• Anonym (ts)

maxpuls?

Kan inte så mycket om maxpuls och optimal puls vid träning så hoppas på att ni kan informera mig.

Finns det ett samband mellan högre puls och effektiv träning? Kan det vara skadligt att ta i för mycket så hjärtat arbetar i närheten av maxpulsen?

• Svar på tråden maxpuls?
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2016-04-27 16:23:22 följande:

Kan inte så mycket om maxpuls och optimal puls vid träning så hoppas på att ni kan informera mig.

Finns det ett samband mellan högre puls och effektiv träning? Kan det vara skadligt att ta i för mycket så hjärtat arbetar i närheten av maxpulsen?

Googla - finns hur mycket som helst om pulsbaserad träning.

Är du nybörjare bör du inte börja med träning i höga pulszoner utan hålla dig lägre, under mjöksyra och längre pass.

När du fått upp en grundkondition kan du köra högintensiv träning ibland med intervaller t ex.
  • Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2016-04-27 16:31:08 följande:

Googla - finns hur mycket som helst om pulsbaserad träning.

Är du nybörjare bör du inte börja med träning i höga pulszoner utan hålla dig lägre, under mjöksyra och längre pass.

När du fått upp en grundkondition kan du köra högintensiv träning ibland med intervaller t ex.

Har relativt bra grundkondis. Springer och gympar mest. Har mätt min puls på löpband (inbyggd i maskinen) och den brukar vara rätt hög. Gillar att ta i och tydligen tränar jag ofta på 90% av min maxpuls. Är det bra eller kan det till och med vara skadligt? Och stämmer de siffrorna? Funderar på om jag borde köpa pulsklocka.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2016-04-27 16:41:09 följande:
    Har relativt bra grundkondis. Springer och gympar mest. Har mätt min puls på löpband (inbyggd i maskinen) och den brukar vara rätt hög. Gillar att ta i och tydligen tränar jag ofta på 90% av min maxpuls. Är det bra eller kan det till och med vara skadligt? Och stämmer de siffrorna? Funderar på om jag borde köpa pulsklocka.
    Beroende på vad du vill uppnå med din träning så lägger du upp ett program med träning i olika pulsintervaller.

Ligger du länge och kör på 90% av din maxpuls är det troligtvis något som inte stämmer. Skaffa en riktig pulsmätare och gör ett övervakat maxtest.
  • sportpappa
    Anonym (ts) skrev 2016-04-27 16:41:09 följande:
    Gillar att ta i och tydligen tränar jag ofta på 90% av min maxpuls. Är det bra eller kan det till och med vara skadligt? Och stämmer de siffrorna? Funderar på om jag borde köpa pulsklocka.
    Enda sättet att få reda på sin maxpuls är att göra ett maxpulstest. Det finns inga tabeller eller formler som kan räkna fram den.
    Kontakta ett företag som gör såna tester eller så försöker du göra ett själv. Googla hur man gör.
  • Steven01

Att ta reda på maxpulsen är inte svårt, gör så här:

Värm upp ordentligt, jogga i 10-15 minuter. Sen ska du spring uppför en lång backe, det ska ta några minuter att komma upp. Sen ska du ta i allt vad du kan uppför backen och på toppen har du din maxpuls, din maxpuls för att springa i backe alltså.... Man har olika maxpuls beroende på vad man gör, cykel, har en, skidor en annan osv. Men det är inte så viktigt.
    Sen ska du träna enligt att några pass ska vara lugna och långa, omkring 60-70% av maxp, varva det med intervaller där du tex springer 4 minuter på 90-95% av max, vilar 2-3 minuter och sen kör du 4 sådana intervaller.

Felet dom flesta gör att dom tränar "mellanmjölk" dvs halv hårt och halv långt. Dom passen ger inte så mycket utan sliter mest.

Och, glömde nästan. Nej det är inte farligt att ta i nära maxpulsen, hjärnan säger stopp långt innan det ens närmar sig att bli farligt.

• Felizia7

Hjärtat är en muskel och så vida du inte har hjärtsjukdomar eller astma så ser inte jag något problem i detta. Kan utveckla resonemanget om du vill. Dock; viktigt att lyssna på kroppen vid extrem träning. 

