Inlägg från: thecoc |Visa alla inlägg
  • thecoc

BF januari - 17

Idag plussade jag på CB digital, så det blir förhoppningsvis en bebis i januari! Fast jag fattar inte riktigt hur man räknar, jag hade senaste mens 7/4 och positivt ÄL test 1/5 och plussade idag, 5 veckor efter tidigare mens. Ska jag räkna från 7/4 trots att jag haft sådan lång cykel? Isf är jag ju i v.6 Obestämd

Nu känner jag mig helt grön, har så himla mycket att lära mig! Vad får man äta, vad får man göra, vem ska man ringa till? HJÄLP! Skrattande

• thecoc

Enligt min gravidapp är jag nu i v. 4+6. Vad har ni för symptom? Jag känner mig mest halvbakis för jämnan, lite illamående och trött och känner att jag vill äta något för att må bättre. Idag däckade jag efter lunch och vaknade inte förens vid 17 :o . Men har inte kräkts något, än. Försöker hantera oron, blev jobbigt igår när jag fick lite rosaaktig flytning. Men inget mer idag. På ett sätt hade det ju varit skönt att bara må jättedåligt så att jag vet att alla symptom är där. Fast jag är ju så fasligt trött. Och hungrig. Detta är min första graviditet och vi lyckades på första försöket (vad vi vet).

Oroar mig över vikten, väger 95 kg redan och vill inte gå upp mer än nödvändigt. Men nu ska jag se till att motionera ordentligt och så hoppas jag att bebisen tar av det som redan finns.

• thecoc

Enligt min gravidapp är jag nu i v. 4+6. Vad har ni för symptom? Jag känner mig mest halvbakis för jämnan, lite illamående och trött och känner att jag vill äta något för att må bättre. Idag däckade jag efter lunch och vaknade inte förens vid 17 :o . Men har inte kräkts något, än. Försöker hantera oron, blev jobbigt igår när jag fick lite rosaaktig flytning. Men inget mer idag. På ett sätt hade det ju varit skönt att bara må jättedåligt så att jag vet att alla symptom är där. Fast jag är ju så fasligt trött. Och hungrig. Detta är min första graviditet och vi lyckades på första försöket (vad vi vet).

Oroar mig över vikten, väger 95 kg redan och vill inte gå upp mer än nödvändigt. Men nu ska jag se till att motionera ordentligt och så hoppas jag att bebisen tar av det som redan finns.

• thecoc

Skönt att höra att man tom kan gå ned i vikt efter graviditet! Kom på ett till symptom jag har, jag tycker att alla har äcklig andedräkt! Maken, hunden, katten, vänner - ALLA luktar illa ur munnen! Den åsikten ska jag nog behålla för mig själv tror jag ????

• thecoc

Jag är gravid för första gången och kan inte låta bli att fascineras av hur mycket som redan förändrats. T.ex. kaffe - har varit sådan att jag aldrig skulle lämna huset på morgonen utan en kopp kaffe i kroppen. Nu kräks jag nästan av tanken att dricka kaffe och har inte gjort det på en vecka! Istället har jag fått cravings för det jag avskydde allra mest innan jag blev gravid - mint. Längtar tills det är tandborstning för att få känna mintsmaken i munnen :D Sedan har det gått åt en del både after eight och Marianne, mina topp två hat-godisar som jag ni helt plötsligt älskar?! Världen (eller snarare kroppen) är upp och ned!

• thecoc

Nu har jag hunnit byta barnmorskemottagning, innan jag ens gått på första besöket. Har gått till en jättebra barnmorska som hjälpt mig med p-stav och cellprover tidigare, men nu flyttade vi 1,5 mil utanför stan så vände mig till den lokala barnmorskemottagningen. Kom på att jag hade en fråga ang en viss medicin jag äter om den är ok, det tog 12 (!) dagar att få tag i en barnmorska som kunde ge mig svar. Kände att det inte är okej, det lär ju dyka upp fler frågor längs vägen, de andra svarar nästan alltid eller ringer upp inom en timme, så nu bokade jag om så jag går till min gamla istället. Känns mycket bättre. Det enda negativa är ju att vi inte hamnar i en föräldragrupp där vi bor, men det får väl lösa sig på annat sätt. 

Ska på inskrivningssamtal nästa vecka och då är jag i v. 6+4 enligt mina egna beräkningar. Men jag tror ju liksom inte på att jag är gravid! Har inte överdrivet med symptom, mår lite illa efter måltider men har inte ens kräkts något. Jag förväntade mig att jag skulle bo med huvudet i toastolen första 3 månaderna... Kan jag be om ett VUL trots att allt bör vara normalt? Jag skulle bara vilja få bekräftat att det finns något där! 

• thecoc

Är det inte normalt att gravsymtomen går lite upp och ned? Jag tycker att mina symtom också har lugnat sig lite senaste dagarna (v. 5+3), tidigare var jag t.ex. extremt törstig men det har gått över. Fast det förstås, brösten är ju konstant ömma. Jag blir nästan frustrerad att jag inte har tydligare symtom, det skulle kännas tryggare! Ska tjata till mig ett UL nästa vecka hos barnmorskan så att jag får se om det verkligen finns nåt där. 

• thecoc

Fortfarande inga kräkningar i v. 7! Jag fattar ingenting, jag mår bättre nu än innan jag blev gravid. Jag har alltid mått illa på morgonen, nära att kräkas av tandborstning osv, så jag trodde att jag skulle bo i toastolen första 3 månaderna. Men jag mår mindre illa nu än innan! Jag kanske är gjord för att göra barn :D Dock skulle jag kunna klara mig utan den här extrema tröttheten, samt att jag inte vill ha kaffe längre, tråkigt!

Hur känner ni med alla vanor man måste ändra på? Jag älskar öl och vin och trodde att det skulle kännas jättejobbigt att aldrig kunna ta nåt, men suget är helt borta, skulle nog inte vilja dricka alkohol ens om jag fick.

• thecoc

Ja jag är väldigt glad att jag pluggar och kan styra mycket över tiden själv nu när jag är så här trött, kan inte fatta hur jag möjligen skulle orka jobba heltid, men man anpassar sig väl. Det går inge vidare med plugget nu, det enda jag pluggar är massa föda barn litteratur.

• thecoc
    Katten13 skrev 2016-05-28 17:50:47 följande:

när har ni tänkt att berätta för andra om graviditeten? Jag är ju i V7 och vet inte alls när vi tänkt berätta. Sambon vill vänta och det vill ju jag egentligen också men samtidigt är det så svårt att hålla tyst om något sådan stort. Sambon hade 25 årsfest förra helgen och jag drack alkoholfritt vin fast jag hade hällt över den i en vanlig vinflaska. Så ni kanske förstår dilemmat att hålla det hemligt samt att jag är så extremt trött och kan inte berätta varför ännu..  Efter V12 har jag förstått att det är är som vanligast att berätta eller efter rutin ultraljudet? 

Vi har berättat för föräldrar och de släktingar vi står närmst dvs. min mans morföräldrar och mina farföräldrar, samt de närmsta vännerna. Jag har berättat för fler vänner än min man, eftersom graviditeten påverkar mig mer så känns det mer angeläget att mina vänner vet vad jag går igenom just nu än hans. Resten får veta i juli eller kanske ännu senare, beroende på hur magen blir. 
Svar på tråden BF januari - 17