• Emmask

BF Januari 2017

miinxs skrev 2016-09-29 14:19:56 följande:

Jag har en fråga till er som har barn sedan tidigare: är det bäst om babyn sover i samma rum som oss i början. Har börjat inreda barnkammaren lite smått och funderat på vart vi ska ha babyns säng. Känns som att det är säkrast om vi har den inne hos oss i vårt sovrum. Hur gjorde ni?

Om min dotter är genomsnittlig så är det nästan inte ens ett alternativ att ha bebisen i ett annat rum första månaderna :) Hon åt många gånger per natt första månaderna och bökade runt som bara den. Hade jag inte haft henne hos mig (i regel på mig) hade varken jag eller min man någonsin fått sova. Tänker på det varje gång jag ser en amerikansk film och de lägger en nyfödd bebis i egen säng i eget rum och den bara sover så gott haha.

Nu har vi en drygt tvååring som kommer att sova i eget rum. Hon har sovit i eget rum sedan hon var sex månader och började äta bara en gång per natt. Efter några månader hade vi helt fasat ut nattmålet.

Så här i efterhand kan jag undra varför vi varit så noga med att hon ska sova i eget rum, istället för i vår säng (det hade nog gett oss mer sömn) men vi var nog så rädda att "aldrig bli av med henne" i sovrummet att vi valde den vägen.

Nya bebisen kommer att sova hos oss så länge sen behöver det, men sedan flyttar vi nog spjälsängen till storasyskonets rum eller till kontoret (som i så fall också får bli barnrum tids nog). Vi har många rum. Frågan är mer om storasyskonet kommer att acceptera småsyskonet i sitt rum. Någon som har erfarenheter av det?
  • Emmask
    tuuli skrev 2016-10-14 22:31:32 följande:

emilysliv.se/tips-gratis-babyboxar/

Här finns några olika babyboxar. Babyland var så extremt efterhängsna med reklam efteråt att det inte var värt boxen, men de olika apotekboxarna var bra. 

Så upplevde jag nån fler Box också, men definitivt Babyland. Blev tokig på alla försäljare som jag hade "välkomnat".
  • Emmask
    fernandasmamma skrev 2016-10-18 11:02:42 följande:
    Åh skönt att du kände rörelser igen på kvällen
    Dom är väl som oss, tröttare ibland och piggare ibland

Det är sjukt vad man oroar sig alltså..
    Igår var jag och killen på gymmet och vi satt i massagestol..
    Efteråt tänkte jag shit kanske det är dåligt att använda massagestol och gjorde misstaget att googla..
    Då blev jag ju inte mindre orolig direkt..
    Men jag får nog bara försöka släppa det, gjort är gjort och det var bara massage på axlarna och rumpan, knappt någon hård massage..
    Ibland önskar jag att man kunde vara sådär supercool och inte oroa sig alls men sån är inte jag haha
    Är det ditt första barn? I min begränsade erfarenhet är jag mycket lugnare med andra än första. Med första oroade jag mig för att, för det kändes så orimligt att det ens kunde komma ett levande frisk barn ur mig. Nu tummar jag på det mesta (men inte allt så klart). Det är SÅ mycket lättare rent mentalt. Litar på min kropp. Den vet hur man bygger och föder barn. Yttre faktorer som man själv kan påverka är försvinnande få i relation till skit som sker i kroppen och som man inte har en chans att förhindra. Det handlar om att acceptera att man sitter i en båt i en fors utan åror och att det är ok.
  • Emmask
    frusvensson skrev 2016-10-27 05:22:50 följande:
    Jag har inget val. Gjorde akutsnitt med dottern -11 då jag fick havandeskapsförgiftning och sedan blev det ett katastrofsnitt med sonen -13 när ärret på livmodern brast i värkarbetet. Så därför får jag inte föda vaginalt.
    Fruktansvärt. Samma sak hände min kompis. Var värkarbetet med tvåan spontant eller fick du värkstimulerande när det brast? Är det nånting jag vill sprida så är det idiotin i att vissa läkare fortfarande använder cytotec för att få igång värkarbete, illa nog att använda det på kvinnor i allmänhet men på tidigare snittade är det åt helvete. Det var därför min kompis livmoder brast.
  • Emmask

Är det någon fler med bf i början av januari som är helt sjukt trött på att jobba? Jag håller på att förlora förståndet. Vill inte vill inte vill inte. Jobbet känns så väldigt oviktigt. Älskar mitt jobb i vanliga fall. Men nu... Jag vill inte. Men jag måste. Hur känner ni?

