• ostpaj

Hur få exets föräldrardagar?

Jag och mitt ex har en gemensam dotter som är 3. Jag har 126 av hennes dagar kvar och pappan har sina 60 öronmärkta dagar helt orörda. Han har aldrig varit intresserad av att ta ledigt och kommer väl inte hända i framtiden heller. Undrar nu hur jag får de dagarna? Ska man söka ngnstans? Läst i andra trådar om att den som har vårdnaden får de dagarna. Jag har inte ännu sökt om ensam vårdnad. Vet inte var/hur jag ska göra.

• Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?
  • Blueskillen

Är det inte bättre att försöka få honom att ta ut dessa dagar, för ert barns skull?

• ostpaj
    Blueskillen skrev 2016-04-18 18:55:57 följande:
    Är det inte bättre att försöka få honom att ta ut dessa dagar, för ert barns skull?

Jag känner honom. Det kommer aldrig att hända. Han kommer inte ens ha henne hos sig då han anser att ett barn ska ha ett stabilt hem och inte åka skytteltrafik mellan två hem. Så kan han komma och hälsa på när det passar honom. Typ.
  • Holma
    ostpaj skrev 2016-04-18 18:53:46 följande:

Jag och mitt ex har en gemensam dotter som är 3. Jag har 126 av hennes dagar kvar och pappan har sina 60 öronmärkta dagar helt orörda. Han har aldrig varit intresserad av att ta ledigt och kommer väl inte hända i framtiden heller. Undrar nu hur jag får de dagarna? Ska man söka ngnstans? Läst i andra trådar om att den som har vårdnaden får de dagarna. Jag har inte ännu sökt om ensam vårdnad. Vet inte var/hur jag ska göra.

Du kan inte få hans 60 dagar hur du än gör .
  • ostpaj
    Holma skrev 2016-04-18 19:46:47 följande:
    Du kan inte få hans 60 dagar hur du än gör .

Hur har andra lyckats med det? "Paff jag blev när jag fick 60 extra dagar när vi skiljde oss".
  • Holma
    ostpaj skrev 2016-04-18 20:13:31 följande:

Hur har andra lyckats med det? "Paff jag blev när jag fick 60 extra dagar när vi skiljde oss".
    Enda gången man kan få öronmärkta dagar är om man har ensam vårdnad direkt när barnet föds , då får man automatiskt alla dagar för ingen pappa finns där .
    Hur du fick det har jag ingen aning om
  • 127365
    Holma skrev 2016-04-18 20:19:14 följande:

Enda gången man kan få öronmärkta dagar är om man har ensam vårdnad direkt när barnet föds , då får man automatiskt alla dagar för ingen pappa finns där .

Hur du fick det har jag ingen aning om

Men man behöver inte ha enskild vårdnad direkt vid födseln för att få de dagarna. Även om man har gemensam vårdnad från början och det senare blir ändrat så för den med vårdnaden automatiskt alla dagar.
  • ostpaj
    127365 skrev 2016-04-18 20:31:21 följande:
    Men man behöver inte ha enskild vårdnad direkt vid födseln för att få de dagarna. Även om man har gemensam vårdnad från början och det senare blir ändrat så för den med vårdnaden automatiskt alla dagar.

Har också för mig det. Vad ska en som inte har vårdnaden om ett barn ha föräldrardagar till? Låter ju jättekonstigt...
  • Holma
    127365 skrev 2016-04-18 20:31:21 följande:
    Ts har inte ensam vårdnad
  • ostpaj
    Holma skrev 2016-04-18 20:37:13 följande:
    Ts har inte ensam vårdnad

Tänkte söka om det. Eftersom han ändå inte är delaktig och kan flytta utan att blinka och inte är intresserad av att ha varannan vecka. Ingen idé att han ska vara med på papper då heller.
  • Holma
    ostpaj skrev 2016-04-18 20:45:37 följande:

Tänkte söka om det. Eftersom han ändå inte är delaktig och kan flytta utan att blinka och inte är intresserad av att ha varannan vecka. Ingen idé att han ska vara med på papper då heller.
    Det är en process det oxå som kan ta ett tag att få ensam vårdnad
Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?