• elinaehn

spara mejl på separat hårddisk

min fråga är såhär.
    har en mac.
    har viktiga mail sparade i mitt mailprogram i en mapp i datorn. denna mapp vill jag lyfta över en kopia av på en separat hårddisk.
    HUR sjutton gör jag? måste jag gå in i varje mail och spara det i ett worddokuemnt? måste jag spara varje separat? det är flera hundra. kan jag på något sätt lyfta över en kopia till en separat hårddisk?
    kan jag också göra detta med mail i en mapp i min hotmailbox på nätet?

• Svar på tråden spara mejl på separat hårddisk
  • Aniiee

Det är väl sparat i moln? Dvs, du kommer väl åt din mail och alla mappar från vilken uppkopplad dator som helst?

You are the creators and the curators of your own lives
  • elinaehn

nej jag tror inte det är sparat på moln? hur kan jag kolla det? mailen ligger i... tror det är typ outlook mail. förlåt jag är katastrof på sånt här. det finns en webmail kopplad till och jag kan inte komma åt de mail jag sorterat in i viktigmappen på webmailen, där ser jag bara samma inkorg... 
    jag skulle alltså vilja spara viktigmappen på en usb eller separat hårddisk men hur jag än försöker och letar hitta rjag inget sätt att bara lyfta hela mappen och kopiera den?

• Zombie von Rymmen

Vi tar det från början: använder du ett särskilt program, eller går du in på en hemsida för att kolla mail?

Var snäll och ta en skärmdump på, öh... "det" så vi kan se vad du gör. Skärmdump tar du genom att hålla inne knapparna command (cmd/kringla/fornminne) + shift (pil uppåt för att få stora bokstäver) på tangentbordet och sedan trycka 3.

Ladda sedan upp bilden på www.ladda-upp.se/ Ingen registrering behövs. Skriv sedan länken här så vi kan se.

• sportpappa

Fundera först på om alla dessa mail är så viktiga att de måste sparas. Ju färre du sparar desto enklare blir det.
    Är det bara texten som är viktig att spara eller vill du att teknisk data ska följa med (mail headers)?
    Varför ska du spara mailen?
    Hur tänker du använda dessa sparade mail?

Vilken lösning man väljer beror på vad man vill spara och varför.

Jag hade nog löst det genom att ha mailen på två ställen. Maila de som ligger i ditt mailprogram hemma till ditt Hotmailkonto och de som ligger på Hotmail till din adress som du hämtar hem. Några hundra mail går snabbt att vidarebefordra. En del program stöder även att man vidarebefordrar flera mail i samma mail. Markera flera och tryck vidarebefordra.
    Fast om det bara är texten som är intressant så hade jag nog lagt över allt i ett dokument på Google Drive eller annan lämplig tjänst.

• elinaehn

bra tanke, gör så, vidarebefodrar till en hotmail som första steg! men du kan jag spara ner texten bara på nåt smidigt sätt eller ska jag då in i varje mail och kopiera in i typ word?

• sportpappa
    elinaehn skrev 2016-05-11 21:29:13 följande:

bra tanke, gör så, vidarebefodrar till en hotmail som första steg! men du kan jag spara ner texten bara på nåt smidigt sätt eller ska jag då in i varje mail och kopiera in i typ word?

Något smidigt sätt att kopiera texten vet jag inte. Jag misstänker att det tar längre tid att ordna ett smidigt sätt att kopiera texten än att bara göra det manuellt genom att öppna mail för mail.
  • chadde

Men vanta nu.. alla mailklienter har val en import/export funktion? Du bor kunna hitta det i nagon meny nanstans. Det ger dig en fil som du kan spara undan nagonstans.

Och sedan forstar jag inte, mail ligger i stort sett alltid pa en server.. Vad anvander du for mailtjanst? Hotmail, gmail, annat? 

• elinaehn

jag tror det är någon slags outlook, det kommer med internetleverantören. jättedålig ide att jag använder den har jag insett nu. hade det varit en hotmail hade väl saken varit helt lugn liksom... så himla dumt. ska söka export på mailen...

• Zombie von Rymmen

Det är lite förvirrande att skriva Hotmail, då webbtjänsten Hotmail sedan några år tillbaka är omdöpt till Outlook. Så det finns både ett program som heter Outlook och en webbtjänst/webbmail som heter Outlook.

• sportpappa
    elinaehn skrev 2016-05-15 09:40:51 följande:

jag tror det är någon slags outlook, det kommer med internetleverantören. jättedålig ide att jag använder den har jag insett nu. hade det varit en hotmail hade väl saken varit helt lugn liksom... så himla dumt. ska söka export på mailen...

Mitt tips är att du bestämmer dig för att samla alla dina mail på en mailtjänst online. Gärna att det också blir din primära privata mailadress. Undvik mailkonton från internetleverantör och mobiloperatörer eftersom du blir av med den adressen om du byter leverantör. 

Jag föredrar Gmail eftersom man kan väldigt enkelt hantera alla sina mailadresser därigenom. Jag kör även min Hotmail genom Gmail (alla mail som går till hotmail-adressen skickas vidare till Gmail och sen kan Gmail skicka som min hotmail-adress).

Jag såg att outlook.com (hotmail) också har någon sån funktion som de kallar för "connected accounts". Jag har dock inte kollat djupare på det eftersom jag är så nöjd med Gmail, men kika på det om du tycker att outlook.com är bra.
  • elinaehn

Hm jag skrev ag har outlook men det är ju inte hotmail så det måst svara fel. jag har en mail just genom en internetoperatör (alltele/blixtvik). Det verkar soma tt bästa sättet att hantera det här är att maila vidare varje viktigt mail till en hotmailadress, så finns kopia där?

• sportpappa
    elinaehn skrev 2016-05-17 13:26:15 följande:

Hm jag skrev ag har outlook men det är ju inte hotmail så det måst svara fel. jag har en mail just genom en internetoperatör (alltele/blixtvik). Det verkar soma tt bästa sättet att hantera det här är att maila vidare varje viktigt mail till en hotmailadress, så finns kopia där?

Microsoft döpte om tjänsten Hotmail till Outlook eller outlook.com för ett tag sedan och för att krångla till det så finns även live.com som är precis samma sak.

På din dator använder många ett mailprogram för att hantera sina mail. Vanliga program är Live Mail, Microsoft Outlook, Apple Mail.
    Dock behöver man inte göra det längre utan man kan enkelt hantera alla sina mail via webbmailen inkl. de från alltele/blixtvik.

Om du vidarebefordrar ett mail till din hotmailadress så blir det ett vidarebefordrat mail i din hotmail. Testa och se om du tycker att det duger som backup. Fördelen med att göra på det sättet är att alla mail blir sökbara via outlook.com så du snabbt och lätt hittar till dem.
Svar på tråden spara mejl på separat hårddisk