• ostpaj

Hur få exets föräldrardagar?

Jag och mitt ex har en gemensam dotter som är 3. Jag har 126 av hennes dagar kvar och pappan har sina 60 öronmärkta dagar helt orörda. Han har aldrig varit intresserad av att ta ledigt och kommer väl inte hända i framtiden heller. Undrar nu hur jag får de dagarna? Ska man söka ngnstans? Läst i andra trådar om att den som har vårdnaden får de dagarna. Jag har inte ännu sökt om ensam vårdnad. Vet inte var/hur jag ska göra.

• Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?
  • Holma
    Birgitta02 skrev 2016-04-19 14:55:03 följande:
    Självklart kan det det. Men om exet inte vill ta ut pappadagar nu så finns det väl möjlighet att fråga pappan om han vill skriva över sina dagar? Finns ju senare både semestrar och helger att umgås på. Men karljäveln verkar ju inte vara intresserad att knyta an till sitt barn. Ja ja, jag begriper inte hur en pappa INTE vill umgås med sitt barn. Och man kan inte komma och gå som man vill. Det skadar barnen mer än du kan begripa. Mina barns far gjorde så där. Umgicks när HAN ville. Klev ur deras liv under ett par år. Kom tillbaka nån vecka. Och klev ur. Det skadade barnen. Han skaffade två nya barn. Vars mor avled när de var i tonåren. Han satte dom i fosterhem. Han har inte kontakt med någon av barnen. Ingen av dom vill ha kontakt med honom. Och det är deras rätt.

Det handlar inte om föräldrars rätt till sina barn. Det handlar om barnens rätt till sina föräldrar.

Men man får inte skriva över dessa 60 dagar . Enda sättet är att ts får ensam vårdnad
  • Holma
    Birgitta02 skrev 2016-04-19 14:55:03 följande:
    Självklart kan det det. Men om exet inte vill ta ut pappadagar nu så finns det väl möjlighet att fråga pappan om han vill skriva över sina dagar? Finns ju senare både semestrar och helger att umgås på. Men karljäveln verkar ju inte vara intresserad att knyta an till sitt barn. Ja ja, jag begriper inte hur en pappa INTE vill umgås med sitt barn. Och man kan inte komma och gå som man vill. Det skadar barnen mer än du kan begripa. Mina barns far gjorde så där. Umgicks när HAN ville. Klev ur deras liv under ett par år. Kom tillbaka nån vecka. Och klev ur. Det skadade barnen. Han skaffade två nya barn. Vars mor avled när de var i tonåren. Han satte dom i fosterhem. Han har inte kontakt med någon av barnen. Ingen av dom vill ha kontakt med honom. Och det är deras rätt.

Det handlar inte om föräldrars rätt till sina barn. Det handlar om barnens rätt till sina föräldrar.

O så är alla karlar då menar du ?
  • Mrs Moneybags
    Blueskillen skrev 2016-04-19 14:23:51 följande:
    Du glömmer bort en viktig bit i familjen, pappan. Må så vara idag att han, enligt TS, inte tar ansvar. Men det kommer en morgondag snart och då kan det vara då att han vill ta större ansvar. Men då går det inte så lätt för morsan ville vara ledig i två månader på hans bekostnad.
    Hur länge ska barnet vänta på denna eventuella morgondag? Om pappan inte har fått fingrarna ur på 3 år, så tycker jag att barnet kan få tillgång till dessa lediga dagar nu. 

Det handlar inte om varken mamman eller pappan, det handlar om barnet och dagarna är till för att barnet ska kunna vara ledigt. Om den ena föräldern inte vill vara ledig så vill han inte. Det är ju tyvärr så att en förälder får komma och gå som han/hon vill. Ett barn kan dessvärre inte stämma sin förälder för att få umgänge. 