• Emmask
    fernandasmamma skrev 2016-11-21 10:52:09 följande:
    Jag har visserligen bf 22/1 men vissa dagar känner jag att jag hellre hade varit hemma från jobbet..
    Jag har jättemycket halsbränna på natten så kan inte sova och blir skittrött på morgonen pga det..
    Jag ska jobba December ut är tanken..
    Först hade jag tänkt jobba fram till bf i Januari men det vet jag inte om jag orkar..
    Sen vill väl vikarien hellre börja jobba i början av månaden och inte i slutet..
    Men vete sjutton hur jag ska lösa den ekonomiska biten..
    Kommer bli tufft i Februari utan några pengar alls i princip
    Du vill inte ta ut föräldrapenning redan för januari? Jag kommer att börja ta föräldrapenning, så ekonomin blir lika illa innan barnet är fött som efter haha.
  • Emmask
    Oviss01 skrev 2016-11-29 14:13:13 följande:
    Hej!

Jag tänkte sjukskriva mig from måndag. Så får jag sjukpenning och behöver inte ta av FP.  

Det bör inte vara några problem, läkaren på spec. mvc blev chockad när hon hörde att jag jobbar heltid + ett deltidsjobb fortfarande. Hon sa att de flesta som väntar tvillingar blir sjukskrivna i vecka 20-25 på rutin i princip. Jag är nu i vecka 35, och skulle nog kunna jobba ännu längre (jobbar nu hemifrån), men känner också att man kanske borde lyssna på råden och se till att koppla bort jobb o bara vila fram till förlossning nu. Den kan ju faktiskt dra igång när som nu egentligen.

BB-väskan är i princip färdigpackad, står redo i hallen just in case. Förlossningsbrev tänkte jag inte skriva, förstår inte riktigt vad man ska skriva där? Mer än hur man ser på smärtlindring?
    Om du inte känner något behov behöver du ju inte skriva något. Jag ser mitt som en chans att kommunicera vem jag är och hur jag fungerar, eftersom vi kommer in som blanka blad på förlossningar i Sverige. Jag tar upp hur jag bäst hanterar värkarna, stämningen jag vill ha, stödet jag behöver av bm, att jag vill krysta i knäsättande position etc. Mycket baseras på tidigare erfarenheter men även inför min första hade jag preferenser utifrån läsning. Hade jag inte skrivit i brevet att jag ville testa att krysta på knä hade de kanske inte uppmuntrat mig till det. Man hinner och kan inte alltid förmedla "nyktert" sånt som går att skriva i ett brev. Min upplevelse var att de verkligen läst det och tog fasta på mina känslor och tankar.
  • Emmask
    Kompisen skrev 2016-11-29 11:22:21 följande:

Hej alla!

Hoppar gärna in här om det är okej. Jag har följt tråden länge på avstånd, har inte varit inloggad på familjeliv på år och dar men bestämde mig idag för att logga in och skriva till er :)

Jag har bf 18 januari, är gravid med första barnet. Har dock varit gravid tre gånger tidigare, samtliga graviditeter har dessvärre slutat med missed abortion/missfall. Så både jag och maken är ju självklart överlyckliga att det gick vägen nu! Enligt RUL är det till 90 % en flicka därinne.

Jag har en fråga till er tjejer. Hur ska ni göra med influensavaccinet? Ska ni ta det eller inte? Tycker det är svårt att bestämma sig. Jag tar aldrig detta vaccin annars men jag brukar ju inte vata gravid heller så jag är osäker på om jag borde tänka om i år. Så hur har ni andra tänkt?

