• Anonym (Mamman)

Gå ner från 85 till 55 utan att få löst skinn?

Jag är på en viktresa... Jag har som mest vägt 85 kilo och är nu nere på 79. Ska fortsätta ner till 55 kilo som är min "ursprungsvikt". Har kostrådgivare och PT. Ev. hamnar jag något över 55 kilo eftersom jag är äldre nu och har fött barn. Men, hur som helst, kan man gå ner 25-30 kilo utan att få löst skinn? Nån som gjort samma resa? Hur lång tid tog det? Hur ser skinnet ut?

• Svar på tråden Gå ner från 85 till 55 utan att få löst skinn?
  • Anonym (syster)

Min syster har gjort samma resa. Hon gick ner från 95 kilo till 70 kilo. (hon är rätt lång) Hon säger att styrketräning har hjälp hennes hud. Hon blir hårdare av det och musklerna fyller ut, då märks inte den lösa huden lika mycket.

Men det tog tid för hennes hus att komma ikapp. Viktnedgången tog ett år, huden tog två år till på sig. Hon var 20 år då hon gick ner, det hjälpte säkert också till.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (syster) skrev 2016-05-11 14:17:30 följande:

Min syster har gjort samma resa. Hon gick ner från 95 kilo till 70 kilo. (hon är rätt lång) Hon säger att styrketräning har hjälp hennes hud. Hon blir hårdare av det och musklerna fyller ut, då märks inte den lösa huden lika mycket.

Men det tog tid för hennes hus att komma ikapp. Viktnedgången tog ett år, huden tog två år till på sig. Hon var 20 år då hon gick ner, det hjälpte säkert också till.

Tack för ditt svar! :) Vilken resa hon har gjort, inspirerande!

Min ålder är tyvärr ganska mycket högde, jag får väl vänta och se helt enkelt. Min PT kör hårt med mig och styrkeövningarna. Han påstår att skinnet kommer hänga med men jag ser skräckbilder framför mig där det inte gör det.

• Anonym (Från 110kg - 52kg)

Det kommer nog gå jättebra TS! Jag har ingen lös hud, däremot lite bristningar på brösten men tror det kommer från då jag fick barn och brösten växte jättesnabbt. 

Jag gjorde som du, fast utan PT, men började träna och äta rätt. Det tog nog 1,5 år med vissa "viktplatåer" där emellan. 

Jag har hört att det här med lös hud är har mycket med genetiken att göra. Har en bekant som gått ner från ca 150 till under 100 på ganska kort tid, 40+ och han har ingen lös hud heller.

• Anonym (hmmm)

Det beror mycket på hur din hud ser ut och vilken kvalitet den har. Jag misstänker att om du är äldre så är det svårare att slippa lös hud då huden blir mer oelastisk.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Från 110kg - 52kg) skrev 2016-05-11 14:26:46 följande:

Det kommer nog gå jättebra TS! Jag har ingen lös hud, däremot lite bristningar på brösten men tror det kommer från då jag fick barn och brösten växte jättesnabbt. 

Jag gjorde som du, fast utan PT, men började träna och äta rätt. Det tog nog 1,5 år med vissa "viktplatåer" där emellan. 

Jag har hört att det här med lös hud är har mycket med genetiken att göra. Har en bekant som gått ner från ca 150 till under 100 på ganska kort tid, 40+ och han har ingen lös hud heller.

Wow, vilken nedgång! Bra jobbat! :D Härligt att höra om det du berättade om både om dig själv och din bekant! Tack för att du delade med dig!

Ja, det har säkert helt klart med genetik att göra. Får väl vänta och se som sagt :)

• Anonym (Mamman)
    Anonym (hmmm) skrev 2016-05-11 15:50:12 följande:

Det beror mycket på hur din hud ser ut och vilken kvalitet den har. Jag misstänker att om du är äldre så är det svårare att slippa lös hud då huden blir mer oelastisk.

Ja, du har nog rätt på båda. Just nu är den rätt följsam, men det dallrar ju rätt friskt där under ;) Är 37 år, så jag misstänker en viss tendens för lös hud...
  • Anonym (52)

Jag gick efter min graviditet ner från 64 till 52kg. All annan hud drog sig tillbaka helt förutom mage och rumpa. Tror magen beror på att den tidigare varit jättestor på grund av graviditeten. Rumpan beror nog på att den varit helt otränad hela livet.

Det är inte katastrofalt men inte snyggt heller. Försöker styrketräna nu bland annat för att fylla ut röven. Efter ett halvårs träning ser det mycket bättre ut men det kommer nog aldrig bli helt perfekt.

