• Nathalie9105

Kontorist

Hej!

Jag jobbar som kontorist på en trafikskola.

Jag undrar vad en kontorist uppgifter ska vara.

I mitt avtal står det endast kontorsuppgifter..

Jag själv anser inte att städning ska ingå i det. Just nu känns det nämligen som att mina chefer lägger över väldigt mycket städ på mig..

Vill inte ringa och gnälla hos facket för varje fråga jag har.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kontorist
  • sportpappa

Viss städning kan ingå. Att du håller ordning på din arbetsplats och dina utrymmen, ditt skrivbord, tömmer din papperskorg och liknande. Det innebär inte att du städar andras kontor, toaletter, kök etc.
    På mindre arbetsplatser kan det vara så att det inte finns någon städpersonal utan att de anställda får sköta det, men då bör det finnas ett roterande schema så att alla hjälps åt. Typiskt ett "köksschema" där en person har ansvar en vecka och sen byter man till nästa person.

Alternativt så bör det läggas till i din arbetsbeskrivning med löneförhöjning som följd.

• Birgitta02

På en mycket liten arbetsplats kan en hel del ingå. Inkl städa toalett. Men det bör vara lika för alla. Dvs du tar en dag med städning, nån annan tar dag två osv.

• Nathalie9105

Min arbetsplats förstår jag. Det är ju jag som "smutsar" ner här. Det finns inga andra kontorsytor så, utan det är teorisalar, väntrum och själva receptionen som finns. Jag har sopat och tvättat golven för det blev en muntlig överenskommelse och det är fine med mig. Men dem senaste månaderna så har dem inte gjort nåt alls. Inte ens torkat av köksbordet där vi äter. Jag har börjat tröttna så jag tar endast på den delen av bordet jag använder. Igår hade vi möte och dem sa till mig att jag ska förbereder inför kurser och även torka av borden och se till att stolarna är rena. Visst, det är ingen stor grej kanske men det blir ändå det för mig när dem bara antar att jag ska göra allt utan att fråga om det är okej. Tex efter kurser så har jag redan slutat, men när jag kommer på morgonen så står allt kvar.. Alltså korgarna bullarna ligger i, smulor och socker över hela bordet. Kaffekannorna står kvar och det är kaffefläckar runt om. Dem bara lämnar det. Jag försöker att inte ta det för jag tycker man ska hjälpas åt. Men framåt lunch tar jag det ändå för jag vill inte sitta och äta när det ser ut så..

• Nathalie9105

Men om det inte står i mitt avtal? Vi tog upp just toalettstädning på förra mötet. Då satte jag mig emot direkt. Ringde unionen och dem sa till mig att ingen städning ingår alls i tjänstemannaavtalet.

• Birgitta02

Om du är satt att vara kontorist så kan man i enstaka fall be dig fixa viss städning. Men ska det ingå i dina arbetsuppgifter så skall det stå också, och du skall ha godkänt det. Och då ska du ha påslag på lönen. Din arbetsgivare tjänar in en städlön på att du gör det. Föreslå att ni skaffar en städerska som kommer 2 timmar varje morgon och gör rent, inkl plockar undan efter möten kvällen innan.

• Nathalie9105

Då får jag försöka prata med dem om detta då. Annars får jag tyvärr kontakt facket.. Jag är helt okej med att sopa och moppa vid behov. Men resten jar börjat göra så att jag känner mig som en städerska och det är inte det jag är anställd som.

Så dyrt kan det väl ändå inte vara att anställa en städerska några timmar i veckan?

• Kjell2

Arbetgivarenhar väldigt stora möjligheter att leda och fördela arbetet. Dvs bestämma vad ansällda ska göra.

• Nathalie9105

Det förstår jag med att dem har, men om facket säger att i tjänstemannaavtalet så ingår ingen städning alls, då borde dem inte kunna lägga till det? Facket sa även att ingen arbetsgivare bara kan ändra, lägga till eller ta bort en arbetsuppgift utan att prata med sina anställda för det bryter mot avtalet. Alltså måste jag godkänna annars kan dem kontakt facket så får facket värdera och bestämma vad dem anser är rätt.

• Kjell2
    Nathalie9105 skrev 2016-05-11 11:18:04 följande:

Det förstår jag med att dem har, men om facket säger att i tjänstemannaavtalet så ingår ingen städning alls, då borde dem inte kunna lägga till det? Facket sa även att ingen arbetsgivare bara kan ändra, lägga till eller ta bort en arbetsuppgift utan att prata med sina anställda för det bryter mot avtalet. Alltså måste jag godkänna annars kan dem kontakt facket så får facket värdera och bestämma vad dem anser är rätt.

Vad som gäller just städning och dit avtal kan jag inte svara på men generellt har en arbetstagare inte rätt att vägra en beordrad arbetsuppgift.

Sen finns det sjävklart regler kring säkerhet, behörighet mm.
  • Nathalie9105

Hmm okej.. För jag pratade med facket om just detta när det var prat om att jag skulle städa toaletterna. Att dem inte kan beordra en arbetsuppgift som inte ingår i avtalet. Självklart kan dem lägga till saker som ingår normalt i arbetsuppgifterna som man kanske inte gjort innan.

• Ekonom10

Hur mycket har du att göra? Är dina dagar fulla, kanske rent av stressiga av tidsbrist? 
    Om arbetsgivaren tror (sant eller inte) att du har tid över kommer de inte ta in en städare några timmar i veckan.  En liten arbetsplats kräver flexibla personer, sedan går naturligtvis gränsen någonstans. Men de måste vara tydliga med att de önskar att dina arbetsuppgifter ändras. Ta diskussionen  med arbetsgivaren, vad vill de? De kan rent krasst, ta bort en tjänst som kontorist och byta ut den mot en tjänst som kontorist kombinerad med städuppgifter. Vill du ha ett  sådant jobb? 

• Nathalie9105

Mycket att göra i perioder. Jag är flexibel, jag städar receptionsdelen, sopar och moppar golven vid behov. Kan dem verkligen göra det? Enligt vad jag fick höra av facket så kan dem inte bara ändra en tjänst eller en arbetsuppgift utan att jag eller facket godkänner det. Och det är inte heller lätt att sparka någon om personen sköter sitt nuvarande jobb som den enligt avtal gör.

• Ekonom10

Nej, de måste disktuera med dig innan de ändrar. Men det hindrar inte att företags behov ändras över tid. För att hårdddra det. Säg att du driver en bilverkstad. Det går bra i början och företaget anställer en bilmekaniker. Efter en tid efterfrågas inte de tjänsterna längre, kunderna vill endast ha bilarna tvättade. Bara för att bilmeken är bra på sitt jobb och att denne har i sitt avtal att han ska mecka bil innebär det inte att företaget kommer  ha honom kvar. Såvida han inte kan tänka sig tvätta bilar istället. Nu överdrev jag sitationen men jag tror poängen gick fram.

Nu finns det vettiga arbetsgivare som går att diskutera med. Och så finns det ovettiga. En fredlig överenskommelse är att rekommendera såvida det är möjligt. De försöker högst troligt spara in på städpengar/städarbetskraft, frågan är vad du kan stå ut med. Lycka till!

Svar på tråden Kontorist