Kram

Jag tog det förra veckan. Min kompis hade sån influensa när hon födde barn att hon inte kunde prata med barnmorskorna. Det avgjorde det för mig :)
  • Emmask
    Ivana1988 skrev 2016-11-29 16:17:06 följande:
    min BM har aldrig sagt något..är det bara boka tid på vårdcentralen eller?

Brukar få varje år runt December..inte så sugen nu...
    Det står på vårdcentralens webbplats på 1177. Dropin vissa tider. Du betalar reducerat pris pga "riskgrupp". Betalade 60 kronor.
  • Emmask
    tuuli skrev 2016-11-29 16:38:28 följande:

Jag var på mvc idag och tänkte passa på att prata lite om hur det var på spec, min oro för att föda ett stort barn och så. Trodde att hon skulle vara mycket mer stöttande, men upplevde inget stöd alls. "Tänk positivt annars går det aldrig" var det enda hon sa, och att jag kunde få gå på samtal om förlossningsrädsla om jag ville. Men eftersom jag redan har en riskgraviditet så är jag så mycket på sjukhuset ändå att jag ärligt talat inte har lust att gå dit för terapi dessutom. Plus att jag känner lite att skräcken för att föda ett normalstort barn kan man kanske samtala bort, men en 5-kilosbebis kan bryta nyckelbenet när det föds och speciellt en förstagångsföderska är nästan garanterad en lång och jävlig förlossning - det går liksom inte att prata bort. Jag skulle vilja att ordinarie personalen tog min oro på allvar istället för att dumpa "problemet" på en kurator. 

Hade det varit tidigare i graviditeten så hade jag nog bytt barnmorska efter det bemötandet ärligt talat men i vecka 34 orkar jag bara inte ta tag i den biten utöver allt annat man måste orka. Växlar mellan att känna mig helt avtrubbad och inte bry mig alls om fostret eller vad som händer, och att bara gråta. 

Det värsta var att hon sa att jag led av duktig flicka-syndrom och att det var mitt eget fel och att ingen lagt den pressen på mig utifrån. Va? Det är ju skitmycket press på gravida att äta rätt, inte göra det ena och det andra, och det är ännu mer press när man har risker. Man ska lära sig allting om vad det innebär att bli förälder samtidigt som man ska äta si och så mycket protein, kolhydrat, kalcium, järn, etc etc, man ska motionera när man är jättetrött och har foglossning, man ska lära sig profylaxandning och helst gå på gravidyoga dessutom. Samtidigt som man jobbar, kanske redan har andra barn, ska sköta hemmet någorlunda och ha nån form av socialt liv utöver det. Nej, det är ju ingen press alls att vara gravid! Allt är bara inbillning från min sida! 

Sammanfattningsvis: inte bara hade hon inget uppmuntrande att säga, utan det var dessutom mitt eget fel att jag känner så här. Det var väl inte riktigt det bemötandet jag hade hoppats på, och det fick mig inte att känna att YES jag kan föda den här ungen, det kommer att gå som smort! Snarare som att jag är beredd att bara lägga mig ner och totalvägra på förlossningsdagen. 

Men så tröttsamt. Sunt att du reagerar som du gör, det innebär ju att du ser hur galet det är. Tänk hur många hon säger sånt till som saknar förmågan att problematisera, och hur skuldbelagda de blir. Åh, folk.
  • Emmask
    fernandasmamma skrev 2016-12-05 17:26:22 följande:
    Kul med en uppdatering
    3:e Januari, det börjar ju närma sig
    Men hoppas att hon vill stanna inne lite till..

Jag hade ont i höfterna och långt ner i ryggen idag, men det försvann efter ett tag, ingen aning vad det var, hade aldrig så när jag var gravid med dottern..

