• Mysigast

    Killar - tycker ni utländska tjejer är bättre än svenska?

    Det här är en rasistisk trådstart. Egenskaper avgörs inte i första hand genom nationalitet.

  • Mysigast
    Mr jonsson skrev 2018-04-10 23:11:00 följande:
    Hahahah nu kom rasistkortet fram fast o omvänd form.

    Jag nationalitet avgör visst då resp nation präglar kultur, åsikter och beteendemönster.
    Knappast till den grad att det går att generalisera egenskaper hos alla enskilda individer i en nation.
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-11 08:23:50 följande:

    Det behövs ju inte heller, för att skapa en kultur.


    Va? Tråden handlar om att dra slutsatser om enskilda individers personlighet endast grundat på var de kommer ifrån. Om som du säger, att alla individer inte behöver vara lika för att en kultur ska uppstå, är det heller inte möjligt att dra generella slutsatser om de inom aktuell kultur.
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-11 08:37:33 följande:

    Det är klart man kan dra användbara slutsatser om inidivider som tillhör en kultur.

    Språk till exempel, det talas ett eller flera specifika språk inom en kultur, men varje kultur har individer som inte pratar alls.

    Men ditt resonemang skulle man inte kunna säga något om språkgruppen alls på grund av existensen av dessa individer.


    Nej, det har jag inte alls sagt. Det enda jag sagt är att det inte går att dra slusatser om en enskilds personlighet endast utifrån kultur.

    Språk är inte jämförbart, eftersom det pressas fram till att bli lika för att kunna kommunicera.
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-11 09:15:00 följande:

    Kultur gör exakt samma sak som språk, social press ändrar beteendena hos individerna i gruppen, det är identiskt med utveckling av språk.

    Det enda du sa var och mycket riktigt fel. Det går att dra slutsatser om hur en människa troligen kommer att bete sig baserat på kultur.

    Mitt antagande om dig är att din svenska är bättre än din mandarin, att du är emot dödsstraff av kvinnor som inte är oskulder när de gifter sig, och att du tycker homosexuella ska få finnas.

    Jag kan ha fel, men din kulturella bakgrund har sannolikt format dig.


    Finns det svenskar som har olika personlighet? Case closed.
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-11 10:09:15 följande:
    Det är precis här du går fel, kultur innebär likriktning, inte identisk kopiering.

    Frågan är om man kan dra slutsatser om en individ baserat på personens kulturella bakgrund. Vilket man kan, du fick tre exempel på det, men det finns oändliga mängder.

    Mitt förslag är att du ansöker om ett pass och sen bokar resor, börja med Japan, Uganda och Argentina.
    Nej, frågan är om det går att dra slutsatser om personlighet. Trådstartaren nämner "trevlig" som ett exempel. Det går inte att säga att alla i en nation är trevliga.
  • Mysigast
    Canadasvensk skrev 2018-04-11 17:28:04 följande:

    Men vänta lite nu. Vem har pratat om "ras" här förutom just du "Mysigast"???

    Dock kan jag hålla med om att vi pratar om Nationer:

    En nation är ett kollektiv av människor som förenas av gemensamma faktorer såsom språk, religion, etnicitet, härstamning, historia, kultur, traditioner, gemensam styrelseform och sociala normer. Uttryckande av nation är nationalism. Ordet nation används ofta i betydelsen av geopolitiska entitet (det vill säga land i den politiska betydelsen, eller stat i den geografiska betydelsen).

    Så jag tycker att man visst kan dra vissa slutsattser om nationer. Jag har rest över hela värlen och kan lätt stoppa in nationer (dock inte "raser") i vissa stereotypiska fack.

    Austraiensare - Laid back

    Amerikanare - högljudda

    Brasilinarare - Hetlevrade 

    Jag skulle kunna göra det samma om landskap i Sverige...


    Du kanske har bott länge i Canada, men rasism är ett mycket bredare begrepp än så. De som har fördomar gentemot muslimer till exempel är också rasister.

    Du kan göra en förenkling men det går inte att säga något om enskilda personer vad gäller personlighet.
  • Mysigast
    Canadasvensk skrev 2018-04-11 18:13:48 följande:
    Mycket OT nu men så jag ska avsluta med en pytteliten fråga till dig:

    Vad är det för ras på en muslim???   Drömmer
    Vad är det du inte förstår? Rasism är ett mycket bredare begrepp än vad som kan kallas ras. Det gäller alla fördomar som uppkommit enbart utifrån vilken folkgrupp den aktuella individen ingår i.
  • Mysigast
    Canadasvensk skrev 2018-04-11 20:01:56 följande:

    Hahahaha som jag trodde! Du är ju bara pinsam...

