• trut

    Hur når ni övriga föräldrar/barn på förskolan?

    Hur har ni möjlighet att nå ut till övriga föräldrar på förskolan?


    Vi får inte lägga lappar i facken eller sätta upp något på anslagstavlan. Personalen får inte heller lämna ut några uppgifter om ex. efternamn eller telefonnummer. Detta leder ju till ganska stora problem tex vid kalas, om man vill ordna lekdejt eller samla in pengar till personal som slutar eller liknande. Hur har ni det i denna fråga?

  • Svar på tråden Hur når ni övriga föräldrar/barn på förskolan?
  • trut
    Anonym (Ndnddmm) skrev 2016-04-19 07:56:05 följande:

    Vi har en telefonlista, där de finns nummer och mailadress till de föräldrar som vill och givit sitt godkännande.


    Hur har denna telefonlista upprättats, vi har påbörjat en sådan på föräldramötet  men alla var ju inte närvarande så hur når man ut till resten?
  • trut
    Anonym (Egen lapp) skrev 2016-04-19 08:11:44 följande:

    Skulle det vara ok att sätta upp en egen lapp på sitt barns hylla. "Hej Lisa tycker om att leka med kompisar. Vi föräldrar vill gärna ni kontaktar oss dagen innan för lekdejt: Per 070-xxx och Stina 070-XXX" 


    Skulle ju kunna fråga förskolechefen, tack för input.
  • trut
    Ellie skrev 2016-04-19 08:29:02 följande:

    Våra pedagoger hjälpte till med att upprätta en telefonlista. Föräldrarna fick mail att svara på, där man fick säga ja eller nej till att vara med på listan. Sedan mailade de ut en färdig lista med alla uppgifter på dem som ville vara med (alla ville).


    Tror tyvärr inte personalen har allas mailadresser
  • trut
    Holma skrev 2016-04-19 09:03:41 följande:

    Vi har en grupp på Fb


    Hur fick ni reda på att det fanns en grupp?
  • trut
    Anonym (Ndnddmm) skrev 2016-04-19 09:04:37 följande:
    Pedagogerna satte en lista på anslagstavlan där man fick välja själv om man ville skriva upp sig :)
    Tyvärr får inga papper sättas upp på det viset hos oss då alla dokument som finns på förskolan är offentliga och därmed anser vår förskolechef att personliga uppgifter inte får delges på detta sätt (även om dem som skriver upp sig är OK med detta)
  • trut
    Santin skrev 2016-04-19 09:46:43 följande:

    När vi började på förskolan fick vi fylla i en massa papper. Bland annat kontaktuppgifter till en föräldralista. Man fick sedan en lista hem med allas uppgifter. Inbjudningar till kalas lämnas inte på förskolan så länge inte alla är bjudna dvs.


    Vi fick också en bibba med papper när vi började, kan ju fråga om dem kan lägga till ett kontaktpapper där, då får man ju med dem nya som börjar i alla fall.
  • trut
    Holma skrev 2016-04-19 10:22:00 följande:
    Den som startade denna grupp satt upp en lapp på fsk o man fick skriva upp sig om man ville bli inbjuden
    Problemet för oss är ju tyvärr att vi inte får sätta upp lappar någonstans
  • trut
    Alvolina skrev 2016-04-19 10:58:04 följande:
    Låter som en rätt konstig förskola. Om det är valfritt att skriva upp sig och jag vill ge ut mitt nummer så ska jag väl få göra det? Förstår om förskolan inte kan lämna ut uppgifter hur som helst men med tillåtelse och en lista som enbart lämnas till föräldrarna så ska det väl inte vara några problem. Vuxna människor som kan ta egna beslut.
    Jo det tycker jag med, vill bara veta hur det är på andra ställen. Är ju svårt när man inte har något att jämföra med. Men förstår definitivt inte problemet med att jag lämnar ut min kontaktinformation.

    Tycker mest synd om barnen och personalen då det är några som inte blir bjudna på kalas eller kan följa med på lekdejt för att man inte får lägga lapp i facken och inte kan ta reda på nummer eller adress för att skicka inbjudan. Samt att vi inte kan samla in pengar till personalen för blomma eller liknande av samma anledning.

    Jag bad att förskolechefen kunde lägga lappar i facken alternativt sätta upp lapp där hon hänvisade till vår facebook-grupp alternativt dem telefonlistor vi upprättat per avdelning. Fick då svaret att hon var tvungen att kontakta sin jurist för att se om det var tillåtet?!
  • trut
    Ramborg skrev 2016-04-19 11:48:45 följande:

    Vår förskola skickar mail med diverse info.

    Tex varning för löss, påminner om föräldramöte på torsdag, nästa vecka ska de på utflykt till skogen. Sånt där.

    Detta mail använder vi föräldrar till att kommunicera (Svara Alla). Om vi samlar pengar till present till personalen klipper vi bara bort deras adress ur listan. Enkelt och ingen har protesterat. Fast jag vet inte om alla barn/familjer är med på den listan. Jag hoppas det.


    Det är ju precis detta jag vill åt, kunna meddela alla snabbt och smidigt. Men hur samlades mailadresserna in från första början?
Svar på tråden Hur når ni övriga föräldrar/barn på förskolan?