• Anonym (ts)
    Steven01 skrev 2016-04-27 17:16:59 följande:

Att ta reda på maxpulsen är inte svårt, gör så här:

Värm upp ordentligt, jogga i 10-15 minuter. Sen ska du spring uppför en lång backe, det ska ta några minuter att komma upp. Sen ska du ta i allt vad du kan uppför backen och på toppen har du din maxpuls, din maxpuls för att springa i backe alltså.... Man har olika maxpuls beroende på vad man gör, cykel, har en, skidor en annan osv. Men det är inte så viktigt.

Sen ska du träna enligt att några pass ska vara lugna och långa, omkring 60-70% av maxp, varva det med intervaller där du tex springer 4 minuter på 90-95% av max, vilar 2-3 minuter och sen kör du 4 sådana intervaller.

Felet dom flesta gör att dom tränar "mellanmjölk" dvs halv hårt och halv långt. Dom passen ger inte så mycket utan sliter mest.

Och, glömde nästan. Nej det är inte farligt att ta i nära maxpulsen, hjärnan säger stopp långt innan det ens närmar sig att bli farligt.

Så halvlånga och halvhårda är värdelösa?

Är det bättre med korta men intensiva och långa och lågintensiva? Eller ska man träna intervaller? Hur långt träningspass är optimalt då?
  • Anonym (ts)
    Felizia7 skrev 2016-04-27 17:46:50 följande:

Hjärtat är en muskel och så vida du inte har hjärtsjukdomar eller astma så ser inte jag något problem i detta. Kan utveckla resonemanget om du vill. Dock; viktigt att lyssna på kroppen vid extrem träning. 

Du får gärna utveckla :)

Och vad menar du med extrem träning?
  • Anonym (ts)

Jag tränar några gånger i veckan men är rätt rådvill.

Idag tränade jag så här. Värmde upp 10 minuter med promenad på löpbandet. Fortsatte sedan med 40 minuters löpning (med hög puls) för konditionens skull. Sedan lyfte jag tyngder under 40 minuter för styrkans skull. Till sist simmade jag (relativt låg puls) under 20 minuter för fettförbränningens skull. Försökte liksom klämma in allt på ett träningspass. Gör det ibland när jag bara har tid att träna två gånger i veckan.

Vad tycker ni om mitt träningspass? Bra eller dåligt? Kör inte så mycket intervallträning. Borde kanske börja med det?

• Steven01
    Anonym (ts) skrev 2016-04-27 19:06:56 följande:

Jag tränar några gånger i veckan men är rätt rådvill.

Idag tränade jag så här. Värmde upp 10 minuter med promenad på löpbandet. Fortsatte sedan med 40 minuters löpning (med hög puls) för konditionens skull. Sedan lyfte jag tyngder under 40 minuter för styrkans skull. Till sist simmade jag (relativt låg puls) under 20 minuter för fettförbränningens skull. Försökte liksom klämma in allt på ett träningspass. Gör det ibland när jag bara har tid att träna två gånger i veckan.

Vad tycker ni om mitt träningspass? Bra eller dåligt? Kör inte så mycket intervallträning. Borde kanske börja med det?

Det där ser väl jättebra ut! Det viktigaste är att man har kul och tar i så man blir trött. Man ska kanske inte så allvarligt på det där med pulszoner, men om man är intresserad av att bli bättre är det klart värt att bestämma sig vad och varför man kör ett visst pass.
    Ps, det där med att du kör lågintensivt för att förbränna fett stämmer inte riktigt, ju hårdare du kör desto mer fett förbränner man. Men mitt råd är att inte fokusera så mycket på sånt, kör på bara och sikta på att bli snabb o stark så ordnar sig det där ändra på köpet.
  • Felizia7
    Anonym (ts) skrev 2016-04-27 18:57:29 följande:

Du får gärna utveckla :)

Och vad menar du med extrem träning?

Menar kort och gott att hjärtat är en muskel och så länge du inte har hjärtsjukdomar i släkten eller hjärtproblem så ska det nog inte vara något att oroa sig för. Tvärtom är det bra att träna upp dess kapacitet.

Med extrem träning syftar jag på träning utöver det du tränat upp dig för, dvs hård träning.
Svar på tråden maxpuls?