Tror det är individuellt hur pass bra huden drar ihop sig efter en viktminskning. Tror att ålder, genetik och viktminskningstakt är faktorer som påverkar.

Mitt råd är att träna allsidigt och skära ner på kalorierna och se hur det går. Och sedan satsa på att bygga muskler för att fylla ut om det visar sig att det blir löst nånstans.

Men oavsett så tycker jag inte att det ska avskräcka dig från att gå ner i vikt. Mycket hellre än slapp hud i en hälsosam kropp än tvärtom.

Lycka till! :)

• Anonym (syster)
    Anonym (Mamman) skrev 2016-05-11 14:22:30 följande:

Tack för ditt svar! :) Vilken resa hon har gjort, inspirerande!

Min ålder är tyvärr ganska mycket högde, jag får väl vänta och se helt enkelt. Min PT kör hårt med mig och styrkeövningarna. Han påstår att skinnet kommer hänga med men jag ser skräckbilder framför mig där det inte gör det.

Skulle inte huden hänga med är det ju inte hela världen. Det går att operera, jag har inte sett det i verkligheten, men på TV har jag sett personer som lyckats få det riktigt snyggt.

Märker du att huden på magen börjar hänga finns det jättebra underkläder på de flesta större kedjor som är till för att platta till och jämna ut. Det finns både trosliknande plagg och gördlar. Det hjälper förstås inte huden men det ser snyggare ut då du har kläder på dig och huden hålls på plats. Jag använde det efter jag fött barn.
  • Heranell

Jag ahr gått ner cirka 25 kilo det senaste året ochdet enda som syns jämfört med innan är lite skrynklor under hakan, men då är jag 50 år också. På magen, armar och lår är det ingen skillnad. Det var lite sladdrigt innan också, men det har inte blivit värre iaf.

• Anonym (---)

Jag gick ner från 100 till 70 och märkte inget konstigt med huden.

• MammAmma

Jag har gått ner 30 kg och huden på magen är lös och skrynklig. Misstänker dock att den nog hade sett mer eller mindre likadan ut även om jag inte hade haft övervikt och gått ner, då jag fött fyra barn, har bristningar och hade enorm mage med yngsta (det var först efter sista som den inte drog ihop sig mer). Låren är något sladdriga också. Men ja, det beror ju på gener och om man har bristningar eller ej. Det tog mig ett drygt år att gå ner.

• Anonym (52)
    MammAmma skrev 2016-05-12 16:29:05 följande:

Jag har gått ner 30 kg och huden på magen är lös och skrynklig. Misstänker dock att den nog hade sett mer eller mindre likadan ut även om jag inte hade haft övervikt och gått ner, då jag fött fyra barn, har bristningar och hade enorm mage med yngsta (det var först efter sista som den inte drog ihop sig mer). Låren är något sladdriga också. Men ja, det beror ju på gener och om man har bristningar eller ej. Det tog mig ett drygt år att gå ner.

Samma sak här med magen. Tror det är svårt att någonsin få tillbaka samma mage som man hade innan sina graviditeter.

Gick huden tillbaka överallt annars? Får man fråga hur gammal du är?
  • Anonym (lesk)

Hej, jag gick ner från 88 kilo till 52 på ganska kort tid med uppehåll i träning för att bära och föda ett barn.
    Jag upplever att min hud är fast förutom nedre magen men det "skyller" jag på graviditeten. Min träning har varit att springa långa distanser, jag tycker det har varit effektivt. Ingen styrketräning, inga svältdieter. Sunt kost-förnuft och träningsglädje.

• MammAmma
    Anonym (52) skrev 2016-05-12 18:26:09 följande:

Samma sak här med magen. Tror det är svårt att någonsin få tillbaka samma mage som man hade innan sina graviditeter.

Gick huden tillbaka överallt annars? Får man fråga hur gammal du är?

Ja har man fått mycket bristningar (vilket jag har) har ju huden per definition förlorat elasticiteten, så det finns ju en gräns för hur mycket den kan dra ihop sig då.

Där jag inte har bristningar har den återhämtat sig rätt bra, t o m brösten har nu dragit ihop sig något, trots att de också är täckta av ett nät av tunna bristningar. Men de såg hemska ut för ca ett år sen. Jag fyller 33 i dagarna, födde sista barnet för snart 4 år sen och har stått still i vikt det senaste halvåret. Så det kommer nog inte hända så mycket mer på hudfronten hos mig :P
Svar på tråden Gå ner från 85 till 55 utan att få löst skinn?