• Anonym (Ooont)

Dragit visdomstand. Hjälp!

Opererade ut en visdomstand i underkäken idag. Och nu har jag så förbaskat ont. Det gör ont från örat och ner i halsen. Gör t.o.m ont att svälja. Visste ju att det skulle göra ont och rådet jag fick var att ta alvedon och ipren. Det hjälper ju inte ett skit!!

Ni som gjort det, fick ni också bara alvedon som smärtlindring?

Har ni några råd till mig?

• Svar på tråden Dragit visdomstand. Hjälp!
  • Anonym (Ont)

Opererade ut två visdomständer för ett par år sedan. Fick citodon utskrivet men var dum och hämtade inte ut dom direkt utan åkte hem och la mig och sov ett par timmar. När jag vaknade hade jag så sjukt ont och då kunde jag inte ta mig till apoteket. Tur att min mamma kunde :) jag fick tyvärr inflammation i den ena så jag fick åka tillbaka efter ett par dagar och ta upp stygnen och rensa. Kinden var helt stenhård och hade ett stort blåmärke. Tog säkert 6-7 månader innan jag kunde gapa så pass att jag kunde äta en macka utan besvär.

• Anonym (Ooont)
    Drottningen70 skrev 2016-04-18 21:49:53 följande:

Obegripligt att de är så snåla med ordentlig smärtlindring vid nåt sånt här. Som om några dagars citodon skulle få en att börja skjuta i sig heroin liksom...

Exakt min tanke. 10 st starkare tabletter lär inte göra mig till missbrukare men kan göra mitt liv lite drägligare de närmaste dagarna.
  • Anonym (Ooont)
    Greger skrev 2016-04-18 22:08:35 följande:

Jag levde på soppa och glass i typ tio dagar efteråt. Åkte på en infektion och fick hög feber och därmed penicillin.

Så länge du inte har feber tror jag att det är okej. Men får du det kan det vara bra att rådfråga dem.

På mig skadades trillingnerven så jag blev delvis förlamad i ansiktet :(

Nej men fy :( Verkligen tråkigt att höra. Och skrämmande när jag ska dra även den andra i underkäken om ca 1 mån.

Jag opererade som sagt ut min idag så än så länge kan det inte hunnit hända så mycket på infektionsfronten. Kände mig dock konstig och tog tempen som låg på 38, så en liten höjning var det. Tror dock det beror på att min stackars kropp är chockad
  • Anonym (Ooont)
    Anonym (Ont) skrev 2016-04-18 22:14:59 följande:

Opererade ut två visdomständer för ett par år sedan. Fick citodon utskrivet men var dum och hämtade inte ut dom direkt utan åkte hem och la mig och sov ett par timmar. När jag vaknade hade jag så sjukt ont och då kunde jag inte ta mig till apoteket. Tur att min mamma kunde :) jag fick tyvärr inflammation i den ena så jag fick åka tillbaka efter ett par dagar och ta upp stygnen och rensa. Kinden var helt stenhård och hade ett stort blåmärke. Tog säkert 6-7 månader innan jag kunde gapa så pass att jag kunde äta en macka utan besvär.

Men usch! Vilka skräckhistorier ni bjuder på. Mår du bra nu då?
  • Anonym (Ooont)

Ringde käkkirurgen idag, till svar fick jag "Det är helt normalt att det gör ont, det kan göra ont i ca 14 dagar. Blanda alvedon och ipren" När jag förklarade att det inte hjälper så sa hon bara återigen att det är normalt att det gör ont.

Vad fan är det?! Har inte kunnat sova i natt för att det gjort så ont. Det spelar ingen roll om det är normalt, man ska inte behöva ha så ont.

• Carabellis kusp
    Anonym (Ooont) skrev 2016-04-19 11:42:55 följande:

Ringde käkkirurgen idag, till svar fick jag "Det är helt normalt att det gör ont, det kan göra ont i ca 14 dagar. Blanda alvedon och ipren" När jag förklarade att det inte hjälper så sa hon bara återigen att det är normalt att det gör ont.

