• Kjell2

maxpuls?

Anonym (ts) skrev 2016-04-27 16:23:22 följande:

Kan inte så mycket om maxpuls och optimal puls vid träning så hoppas på att ni kan informera mig.

Finns det ett samband mellan högre puls och effektiv träning? Kan det vara skadligt att ta i för mycket så hjärtat arbetar i närheten av maxpulsen?

Googla - finns hur mycket som helst om pulsbaserad träning.

Är du nybörjare bör du inte börja med träning i höga pulszoner utan hålla dig lägre, under mjöksyra och längre pass.

När du fått upp en grundkondition kan du köra högintensiv träning ibland med intervaller t ex.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2016-04-27 16:41:09 följande:
    Har relativt bra grundkondis. Springer och gympar mest. Har mätt min puls på löpband (inbyggd i maskinen) och den brukar vara rätt hög. Gillar att ta i och tydligen tränar jag ofta på 90% av min maxpuls. Är det bra eller kan det till och med vara skadligt? Och stämmer de siffrorna? Funderar på om jag borde köpa pulsklocka.
    Beroende på vad du vill uppnå med din träning så lägger du upp ett program med träning i olika pulsintervaller.

Ligger du länge och kör på 90% av din maxpuls är det troligtvis något som inte stämmer. Skaffa en riktig pulsmätare och gör ett övervakat maxtest.
Svar på tråden maxpuls?