• tuuli

BF Januari 2017

Ivana1988 skrev 2016-09-26 13:28:00 följande:

Hör ni! :) Hur ska man tänka med ytterkläder? Bebisen kommer ju I januari men hur mycket är man ute de första månaderna?

Så svårt det där! Vi köpte en gullig fleeceoverall på Tradera, men den råkade visst vara i storlek 62 för jag tänkte att vi säkert får en lång bebis.. kanske inte SÅ lång! 62 var verkligen enormt! LOL. Det får nog bli en overall till. Tjockoverall tror jag inte behövs där vi bor, utan det blir nog fleece och så åkpåsen och en mössa förstås. 

Vill egentligen ha allt i naturmaterial men ullfleece kostar ju en miljon spänn.. så vi köpte begagnat syntetfleece istället. Man kanske kan ha barnet i ullunderställ om man bär i sjal? Räcker det? Det blir inte direkt minusgrader här, mer runt nollan. Sen vet jag iofs inte hur mycket jag orkar bära i sjal på promenader, det får vi se. När barnet har benen utanför sjalen kan man ju ha benvärmare och sockor, annars tänker jag att han får värme av mig om han sitter i grodställning? 
  • tuuli
    Bobidoap skrev 2016-09-26 17:15:28 följande:

Jag bor i en annan stad än min familj och har bara två vänner som fått barn, ingen nära vän dock. Känner mig så himla ensam i graviditeten? Hur är det för er? Frågar era familjer och vänner mycket om hur det går och hur ni mår? Det kanske folk inte brukar göra? Tycker bara det känns så tråkigt.. 

Jag får inte så mycket frågor heller, så jag terroriserar omgivningen med att berätta i alla fall. ;) Har ingen aning om folk brukar fråga, men JAG frågade massor när mina kompisar var gravida! Hur mycket frågor som helst! De två närmaste som har bebisar, de frågar iofs ganska mycket. Men de som inte har, de frågar bara "hur mår du" och nöjer sig med "bra". Samma med mina föräldrar. 

Tycker att det är allmänbildning att veta lite om hur det känns att vara gravid, så jag brukar informera även dem som inte bryr sig nämnvärt. Inklusive killar. Hur ska de annars kunna få veta hur det känns att ha foglossning!? Det händer ju ändå ganska intressanta (och jobbiga!) saker med kroppen som aldrig händer annars. Min mamma tycker iofs att det är ganska intressant med alla tester jag har fått göra, hon sa att det känns som om hon var gravid på 1800-talet ungefär, att vi vet så mycket om vad som händer i kroppen vecka för vecka osv jämfört med vad de visste när hon väntade mig. Så det är kanske därför hon inte frågar, hon vet inte vad hon skulle kunna fråga liksom. 
  • tuuli
    Ivana1988 skrev 2016-10-06 13:46:17 följande:

Hur går det för er?

någon som vill visa mage?Gravid

Vad har ni fått för besvär så här länge?Foten i munnen

Jag har ett kontorsjobb så brukar inte känna så mycket men sprang runt hela dagen igår här och var helt slut på kvällen, svullen, så ont, samandragningar och lillen sparkade som en galning hela kvällen, natten, morgonen, hund kissade I sängen ja, det var lugnt:):)

Har också fått problem med hemorrojder (yayyyyyGråter), magen är ganska stor och det börjar kännas att man faktist är gravid, allt tar längre tid - får sammandragningar när jag går fort, att raka mina ben är inte lika lätt och att ta mig ut från bilen är ett helvete jag måste kasta ut migSkål

Jag kan inte gå längre än 1,5 km om dagen sammanlagt längre, har jag räknat ut med min stegräknare! För varje gång jag går längre så måste jag nästan gå med kryckor dan därpå. Så foglossningen är rätt jobbig. De har flyttat vår busshållplats pga vägarbete så den ligger dubbelt så långt bort, så bara genom att gå mellan bussen och hem fram och tillbaka så spräcker jag nästan min gå-plan för dagen. 

Japp, hemorrojder har jag fått också.. urk. Finns ju kräm man kan köpa, får väl göra det snart. 

Har en gigantisk livmoder på 29 cm i vecka 25+4, hon mätte första gången vecka 21 och då var den 26.. Då påpekade hon faktiskt att den var VÄLDIGT stor, men att det är kurvan som betyder något. Och 3 cm ökning på en månad är väl rätt normalt tror jag,. hoppas jag iaf. Hoppas inte ungen blir en val! 

Har gått ner i vikt hela tiden fram till vecka 20, senaste fem veckorna har jag legat still. Så vi får väl se hur det blir med gravidvikten. Ingen hittills iaf. Som det verkar har det ju inte påverkat barnets tillväxt negativt. ;)
  • tuuli

Har nog tio bodies i storlek 2-4 månader nu, samt tre par byxor, fyra strumpbyxor, tre tunna tröjor, en overall och en hoodie, men knappt nånting i storlek nyfödd - två bodies kanske och en hjälmmössa av bomull. Det mesta köpt/fått begagnat. Saknar lite sockor och en kofta kanske, samt utomhussockor och hjälmmössa av ylle. Har köpt ett femtontal tygblöjor på nätet, plus inlägg och rispapper och en wetbag. Mina kompisar som kört tygisar sa att wetbag är onödigt, men tänker att det kan vara bra att ha på stan.

