• Anonym (Ooont)

Dragit visdomstand. Hjälp!

Opererade ut en visdomstand i underkäken idag. Och nu har jag så förbaskat ont. Det gör ont från örat och ner i halsen. Gör t.o.m ont att svälja. Visste ju att det skulle göra ont och rådet jag fick var att ta alvedon och ipren. Det hjälper ju inte ett skit!!

Ni som gjort det, fick ni också bara alvedon som smärtlindring?

Har ni några råd till mig?

• Svar på tråden Dragit visdomstand. Hjälp!
  • Carabellis kusp

Det normala är att man får ta 2x500 mg paracetamol + 400 mg ibuprofen att ta 4 resp. 3 gånger per dag. Ring kliniken imorgon om du trots maxdos inte står ut. Jag skriver personligen oftast ut en liten ask Citodon i så fall.

• Anonym (Ooont)
    Carabellis kusp skrev 2016-04-18 21:14:50 följande:

Det normala är att man får ta 2x500 mg paracetamol + 400 mg ibuprofen att ta 4 resp. 3 gånger per dag. Ring kliniken imorgon om du trots maxdos inte står ut. Jag skriver personligen oftast ut en liten ask Citodon i så fall.

Tack för ditt svar! Jag har tagit så mycket jag får lov att ta men det hjälper inte. Tanken är att jag ska jobba imorgon men just nu känns det omöjligt. Kan ju knappt gapa eller svälja.

Gjorde ingreppet på käkkirurgen så får ringa dit imorgon om det inte känns bättre då.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Ooont) skrev 2016-04-18 21:32:51 följande:

Tack för ditt svar! Jag har tagit så mycket jag får lov att ta men det hjälper inte. Tanken är att jag ska jobba imorgon men just nu känns det omöjligt. Kan ju knappt gapa eller svälja.

Gjorde ingreppet på käkkirurgen så får ringa dit imorgon om det inte känns bättre då.

Det normala förloppet är att det gör mest ont första dygnen, men sedan avta. Om det var en kirurgisk uttagning är det troligen bäst att du sjukskriver dig. En veckas frånvaro är inte ovanligt, men det är väldigt individuellt.
  • Anonym (Ooont)
    Carabellis kusp skrev 2016-04-18 21:35:18 följande:

Det normala förloppet är att det gör mest ont första dygnen, men sedan avta. Om det var en kirurgisk uttagning är det troligen bäst att du sjukskriver dig. En veckas frånvaro är inte ovanligt, men det är väldigt individuellt.

Så irriterande! När jag drog visdomständerna där uppe så jobbade jag samma dag. Här tyckte jag att jag var snäll mot mig själv som gav mig denna dagen ledigt Trodde ju inte att det skulle göra SÅHÄR ont.

Ja tanden var inte ute mer än en liten prick så de fick skära upp för att få ut den. Har flertalet stygn i munnen nu. Jag trodde som sagt att det skulle vara ungefär som visdomständerna i överkäken (trots att min tandläkare skickade mig till käkkirurgen för att ta underkäkens)

Återigen - tack för att du tagit dig tid att svara!
  • Drottningen70

Obegripligt att de är så snåla med ordentlig smärtlindring vid nåt sånt här. Som om några dagars citodon skulle få en att börja skjuta i sig heroin liksom...

• Drottningen70
    Carabellis kusp skrev 2016-04-18 21:14:50 följande:

Är du tandläkare ?
  • Carabellis kusp
    Anonym (Ooont) skrev 2016-04-18 21:49:35 följande:

Så irriterande! När jag drog visdomständerna där uppe så jobbade jag samma dag. Här tyckte jag att jag var snäll mot mig själv som gav mig denna dagen ledigt Trodde ju inte att det skulle göra SÅHÄR ont.

Ja tanden var inte ute mer än en liten prick så de fick skära upp för att få ut den. Har flertalet stygn i munnen nu. Jag trodde som sagt att det skulle vara ungefär som visdomständerna i överkäken (trots att min tandläkare skickade mig till käkkirurgen för att ta underkäkens)

Återigen - tack för att du tagit dig tid att svara!

En av mina lärare på käkkirurgen sa att ofta är överkäkens visdomständer de lättaste och underkäkens de svåraste. Jag brukar remittera underkäken; har kanske tagit bort 3 st på 1,5 år. Överkäken kanske jag tar en varannan vecka i alla fall.
  • Greger

Jag levde på soppa och glass i typ tio dagar efteråt. Åkte på en infektion och fick hög feber och därmed penicillin.
    Så länge du inte har feber tror jag att det är okej. Men får du det kan det vara bra att rådfråga dem.
    På mig skadades trillingnerven så jag blev delvis förlamad i ansiktet :(

• Carabellis kusp
    Greger skrev 2016-04-18 22:08:35 följande:

Jag levde på soppa och glass i typ tio dagar efteråt. Åkte på en infektion och fick hög feber och därmed penicillin.

Så länge du inte har feber tror jag att det är okej. Men får du det kan det vara bra att rådfråga dem.

På mig skadades trillingnerven så jag blev delvis förlamad i ansiktet :(

Vad tråkigt med dina komplikationer! Att man får skador på trigeminus är inte helt ovanligt, så det är ju därför man inte tar bort visdomständer som en förebyggande åtgärd.

En postoperativ infektion visar sig 4-5 dagar efter ett ingrepp. Då ökar smärtan, svullnad tilltar och febern stiger. Då behövs antibiotika.
Svar på tråden Dragit visdomstand. Hjälp!