Pennyli skrev 2016-06-14 09:50:26 följande:
Känner igen mkt det ni skriver, illamående trötthet, sugen på konstiga saker mest grönsaker, citron kan inte få ner kaffe och jag som brukar dricka typ 4 koppar per dag. Nån som vet nåt liknande med koffein?? Cola är ju inte heller bra. Ska man börja äta xtra vitaminer hur har ni gjort. Trötthet kan ju va järnbrist. Längtar t v12 då förhoppningsvis man mår bättre. Gnäll inlägg idag, sorry...
Folsyra är viktigast, det ska du ta varje dag, andra vitaminer kan man ta sen. Antingen en multivitamin för gravida (som även innehåller folsyra) eller vad du tror att du saknar (om något). D-vitamin är viktigt men det får man ju främst av att vara i solen. Många får järnbrist men tänk på att man ofta får ont i magen av järntabletter och kan bli ännu mer förstoppad. Jag skulle hellre dricka Blutsaft om jag fick järnbrist, men jag har väldigt bra järnvärden, så det får vänta i så fall.
Jag är allmänt anti multivitaminer men det är ju jag. Verkar onödigt att ta nåt man inte har brist på ändå. Tar hellre kalcium-d ibland (nån gång i veckan) eftersom jag är laktosintolerant och omega-3 när jag inte mår illa, eftersom de tabletterna ger en bismak i munnen så pallar jag inte dem just nu.
Kaffe smakar sällan gott numera så jag har börjat dricka te för att inte bli så irriterad av koffeinbrist (huvudvärk etc). Det är ju hälften så mycket koffein i te. Det är ännu mindre koffein i cola än i te. Här är en koffein-lista:
heavyathleticsnutrition.files.wordpress.com/2013/10/caffeine.jpg
Tänk på att de flesta svenskar nog dricker kaffe ur en mugg, så har du druckit en mugg kaffe så har du i stort sett druckit tillräckligt för dagen.