Vad fan är det?! Har inte kunnat sova i natt för att det gjort så ont. Det spelar ingen roll om det är normalt, man ska inte behöva ha så ont.

Ring igen och tryck på det faktum att du inte kan sova. Du kan även nämna att du vet att god smärtlindring under läkningen är viktig för att undvika kvardröjande smärta. (Finns nämligen studier som visar på det). Vill dock åter beton hur viktigt det är att du tar maxdos kontinuerligt för att få bästa effekt av paracetamol och ibuprofen.
  • Birgitta02

Jag körde med treo brus. 2 st i ett halvt glas vatten. Höll detta i munnen så länge jag kunde långt bak i munnen innan jag svalde. Hjälpte en hel del.

• sina

Jag fick citodon men mådde så jävla dåligt av det... :-/

Och sen åkte jag på en infektion och fick äta två antibiotikakurer för att bli av med det. Visdomständer är skit.

• Anonym (Emma)

Jag har inte gjort det själv men däremot min man som valde att ta båda nedre på en gång....
    Och jag har aldrig sett honom ha så ont förr. Jag var med och hämtade honom efteråt och då var han så lagom kaxig (och BEDÖVAD). Men sen när bedövningen släppte efter nån timme så grät han och hade extremt ont som ett band runt hela skallen. Och han är normalt sett en stor och ganska tålig person.

Men han varvade citodon och ipren, vi har en sjuksköterska i bekantskapskretsen som vi rådgjorde med för att inte överdosera. Men han åt maxdos regelbundet och kunde inte jobba alls på 2-3 dagar.

• Anonym (Dr. Teeth)
    Anonym (Ooont) skrev 2016-04-19 11:42:55 följande:

Tyvärr är det så. Graden av smärta beror mycket på hur tanden satt och hur den togs ut. Jag har tagit ut alla fyra och den första var den värsta. (Underkäken är tydligen värst säger de som vet).

Tand nr 1 - Underkäken
    Denna drogs rätt och slätt ut och jag kunde inte sova på fyra dygn. Då hade jag ändå en bekant som var sjuksköterska och kunde ordna Citodon men inte ens det hjälpte. Efter de fyra dygnen släppte smärtan plötsligt nästan helt.

Tand nr 2 - Underkäken
    Gick till tandkirurgen på lasarettet och "opererade" ut tanden. I praktiken sågade de sönder den i mindre bitar. Hade svag smärta (mindre än vanlig huvudvärk) i c:a 14 dagar innan det släppte helt. Irriterande men helt överkomligt. Tog några enstaka Ipren då och då.

Tand nr 3 och 4 - Överkäken (duh!)
    Överkäken är betydlig lättare och mina satt ganska bra. Båda drogs ut hos vanlig tandläkare på mindre än fem minuter. Dunkade väl lite i huvudet i några dagar men hade inga problem med att stå ut. Tror knappt jag åt några värktabletter.

Så tyvärr, du drog nog nitlotten vad gäller tänder och smärta. Det är bara att bita ihop (pun not intended) och stå ut. Det går ju över till slut.
  • Anonym (Ooont)
    Carabellis kusp skrev 2016-04-19 12:19:54 följande:

Ring igen och tryck på det faktum att du inte kan sova. Du kan även nämna att du vet att god smärtlindring under läkningen är viktig för att undvika kvardröjande smärta. (Finns nämligen studier som visar på det). Vill dock åter beton hur viktigt det är att du tar maxdos kontinuerligt för att få bästa effekt av paracetamol och ibuprofen.

Jag tar var fjärde timme som de sa åt mig men är jag sen vaken på natten så blir det många timmar där jag inte får ta nåt. Får dessutom kämpa som en idiot för att svälja tabletterna då det känns som halsfluss på den sidan tanden satt.

Vill inte ringa igen, hon var så nonchalant.

Det jag nu är rädd för är att jag ska dra ut nästa om en månad och jag fixar inte en omgång till med såhör ont.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Ooont) skrev 2016-04-19 16:40:01 följande:

Jag tar var fjärde timme som de sa åt mig men är jag sen vaken på natten så blir det många timmar där jag inte får ta nåt. Får dessutom kämpa som en idiot för att svälja tabletterna då det känns som halsfluss på den sidan tanden satt.