Jag tycker absolut att TS ska begära ensam vårdnad så att dagarna kan utnyttjas på bästa sätt för barnet. Dagarna behövs ju oftast mer ju yngre barnet är, eftersom förskola mm kan vara påfrestande för barnet (långa dagar, stora grupper, få fröknar mm).
  • Blueskillen

Okej, vi litar på att TS talar sanning och inte vinklar. Pappan är ett as som alla karlar och kommer så förbli resten av livet.

Barnet ska inte kunna träffa pappa när pappa vill utan när mamma vill.

Ja men då så. Låt TS få två månaders betald semester med sin dotter.

• Blueskillen
    Birgitta02 skrev 2016-04-19 14:29:49 följande:

Köper inte ditt resonemang. Vill man inte ta de där 60 dagarna för att knyta an till barnet så lär man inte vara intresserad sedan heller. Och då finns i så fall semestrar etc också. Han är inte intresserad skriver ju TS. Sen handlar det om barnet ens skulle vilja tillbringa tid med en människa som barnet inte ens känner?

Du är kille. Jag vet inte om du har barn. Men om man är ointresserad av sitt barn när det är litet så begriper jag inte vilka rättigheter FÖRÄLDERN har sen. Om barnets rätt till sin förälder är en helt annan fråga. Vill barnet ha kontakt så kommer det säkert öppnas för det. Men om en förälder är ointresserad så finns ingen makt i världen att tvinga föräldern till kontakt eller umgänge eller vad det nu är.

Men, är du verklig? Menar du vad du skriver?

Ja, jag har barn. Hur så?
  • Holma
    Mrs Moneybags skrev 2016-04-19 15:31:08 följande:
    Hur länge ska barnet vänta på denna eventuella morgondag? Om pappan inte har fått fingrarna ur på 3 år, så tycker jag att barnet kan få tillgång till dessa lediga dagar nu. 

Det handlar inte om varken mamman eller pappan, det handlar om barnet och dagarna är till för att barnet ska kunna vara ledigt. Om den ena föräldern inte vill vara ledig så vill han inte. Det är ju tyvärr så att en förälder får komma och gå som han/hon vill. Ett barn kan dessvärre inte stämma sin förälder för att få umgänge. 

Jag tycker absolut att TS ska begära ensam vårdnad så att dagarna kan utnyttjas på bästa sätt för barnet. Dagarna behövs ju oftast mer ju yngre barnet är, eftersom förskola mm kan vara påfrestande för barnet (långa dagar, stora grupper, få fröknar mm).
    Den största nackdelen med att ts får ensam vårdnad är att pappan aldrig får nått att säga till om , han ska träffa barnet när ts vill inte när han själv vill .
    Om ett par år kanske barnet själv säger att det vill träffa pappa o pappan vill börja ta del av barnets liv o då är dessa dagar väldigt bra att ha för pappan .
  • ostpaj

MEN! Nu sätter jag ner foten. Sluta bråka, barn :) Pappan flyttade för bara en månad sen. Så han har funnits i dotterns liv. Det var bara dagarna jag undrade över, eftersom jag vet att han aldrig kommer att använda dem. Så lugna nu. Det hade ingenting med att inte träffa henne när han vill. Herregud, han har fortfarande nyckel hit, kommer och går som han vill. Sen kan jag hålla med om att man kan vara pappa på papper och pappa fysiskt. Jag har gjort allt med dottern själv. Föräldrarledig, hämtat/lämnat, tagit med när jag ska handla, lagat mat, diskat städat, skött hemmet, skött henne. Han har t.ex aldrig tvättat henne. Därför det tog slut, för jag resonerade att ska jag göra allting själv kan jag lika bra vara själv. Och då flyttade han. Förutom de gånger han har vart och hälsat på har han inte frågat en enda gång eller en enda dag hur flickan mår. Lite konstigt, kan jag tycka.

