Anonym (Ooont) skrev 2016-04-19 11:42:55 följande:
Ringde käkkirurgen idag, till svar fick jag "Det är helt normalt att det gör ont, det kan göra ont i ca 14 dagar. Blanda alvedon och ipren" När jag förklarade att det inte hjälper så sa hon bara återigen att det är normalt att det gör ont.
Vad fan är det?! Har inte kunnat sova i natt för att det gjort så ont. Det spelar ingen roll om det är normalt, man ska inte behöva ha så ont.
Tyvärr är det så. Graden av smärta beror mycket på hur tanden satt och hur den togs ut. Jag har tagit ut alla fyra och den första var den värsta. (Underkäken är tydligen värst säger de som vet).
Tand nr 1 - Underkäken
Denna drogs rätt och slätt ut och jag kunde inte sova på fyra dygn. Då hade jag ändå en bekant som var sjuksköterska och kunde ordna Citodon men inte ens det hjälpte. Efter de fyra dygnen släppte smärtan plötsligt nästan helt.
Tand nr 2 - Underkäken
Gick till tandkirurgen på lasarettet och "opererade" ut tanden. I praktiken sågade de sönder den i mindre bitar. Hade svag smärta (mindre än vanlig huvudvärk) i c:a 14 dagar innan det släppte helt. Irriterande men helt överkomligt. Tog några enstaka Ipren då och då.
Tand nr 3 och 4 - Överkäken (duh!)
Överkäken är betydlig lättare och mina satt ganska bra. Båda drogs ut hos vanlig tandläkare på mindre än fem minuter. Dunkade väl lite i huvudet i några dagar men hade inga problem med att stå ut. Tror knappt jag åt några värktabletter.
Så tyvärr, du drog nog nitlotten vad gäller tänder och smärta. Det är bara att bita ihop (pun not intended) och stå ut. Det går ju över till slut.