• ostpaj

Hur få exets föräldrardagar?

Jag och mitt ex har en gemensam dotter som är 3. Jag har 126 av hennes dagar kvar och pappan har sina 60 öronmärkta dagar helt orörda. Han har aldrig varit intresserad av att ta ledigt och kommer väl inte hända i framtiden heller. Undrar nu hur jag får de dagarna? Ska man söka ngnstans? Läst i andra trådar om att den som har vårdnaden får de dagarna. Jag har inte ännu sökt om ensam vårdnad. Vet inte var/hur jag ska göra.

• Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?
  • ostpaj
    Holma skrev 2016-04-18 20:47:28 följande:
    Det är en process det oxå som kan ta ett tag att få ensam vårdnad

Vad spelar det för roll? Hon är 3 och jag tänkte vara delaktig i hennes liv många år framöver...
  • Holma
    ostpaj skrev 2016-04-18 20:56:03 följande:

Vad spelar det för roll? Hon är 3 och jag tänkte vara delaktig i hennes liv många år framöver...
    Sa inte att det spelar nån roll
  • Majken03

Du kan bara spara 96 dagar efter hon fyllt 4 så du måste i så fall ta ut det som överstiger 96 dagar nu innan hon fyller 4

• ostpaj
    Majken03 skrev 2016-04-18 21:10:00 följande:
    Du kan bara spara 96 dagar efter hon fyllt 4 så du måste i så fall ta ut det som överstiger 96 dagar nu innan hon fyller 4

Om barnet är född 2014 eller efter. Det är hon inte :)
  • Seven Costanza
    Majken03 skrev 2016-04-18 21:10:00 följande:

Vet du om man kan välja att samtliga 96 är SGI-dagar eller måste vissa av dem vara lägstanivådagar?
  • ostpaj
    Seven Costanza skrev 2016-04-19 06:29:17 följande:
    Du måste få ensam vårdnad för att få hans dagar.

Ja, jag misstänkte att det var ngt sånt. Tack! :)
  • Kvinna30plus
    ostpaj skrev 2016-04-18 18:53:46 följande:

Jag och mitt ex har en gemensam dotter som är 3. Jag har 126 av hennes dagar kvar och pappan har sina 60 öronmärkta dagar helt orörda. Han har aldrig varit intresserad av att ta ledigt och kommer väl inte hända i framtiden heller. Undrar nu hur jag får de dagarna? Ska man söka ngnstans? Läst i andra trådar om att den som har vårdnaden får de dagarna. Jag har inte ännu sökt om ensam vårdnad. Vet inte var/hur jag ska göra.

Om han inte finns i barnets liv alls så kan du starta en utredning hos fk för att få dagarna överförda till dig, dock är din dotter 3 år och jag tror det är enklare när barnet är mindre för det är ju då eg dagarna är avsedda för. Men det låter som om han ändå finns i dotterns liv, om än inte så mycket, då blir det nog svårare. Att få enskild vårdnad är nästan omöjligt idag och ska mycket till för det. 
  • Holma
    Kvinna30plus skrev 2016-04-19 08:11:29 följande:
    Om han inte finns i barnets liv alls så kan du starta en utredning hos fk för att få dagarna överförda till dig, dock är din dotter 3 år och jag tror det är enklare när barnet är mindre för det är ju då eg dagarna är avsedda för. Men det låter som om han ändå finns i dotterns liv, om än inte så mycket, då blir det nog svårare. Att få enskild vårdnad är nästan omöjligt idag och ska mycket till för det. 
    Ensam vårdnad är jättesvårt att få idag om det inte finns väldigt starka skäl , typ misshandel eller så . Det kan dessutom bli en dyr process då det är tingsrätt som beslutar om det .
    Det låter ju som pappan i alla fall vill träffa barnet ibland .
  • Kvinna30plus
    Holma skrev 2016-04-19 08:16:37 följande:
    Ensam vårdnad är jättesvårt att få idag om det inte finns väldigt starka skäl , typ misshandel eller så . Det kan dessutom bli en dyr process då det är tingsrätt som beslutar om det .
    Det låter ju som pappan i alla fall vill träffa barnet ibland .
    Ja det var ju just det jag skrev :) , att det är mer eller mindre är omöjligt :) 
Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?