Vill inte ringa igen, hon var så nonchalant.

Det jag nu är rädd för är att jag ska dra ut nästa om en månad och jag fixar inte en omgång till med såhör ont.

Förhoppningsvis är det snart lite lindrigare smärta, men jag tycker att det är synd att du inte blev bra bemött av receptionisten.

Att det känns som halsfluss beror på att lymfkörtlarna i svalget svullnar vid den inflammatoriska process som förekommer vid den normala läkningen efter kirurgi.
  • Drottningen70
    Carabellis kusp skrev 2016-04-18 22:02:26 följande:

Ja

Då vill jag passa på att fråga om du har nån aning om varför det är så förtvivlat svårt att få en tid med lustgasbehandling. Ofta flera månaders väntetid, i Stockholms området vilket inte är vidare kul när man har ont i en tand.

Vad 17 beror det på att så få jobbar med lustgas? Med tanke på väntetiderna verkar det ju ändå finnas marknad. Är det inte lönsamt med sån behandling eller?
  • Carabellis kusp
    Drottningen70 skrev 2016-04-19 18:09:06 följande:

Då vill jag passa på att fråga om du har nån aning om varför det är så förtvivlat svårt att få en tid med lustgasbehandling. Ofta flera månaders väntetid, i Stockholms området vilket inte är vidare kul när man har ont i en tand.

Vad 17 beror det på att så få jobbar med lustgas? Med tanke på väntetiderna verkar det ju ändå finnas marknad. Är det inte lönsamt med sån behandling eller?

Det ingår inte i grundutbildningen, så ganska många tandläkare saknar kompetensen. Jag tror att det en faktor. En annan faktor är att det är en gas som är mycket mer potent som växthusgas än koldioxid och därför ligger det inte i linje med den miljöcertifiering som många kliniker vill ha. Kan säkert finnas fler skäl!

Lustgas har ersatts av bensodiazepiner i hög grad.
  • Anonym (Ooont)
    Carabellis kusp skrev 2016-04-19 17:37:38 följande:

Förhoppningsvis är det snart lite lindrigare smärta, men jag tycker att det är synd att du inte blev bra bemött av receptionisten.

Att det känns som halsfluss beror på att lymfkörtlarna i svalget svullnar vid den inflammatoriska process som förekommer vid den normala läkningen efter kirurgi.

Du är verkligen rar som tar dig tid att svara på mitt gnäll.

Receptionisten var trevlig, det var sköterskan jag blev kopplad till som verkligen saknade empati. Eller åtminstone förmågan att dölja sin irritation.
  • Drottningen70
    Carabellis kusp skrev 2016-04-19 19:12:24 följande:

Det ingår inte i grundutbildningen, så ganska många tandläkare saknar kompetensen. Jag tror att det en faktor. En annan faktor är att det är en gas som är mycket mer potent som växthusgas än koldioxid och därför ligger det inte i linje med den miljöcertifiering som många kliniker vill ha. Kan säkert finnas fler skäl!

Lustgas har ersatts av bensodiazepiner i hög grad.

Ja det blir man erbjuden, men det är ju inte alls lika effektivt och dessutom behöver man typ skjuts till tandläkaren eftersom man sen inte är i skick att vare sig köra bil eller ta sig med buss i påtänt skick. Mycket osmidig variant.

Lustgas är mina tänders räddning.
  • Anonym (anonym)

jag fick voltaren 50 mg och pinex forte utskrivet så tog en av varje.

• Anonym (Ooont)

Så märkligt att vissa får utskrivet starkare smärtstillande och andra inte får ens om de har riktigt ont och verkligen säger att de inte fixar det.

• Anonym (I)

Kan göra ont i halsen när de varit där och petat, så det är inget konstigt.
    Blanda ibuprofen (Ipren) och paracetamol (Alvedon). Det tipset fick jag av min tandläkare.

Svar på tråden Dragit visdomstand. Hjälp!