Samma datum som jag. Alla tjatar om att jag ska knipa över nyår, kommer nästan kännas som ett misslyckande om hen kommer tidigare. Försöker avfärda det och komma till sans.
  • Emmask
    fernandasmamma skrev 2016-12-06 10:49:14 följande:
    Ja Varberg har jag hört mycket bra om..
    Men sambon vågar inte åka dit, han är rädd att vi inte ska hinna..
    Tar 1 1/2 timme för oss dit medans Östra är 15 minuter bort..
    Mölndal tar 20-25 minuter..
    I Göteborg är Östra dom som har bäst resurser, och dom har mest familjerum så pappan får alltid stanna, det känns ju bra. Hade inte känts bra om sambon får åka hem..
    Jag är också lättväckt, men kan som tur är somna om rätt lätt igen.
    Jag jobbar fortfarande, annars hade jag nog sovit längre än till 09.15 som jag gör nu.. Det är tur att jag inte börjar typ kl 7 på morgonen det hade jag inte pallat, hade säkert försovit mig varje dag då..

När min dotter föddes så skrev vi på om faderskap och gemensam vårdnad när hon var någon vecka eller två gammal..
    Jag hade ingen aning att man kunde fylla i det innan, men fick reda på det av en kompis att man kunde göra det.
    Jag har pratat med sambon om det, men han har inte bokat någon tid ännu, så blir väl att vi gör det efteråt.

Men vad är det pappan inte får ta ställning till då på förlossningen om han inte står som pappa?

Problemet är om det (mot alla odds) händer något med dig under förlossningen, eftersom barnet då står utan förmyndare. Din man ge då inga juridiska rättigheter till vårdnaden om ditt barn, som jag förstår det. Här är ett exempel www.aftonbladet.se/wendela/familj/article11021626.ab men det finns ett mer känt som jag inte kommer på just nu.
  • Emmask
    fernandasmamma skrev 2016-12-12 13:23:58 följande:
    Alltså den där på ditt jobb verkar ju vara lite.. eh gränslös minst sagt.
    Så säger man väl inte till en gravid kvinna, man är ju nojig som det är ändå utan kommentarer..

Jag försöker minnas hur det kändes när dottern föddes, innan jag blev gravid kunde jag komma ihåg exakt hur det kändes trots att det var 13 år sedan, men nu sista tiden kan jag inte komma ihåg exakt hur det kändes med smärtan och det?
    Så jag börjar väl tänka lite mer på det, jag menar barnet ska ju ut så..
    Men det känns som det är jättelång tid kvar, fast enligt appen är det 41 dagar kvar och när jag ser det så. det är ju inte så långt kvar..
    Jag börjar bli mer orolig hur min och sambons relation ska påverkas också av sömnbrist och allt annat.
    Är det någon av er som känner er tveksamma om er kille ska vara med under förlossningen?
    Jag börjar tveka på om han ska vara med eller inte..
    Alltså, det är ju en så utsatt situation...
    Och man vill ju ha stöd, vad gör man om han tycker det är jättejobbigt och inte kan ge en det stöd som man behöver??

...anlitar en doula :)
  • Emmask
    fernandasmamma skrev 2016-12-17 21:15:45 följande:

Lite privat fråga kanske..

Men någon av er som börjat blöda efter sex?

Kommer typ rosa på papperet när jag torkar mig

Nu blir jag orolig för bebisen för att det kom blod..

Men känsliga slemhinnor är ju vanligt men nojjar ju ändå..

Den har ju rört sig efteråt så tror inte det är någon fara men harar att vara orolig.