    Oxford Living Dictionaries:

    racism


    noun1Prejudice, discrimination, or antagonism directed against someone of a different race based on the belief that one's own race is superior.
    1.1 The belief that all members of each race possess characteristics, abilities, or qualities specific to that race, especially so as to distinguish it as inferior or superior to another race or races.
    Här är en mer givande definition

    En sammanfattande definition av rasism och av strukturell/institutionell rasism presenteras i The Penguin Dictionary of Sociology (1994). Den indelar rasismen i två kategorier: (1) synlig och individuell rasism, som består i individuella handlingar mot underordnade grupper och individer, och (2) dold och institutionell rasism, som utövas genom strukturella relationer mellan överordnade och underordnade grupper i ett samhälle.

    Den är mer givande eftersom det är lika illa att ha fördomar mot en grupp som en ras. Det är exakt samma fel så finns ingen anledning att utesluta.
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-11 21:43:59 följande:

    Hir definierar du folkgrupp när en definierad grupp med nödvändighet måste innehålla endast individer som omöjligt kan avvika från varandra.

    Exemplifiera.

    Det verkar nämligen som att du inta kan skapa en sån grupp och därmed kan förstås in begrepp som rasism existera heller.


    Va? En grupp behöver inte bestå av exakt lika individer för att vara en grupp. Det räcker med en gemensam nämnare. Ett exempel är muslimer. De ställs ofta helt felaktigt i dålig dager som grupp. Värst är det när muslimer beskylls för vad en islamist gjort. De ingår ju inte ens i gruppen muslimer, utan gruppen islamister. En jäkla skillnad. Beskyllandet av hela gruppen är rasism. Främlingsfientlighet passar också.
  • Mysigast
    Xconix skrev 2018-04-12 09:14:18 följande:

    Det enda jag gillat med utländska tjejer mer än svenska är att man kan ha roligt och cheesy ragga på dom utan att det stör dom, dom gillar det och blir mest glada.

    När jag bodde i Spanien raggade jag sönder på spanjorskor med att säga hur fina dom var/ "vad vackra ögon du har" etc. En sa jag tom hade fin rumpa och hon bara skrattade och blev glad. Dom älskar när killen är "på" och är "romantisk" . Köper blommor och choklad till sin kvinna och så.

    I Sverige stör sig majoriteten kvinnor på sånt och tycker det är cringe eller något.


    Jag skickade blommor nyligen till en svensk tjej och hon tyckte jag var jättegullig och hon blev väldigt glad. Så länge man väntar lite och inte gör det kring första kontakt tror jag det i regel är uppskattat. Man behöver nog låta tjejen lära känna en lite först.
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-12 00:42:38 följande:

    Om en av muslimerna i din grupp är hemligt sekulär så är inte alla individer muslimer och därmed kan ingen grupp existera som är muslimsk.

    Detta enligt din egen teori. Egenskaper på gruppnivå kan inte existera eftersom en individ kanske inte delar den gruppens egenskaper.

    Det är ditt eget påfund.


    Det spelar i sammanhanget ingen roll. Det är ju just antagandet att alla de som ser sig som muslimer skulle vara lika som är fel. Jag behöver inte definiera exakt vilka individer som ingår i gruppen för att påvisa det jag hävdat om rasism. Det enda som behövs är att det finns muslimer, och det finns.
  • Mysigast
    Anonym (Utlandskillen) skrev 2018-04-12 14:14:22 följande:

    Rasism kan vara helt rätt och ok beroende på vad man baserar sitt missnöje på och hur man definierar rasism.

    Jag tillexempel hatar Islam och det är pga erfarenhet av återkommande tråkigheter och därmed är det ingen fördom.

    Ja då är jag väl nog rasist mot muslimer


    Vad för tråkigheter syftar du på?
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-12 17:01:00 följande:
    Det finns ingen grupp muslimer, av samma skäl att det inte finns någon grupp enligt de definitioner du ställt upp.
    Att alla i en nation inte har likadan personlighet betyder inte att det inte kan finnas en grupp vars gemensamma drag är att de tror på Islam. Det är nog du som spelar dum.
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-12 17:46:18 följande:
    Jo det betyder det, och det illustrerar dumheten i ditt argument.

    Alla i en nation behöver inte ha exakt samma egenskaper för att det ska gå att dra slutsatser om egenskaper medlemmarna i nationen har.

    Politiskt åskådning, värderingar, språk är exempel.
    Nej. Om du vet att någon är muslim, vet du att hen tror på Islam. Om du vet vilken nation en person kommer ifrån, kan du inte säga med säkerhet något om personens personlighet. Där är skillnaden. Trådstarten handlar om personlighetsdrag, vilket jag talat om. Sen att du försöker dra in andra variabler av annan art, medför inte att det jag hävdar inte stämmer.
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-12 18:17:12 följande:
    Det är omöjligt att fastställa om någon är muslim, därmed finns inte gruppen, eftersom exakt samtliga medlemmar i gruppen måste ha samma egenskap för gruppens existens.