Mamma erbjöd sig äntligen att hjälpa till med bebisrelaterade grejer - ville köra till IKEA samt betala för nånting. Nu är det iofs inget dyrt kvar direkt, vi köper billigaste skötbordet Sniglar för det är smalast och får plats i badrummet. Men det är ju tanken som räknas. Vi tänkte även köpa en sovpåse och lite underlakan, som iofs inte alls kommer att passa till vår gamla spjälsäng som inte har standardmått. Svärmor pratade om ett babynest men jag vet inte om hon håller på med det eller om det var prat. Tror inte direkt vi behöver något. Väntar nog med babysitter tills senare, köper begagnat på Blocket eller frågar nån kompis om vi kan låna/köpa. 

Mamma håller på att sy en dreglis till barnet. Är lite full i skratt för dreglisar kostar typ två spänn begagnat så det är inget som är lönt att sy precis.  Men det gläder mig att hon ätnligen verkar tänka på bebisen, det tog sin tid. 

• tuuli

I dag var jag på tillväxtultralljud! Bebisen var 16 % extra stor jämfört med medelbebis, men ändå inom normalkurvan (tror över 21 % är gränsen för onormalt , respektive mer än -21 %). Jag och min sambo är båda långa så det fanns väl en viss genetisk risk för det s.a.s.. från och med vecka 20 spelar ju genetiken in på hur stort barnet är i magen, också.

Ja, hur som helst så var det inte stor bebis de oroade sig för i mitt fall utan liten. Dels har jag haft lite högt blodtryck vid ett par tillfällen och blodflödet från mig till moderkakan är liiite nedsatt på ena sidan, dels har jag inte gått upp nånting alls utan bara gått ner hela tiden, till och med nu i tredje trimestern går jag ner. Men min SF-kurva är ändå hög och då ville de väl kolla det (t.ex så inte hela livmodern är proppfull med fostervatten, för det är inte så bra heller). Men allt var normalt.  

Känns som om man går på olika bebistentor hela tiden. Tenta blodtrycket, tenta tillväxten, tenta glukos.. Glukosen känns som en stor tenta, men samtidigt kan man ju inte riktigt plugga inför den. :P 

• tuuli
    fernandasmamma skrev 2016-10-19 14:48:03 följande:
    Skönt att allt var bra
    Hur märker barnmorskan att man behöver göra ett tul??
    Och hur märker man att blodflödet från moderkakan är nedsatt?
    Antingen om SF-kurvan är för hög/låg eller växer för dåligt över tid, eller om man har högt blodtryck (för då kan fostret bli tillväxthämmat). det är då man gör TUL och flödeskontroller. Man mäter blodflödet i navelsträngen med ultraljud på magen och blodet till moderkakan mäter man i ljumskarna. Tyvärr ser man inte fostret som på ett vanligt ultraljud, det är bara kurvor. De visar inte ens skärmen faktiskt. 

Jag har egentligen bara haft högt blodtryck vid ett tillfälle, i vecka 12, resten av mvc-besöken har mitt blodtryck varit normalt så det var väl inte som att jag direkt oroade mig så mycket för just det, men det är klart att man vill veta så att barnet växer normalt ändå. Så det var skönt att ha det bekräftat. :)
  • tuuli

Nån som varit på sin glukosbelastning än? Jag hade min i morse, halsbrännan efteråt var inte nådig.. rekommenderar att ni tar med en halv citron att pressa i, som min bm sa att jag skulle, det smakade iaf mer som saft på det sättet. 

5,3 hade jag två timmar efter sockerlösning, så det känns jätteskönt. Värdet innan sockerlösning (fastande) kollade de aldrig. 

Så glad att jag slipper äta LCHF för det haaatar jag. 

• tuuli
    angelikkaj skrev 2016-10-26 13:56:47 följande:
    Än har jag sluppit det denna gång,men vet hur det är då ja fick göra det de 2 andra gångerna.

Men skönt att det såg ok ut
    Ja just det ja, det är nog inte standard överallt! Glömde det. I mitt landsting gör alla i vecka 28-29, oavsett om man är en riskgrupp eller ej. 
  • tuuli
    fernandasmamma skrev 2016-10-28 11:40:50 följande:
    Jag är osäker för jag vet inte hur kroppen påverkas av det, jag har aldrig tagit vaccin mot influensa..
    Och sen är det väl bättre att kroppen får utsättas för de och klara av viruset?
    När man inte är gravid, kanske. Men du har ju ett nedsatt immunförsvar som gravid, speciellt efter vecka 16. Vården rekommenderar att gravida vaccinerar sig, och ännu mer om du redan har nedsatt immunförsvar/astma eller hjärtfel.

Jag ska absolut göra det, hade bara glömt bort det, för min barnmorska har inte heller nämnt det. Det är f.ö gratis när man är gravid.
Svar på tråden BF Januari 2017