Denna graviditet har jag inte haft sex på flera månader, men förra graviditeten blödde jag flera gånger efter sex. Fullt normalt enligt min bm.
  • Emmask
    Sh0rtie89 skrev 2017-01-02 06:18:49 följande:

Behöver råd. Hade bf 30/12 och nu har jag haft oregelbundna värkar sen natten till lördag med ca 10-20 minuter mellanrum utan uppehåll. Har noll energi kvar och brytit ihop flera gånger under natten nu. Ringde förlossningen igår och fick prata med en jätte otrevlig kvinna som sa att de kunde inte hjälpa mig och att det inte var riktiga värkar utan att ens fråga hur det kändes eller något annat om värkarna. efter det har jag dragit mig för att ringa. Nu vill jag bara att det här ska vara över. Men med tanke på att jag inte sovit en blund på 3 nätter och är helt utmattad så känns det som att det är noll chans att jag skulle klara en förlossning nu. Har tid hos bm kl 11 idag. Hoppas på att hon ska se hur dåligt jag mår å hjälpa mig prata med förlossningen för att kunna få ett snitt. Tror ni det är möjligt att man kan få det? Jag har ju så ont, inte sovit på flera nätter och brutit ihop flera gånger. Klarar verkligen inte mer nu :(

Jag tror att de i första hand kommer att ge dig en så kallad sovdos som innebär att värkarna vilar och du får samla kraft. Hur absurt det än låter för dig i stunden så föder många vaginalt efter oerhört långa latensfaser.

Jag skulle börja med att ringa fl och be att få prata med någon annan. Jag vet precis hur jobbigt det är med skitstövlar när man är som mest utmattad, men hon är ett undantag. Du kommer ringa igen och hamna hos någon som du faktiskt kan resonera med.
  • Emmask

Visst förändras rörelserna men vilka förändringar är normala och inte? Jag är inne och kollar hjärtljuden nu. Jag är glad att jag åkte in och de är så förstående på förlossningen. Rörelserna ska inte minska och de tar gärna emot en på förlossningen. Hellre en gång för mycket än en för lite.

• Emmask
    fernandasmamma skrev 2017-01-05 23:13:13 följande:
    Jag har dålig koll på det..

Jag känner rörelser men mest på kvällarna nu..

Förut var det även på natten o lite på morgonen..

Men jag håller med dig hellre kolla en gång för mycket..

Hur går det för dig?

<3
    De såg att bebisens hjärtljud vad höga och jag fick åka in på en extrakoll. De skickade dock hem mig, eftersom läkaren bedömde att det var inom normalspannet. Så nu är jag hemma på 40+3 och väntar. Hade värkar igår men allt avtog. Är peppad på att föda nu men passar också på att njuta av det stora barnet. Gick aldrig över tiden med förra och har svårt att veta hur jag ska fördriva dagarna. Hur gör ni?
  • Emmask
    fernandasmamma skrev 2017-01-06 10:32:04 följande:
    Vad skönt att dom gjorde en extra koll och att allt var bra

Men hoppas det sätter igång snart då <3

Jag jobbar fortfarande så inget problem att fördriva tiden men jobbar eventuellt sista veckan nästa vecka så efter det vet jag inte hur jag ska fördriva tiden?

Baka? Städa? Tvätta kanske? Glo på massa serier på tv..
    Jag har varit hemma sedan mitten av december och överväger faktiskt att åka in på kontoret och jobba i veckan bara för att få tiden att gå :) Jag tyckte boa-perioden var stark i v 33-36, nu är jag för tung. Kanske kan du passa på att baka inför kommande besök? Det är förvånansvärt skönt att ha en frys fylld med kakor :) Jag ska sätta om blommor idag. I övrigt har jag och maken gjort allt på göra-i-huset-listan jag skrev i typ v 18: städa lådor, tvätta bebiskläder, köpa förbrukningsvaror, städa undan etc.
  • Emmask
    miinxs skrev 2017-01-07 20:58:17 följande:

Hej, hur går det för er alla? Någon mer som fått sin småtting än?

Vår dotter blir en vecka imorgon. Har svårt med amningen då hon ej vill ta bröstet. Igår tappade hon naveln så nu luktar det inte ruttet kött längre i lägenheten. På måndag ska vi få hembesök av BVC och hoppas det går bra, vet inte vad de ska kolla men hoppas allt går bra.

Det är inget särskilt med de besöken, rätt mysiga hembesök där de kollar att ni mår bra och väger bebisen. Bra tillfälle att fråga om allt. Inget att oroa sig för :)
Svar på tråden BF Januari 2017