    Igen, din tanke. Vansinnig ja.
    Jag har aldrig påstått att medlemmar i en grupp måste ha exakt samma egenskaper. Som sagt räcker det med en gemensam nämnare. Som att de tror på Islam. Vad gäller en nation är den gemensamma nämnare att alla i gruppen bor i nationen. Att vara trevlig talar trådstartaren om, det är ett personlighetsdrag. Jag har inte definierat begreppet någonstans i tråden.
  • Mysigast
    Anonym (Man2) skrev 2018-04-12 18:55:25 följande:
    "Om som du säger, att alla individer inte behöver vara lika för att en kultur ska uppstå, är det heller inte möjligt att dra generella slutsatser om de inom aktuell kultur."

    Det är omöjligt att dra generella slutsatser om de inom en kultur, om inte samtliga medlemmar i kuluren omfattas.

    "Nej, frågan är om det går att dra slutsatser om personlighet. Trådstartaren nämner "trevlig" som ett exempel. Det går inte att säga att alla i en nation är trevliga."

    Amerikaner kan inte uppfattas som mer öppna och trevliga på ett ytligt plan, och svenskar som mer slutna, om det går att identifiera en otrevlig amerikan.

    Detta eftersom exakt alla indidivider i gruppen måste uppvisa identiskt samma egenskap annars existerar inte gruppens egenskap.

    Det finns alltså inga muslimer, inga grupper existerar, inte gruppen kvinnor, inte gruppen män. Män och kvinnor är lika långa.

    Så går det till när vansinnet sprider sig i samhället.
    Ett fåtal individuella erfarenheter, som är fallet i tråden, är alldeles för litet urval för att dra generella slutsatser om en nations medborgare. Det krävs i så fall en statistisk undersökning, med ett betydligt större slumpmässigt urval. Även i sådant fall, går det inte att säga något säkert om en enskild medborgare, som inte varit respondent. Sannolikheten för att undersökningsresultaten stämmer, på den aktuella medborgaren är dock högre. Det är rasistiskt att hävda något om en nations medborgare, utan åtminstone en rigorös statistisk undersökning. Det finns inge sådan undersökning här i tråden. Därav min inställning.

    Du förvränger eller förstår inte. Amerikaner är en grupp för att de bor i Amerika eller är amerikanska medborgare. Muslimer är en grupp eftersom de tror på Islam. Det är underförstått att det finns bevis för att de tillhör gruppen, genom att uppfylla sagda villkor.
  • Mysigast
    Canadasvensk skrev 2018-04-12 20:32:53 följande:
    Lilla "Mysigast". Jag väntar fortfarande på att du ska tala om för min (oss) vad det är för en "ras" du envisas med att kalla muslimer???
    Jag har redan förklarat för dig att rasism är det mycket bredare begrepp än att enbart syfta på vad som kan kallas ras. Läs det igen. Det finns ingen anledning att muslimer inte skulle ingå, eftersom det handlar om samma beteende. Det vill säga ha fördomar om en hel grupp. De som inte vill att muslimer ska ingå, vill bara ha en ursäkt för att kunna ha fördomar mot muslimer utan att vara rasist. Men de är rasister. Det är lika fel.
  • Mysigast
    Anonym (Second hand) skrev 2018-04-12 23:48:14 följande:
    Lika ointelligent som att säga att alla män är våldtäktsmän är det att säga att någon som ogillar islam är rasist.

    Våldtäktsman och rasist är otroligt starka ord, skällsord, förolämpningar. Vill du att folk inte ska ha fördomar mot muslimer hjälper det definitivt inte att förolämpa dem genom att kalla dem rasister.

    Vi vet alla att rasister nedvärderar andra bara på grund av färgen på deras skinn, och det är förjävligt.

    Men någon som bekänner sig som muslim ska följa Koranen och tycka att alla som inte tror ska brinna i helvetet, men det är ett val personen har gjort, till skillnad från din hudfärg som du inte kan välja.
    Det är knappast så att muslimer vill att andra ska brinna i helvetet. Det förstår du väl själv? Eller vet du någon vetenskaplig undersökning som hävdar det?
  • Mysigast
    Herrman Hedning skrev 2018-04-16 10:33:06 följande:

    Det är viktigt att tala klarspråk om suparkulturen.

    Det är inte köngre att betrakta som ett svenskt fenomen i sverige. Folk under 50 i sverige super inte. Det är en generationsfråga. Den äldre generationen super och låt dem göra de. Annars är de mest afrikaner och asiater som super sig redösa. Yngre svenskar/araber etc har goda och mediokra alkohol vanor. Statistik stödjer detta. Har själv mångårig erfarenhet av att arbeta med folk i kroglivet. Det går inte längre att tala om Svenskar som suputer. Det är helt enkelt fel. Det starkt pensionärsrelaterat och vi sk nog bara försintiga med att moralisera mot föräldrargenerationen. Hårdrockarna. De är fantastiska på andra sätt.


    Det finns många svenska ungdomar som festar varje helg, samtidigt har kontinentala vanor blivit vanligare. Som att dricka vin till maten då och då. Fanns inte ett problem hade Systembolaget inte behövt så mycket marknadsföring.
Svar på tråden Killar - tycker ni utländska tjejer är bättre än svenska?