Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Semester?

Håller med inlägg 1. Om jag var du hade jag läst mitt anställningsavtal och kollektivavtal för att ha mer kött på benen innan jag pratade med chefen för där står hur många betalda semesterdagar du har och mellan vilka dagar ert semesterår löper. Chefer har inte alltid koll. Ring facket om du behöver hjälp.

• Seven Costanza
    MoaElis skrev 2016-05-07 19:02:46 följande:

Det enda jag hittar där det står någonting om semester är "semester utger enligt lag och kollektivavtal. semesterlön och semesterersättning utger med 13,2%"

Vilket kollektivavtal tillhör du då? Det är däri du behöver läsa. Vilken bransch är det?
  • Seven Costanza
    MoaElis skrev 2016-05-09 21:22:11 följande:

Men är det från och med nu eller? Tänker om jag får fler betalda dagar när väl semestern är i juni,juli eller aug

Ja det är vad du hade tjänat in fram till du fick lön senast. Om man jobbar heltid tjänar man in ca två betalda semesterdagar per arbetad månad så om du jobbar t ex två månader till innan du går på semester så har du fyra semesterdagar till dvs 23 st. Sedan tar man ju bara ut fem per vecka så 25 dagar räcker ju i fem veckor.

De flesta tar inte ut alla sina semesterdagar på sommaren utan tar ut t ex fyra veckor (20 dagar) och sparar resten om man vill ha betald ledighet senare. Vet inte om man alltid har rätt till obetald semester eller om chefen kan neka om man vill vara ledig mer än fyra veckor totalt och mer än sina betalda dagar

Men sammanfattningsvis kan du alltså vara ledig betalt mer än två veckor (10 dagar) eftersom du redan tjänat in 19 dagar, men i så fall bör du ju säga till så fort som möjligt så att de kan planera in det.
  • Seven Costanza
    Grodis15 skrev 2016-05-10 06:20:06 följande:

Så är det ju vanligtvis inte. Man tjänar oftast in semester mellan april-mars, om du jobbat hela den perioden får du 25dagar betalt. Det du tjänar in nu efter mars är nästa års semester. Du kan inte ta ut dessa dagar som semester innan april 2017.

Efter du tagit ut dina 25 dagar har abetsgivaren ingen skyldighet att ge dig mer ledigt men man kan alltid söka om tjänstledigt och har du en snäll arbetsgivare så kanske du får det. Dock är tjänstledighet inte semestergrundande så då får du räkna med att du inte kommer tjänat in 25 dagar semester inför 2017.

Okej, låter rimligt.
Svar på tråden Semester?