• ostpaj

Hur få exets föräldrardagar?

Jag och mitt ex har en gemensam dotter som är 3. Jag har 126 av hennes dagar kvar och pappan har sina 60 öronmärkta dagar helt orörda. Han har aldrig varit intresserad av att ta ledigt och kommer väl inte hända i framtiden heller. Undrar nu hur jag får de dagarna? Ska man söka ngnstans? Läst i andra trådar om att den som har vårdnaden får de dagarna. Jag har inte ännu sökt om ensam vårdnad. Vet inte var/hur jag ska göra.

• Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?
  • Birgitta02
    Blueskillen skrev 2016-04-19 13:36:14 följande:
    Det fattar jag att hon vill vara ledig med betalning. Men till priset av vadå? Och som jag frågat nu ett par gånger, är detta gör barnets bästa?
    Ok. Så här: Killen tänker inte ta ut sina 60 dagar what so ever. Vad är bäst för barnet?: Att barnet påbörjar dagis 60 dagar tidigare, än få vara hemma med sin mamma ytterligare 60 dagar?
  • Seven Costanza
    127365 skrev 2016-04-19 10:59:17 följande:

Man kan spara endast sgi-dagar. Skulle det finnas fler än 96 dagar kvar så är det lägstanivådagarna som automatiskt försvinner först:)

Ok, tack!
  • Blueskillen
    Birgitta02 skrev 2016-04-19 13:38:09 följande:

Ok. Så här: Killen tänker inte ta ut sina 60 dagar what so ever. Vad är bäst för barnet?: Att barnet påbörjar dagis 60 dagar tidigare, än få vara hemma med sin mamma ytterligare 60 dagar?

Du glömmer bort en viktig bit i familjen, pappan. Må så vara idag att han, enligt TS, inte tar ansvar. Men det kommer en morgondag snart och då kan det vara då att han vill ta större ansvar. Men då går det inte så lätt för morsan ville vara ledig i två månader på hans bekostnad.
  • Blueskillen

En fråga om dessa pappavikta dagar. När ska han ha tagit ut dessa senast?

• Holma
    Blueskillen skrev 2016-04-19 14:25:00 följande:

En fråga om dessa pappavikta dagar. När ska han ha tagit ut dessa senast?

Till barnet är 8 år
  • Blueskillen
    Birgitta02 skrev 2016-04-19 13:28:26 följande:

Det handlar nog inte enbart att få vara ledig, utan för att barnet kan få stanna hemma två månader längre innan det börjar på dagis.

Barnet är 3 år så jag förmodar att hon redan har börjat på dagis.
  • Birgitta02
    Blueskillen skrev 2016-04-19 14:23:51 följande:
    Du glömmer bort en viktig bit i familjen, pappan. Må så vara idag att han, enligt TS, inte tar ansvar. Men det kommer en morgondag snart och då kan det vara då att han vill ta större ansvar. Men då går det inte så lätt för morsan ville vara ledig i två månader på hans bekostnad.
    Köper inte ditt resonemang. Vill man inte ta de där 60 dagarna för att knyta an till barnet så lär man inte vara intresserad sedan heller. Och då finns i så fall semestrar etc också. Han är inte intresserad skriver ju TS. Sen handlar det om barnet ens skulle vilja tillbringa tid med en människa som barnet inte ens känner?

Du är kille. Jag vet inte om du har barn. Men om man är ointresserad av sitt barn när det är litet så begriper jag inte vilka rättigheter FÖRÄLDERN har sen. Om barnets rätt till sin förälder är en helt annan fråga. Vill barnet ha kontakt så kommer det säkert öppnas för det. Men om en förälder är ointresserad så finns ingen makt i världen att tvinga föräldern till kontakt eller umgänge eller vad det nu är.
  • Kim Possible

Han kommer alltså inte att kunna spendera ens 60 dagar utspritt lite här och där under en femårsperiod? Inte mycket till pappa då. Han kan ju ta ut ner till en 8-dels dag, träffar han inte ens dottern några timmar ibland? 

Obestämd

• Holma
    Birgitta02 skrev 2016-04-19 14:29:49 följande:
    Köper inte ditt resonemang. Vill man inte ta de där 60 dagarna för att knyta an till barnet så lär man inte vara intresserad sedan heller. Och då finns i så fall semestrar etc också. Han är inte intresserad skriver ju TS. Sen handlar det om barnet ens skulle vilja tillbringa tid med en människa som barnet inte ens känner?

Du är kille. Jag vet inte om du har barn. Men om man är ointresserad av sitt barn när det är litet så begriper jag inte vilka rättigheter FÖRÄLDERN har sen. Om barnets rätt till sin förälder är en helt annan fråga. Vill barnet ha kontakt så kommer det säkert öppnas för det. Men om en förälder är ointresserad så finns ingen makt i världen att tvinga föräldern till kontakt eller umgänge eller vad det nu är.
    Mycket kan väl hända på 5 år ?
  • Birgitta02
    Holma skrev 2016-04-19 14:46:05 följande:
    Mycket kan väl hända på 5 år ?
    Självklart kan det det. Men om exet inte vill ta ut pappadagar nu så finns det väl möjlighet att fråga pappan om han vill skriva över sina dagar? Finns ju senare både semestrar och helger att umgås på. Men karljäveln verkar ju inte vara intresserad att knyta an till sitt barn. Ja ja, jag begriper inte hur en pappa INTE vill umgås med sitt barn. Och man kan inte komma och gå som man vill. Det skadar barnen mer än du kan begripa. Mina barns far gjorde så där. Umgicks när HAN ville. Klev ur deras liv under ett par år. Kom tillbaka nån vecka. Och klev ur. Det skadade barnen. Han skaffade två nya barn. Vars mor avled när de var i tonåren. Han satte dom i fosterhem. Han har inte kontakt med någon av barnen. Ingen av dom vill ha kontakt med honom. Och det är deras rätt.

Det handlar inte om föräldrars rätt till sina barn. Det handlar om barnens rätt till sina föräldrar.

Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?