• ostpaj

T.ex frågade jag honom om han kunde vara hemma med flickan i 3 dagar i mellandagarna så hon skulle slippa sammanslagninen på dagis, utan några pedagoger som hon känner. Då föreslog jag honom att ta sina pappadagar så förlorar vi ingen inkomst. Meeen deeet gåår inte! Tänker han minsann inte göra! Då blev det att flickan fick gå julen på dagis med sammanslagninen och grina och ledsen varje morgon för att hon inte kände ngn där. Anledningen till att jag undrade om han kunde ställa upp i tre dagar var för att jag hamnade efter i skolan efter precis vabbat i tio dagar då hon var magsjuk och hade massa att ta igen. Jaja, då förstår ni. Han är inte enkel.

• Holma
    ostpaj skrev 2016-04-19 16:48:00 följande:

T.ex frågade jag honom om han kunde vara hemma med flickan i 3 dagar i mellandagarna så hon skulle slippa sammanslagninen på dagis, utan några pedagoger som hon känner. Då föreslog jag honom att ta sina pappadagar så förlorar vi ingen inkomst. Meeen deeet gåår inte! Tänker han minsann inte göra! Då blev det att flickan fick gå julen på dagis med sammanslagninen och grina och ledsen varje morgon för att hon inte kände ngn där. Anledningen till att jag undrade om han kunde ställa upp i tre dagar var för att jag hamnade efter i skolan efter precis vabbat i tio dagar då hon var magsjuk och hade massa att ta igen. Jaja, då förstår ni. Han är inte enkel.

Det skulle du ha tagit med kommunen , det ska finnas minst en pedagog som barnet känner igen .
    Pappadagar ska anmälas minst 2 mån före , kanske därför det inte gick ?
    Vaddå inte förlorar nå inkomst ? Har ni full lön vid fl ?
    Om några år när flickan blivit större kanske han vill ha sina dagar ?
    Han kanske är osäker när hon är liten eller så ändrar han inställning med tiden ?
    Om han kommer o hälsar på så ser han väl att flickan är ok o mår bra , varför ska han då fråga ?
  • ostpaj
    Holma skrev 2016-04-19 17:30:13 följande:
    Det skulle du ha tagit med kommunen , det ska finnas minst en pedagog som barnet känner igen . Pappadagar ska anmälas minst 2 mån före , kanske därför det inte gick ? Vaddå inte förlorar nå inkomst ? Har ni full lön vid fl ? Om några år när flickan blivit större kanske han vill ha sina dagar ? Han kanske är osäker när hon är liten eller så ändrar han inställning med tiden ? Om han kommer o hälsar på så ser han väl att flickan är ok o mår bra , varför ska han då fråga ?

Anmäla pappadagar kunde han ha gjort både två och tre månader innan, men fanns inget intresse. I värsta fall kunde han ha vabbat i tre dagar eller be om att få vara ledig från sitt jobb. Det var lågsäsong (jul, som sagt) och sen kommer han och gnäller om att han inte hade ngt att göra. Han har jobbat där i 18 månader, aldrig vart borta en dag eller ens tagit semester. Ändra åker bort i månader och han har lite väl höga tankar om sig själv och tror att företaget ska krascha om han är borta en dag. Klart man skulle förlora inkomst. Men jag bad inte honom vara hemma i månader. Det var tre dagar det handlade om. Vi är vana att vara ekonomiska då jag haft deltidsanställning och nu den senaste tiden pluggat och levt på studiebidrag. Osäker på när hon är liten? Vi pratar alltså om en fullvuxen karl med sex barn och sju barnbarn som aldrig i hela sitt liv varit pappaledig. Varför har du så svårt att tro på mig när jag säger att han aldrig kommer att ta ut sina dagar? Jag trodde det var normalt att fråga. Hade inte jag sett eller hört från min treåring på fjorton dagar hade jag undrat hur det var med henne. Å andra sidan har det alltid vart min uppgift, att ta hand om henne. Kanske därför jag hade brytt mig mer än en halvdan karl.
Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?