• car00line

Hur har ni gjort??

Hej!

Det är så att jag har en 1 åring som ska börja på dagis i Augusti och jag hade tänkt att arbeta 75-80%. Vi vill ha ett till barn men inte just nu, kanske att jag blir gravid till nästa sommar. Jag vill inte bli gravid innan min son blir 21 månader, vet ju då att skulle jag bli gravid inom 21 månader så skulle jag behålla min SGI, men vill vänta. Kommer även inte ha några föräldrapenningdagar kvar så jag kan inte täcka upp dom resterande procenten för att behålla min SGI.

Det jag undrar är hur ni har gjort som har väntat med ert andra barn?

Mvh

Caroline

• Svar på tråden Hur har ni gjort??
  • Alexi

Det lättaste är väl att du jobbar deltid tills du blir gravid. Då går du upp i tid och pappan ner i tid (så att barnet får samma tider på förskolan). Då arbetar du ju upp en ny SGI innan andra barnet föds.

• AnkiC

Jag har arbetat deltid i ett halvår och sen gått upp till heltid tills nästa barn kom.

• Gladskit

Har man inte dagar kvar så att man kan täcka upp för den tiden så får man kanske acceptera att man har en lägre SGI när nästa barn kommer.
    Eller gå upp till heltid ett halvår innan.

Jag har jobbat deltid i perioder och inte tagit ut FP för motsvarande tid utan kallt räknat med att ha en lägre SGI. Nu planerar jag inte syskon inom det närmsta så skulle jag bli gravid får vi väl se om jag skulle gå upp i tid eller inte. Jag vet inte om det är värt det för mig helt ärligt, min tid med min son som jag har nu är också mycket värd för mig. Då skulle jag i så fall jobba heltid på hans bekostnad för att ha högre SGI med hans kommande syskon.

• nnnnnnnn

Nu är vi ju så tråkiga/planerande att vi alltid planerat för lång tid framåt. Så vi har kollat på de närmsta åren efter barnet fötts.
    Har vi planerat att vi ska jobba deltid när barnet börjat fsk så har vi sparat dagar under första året till detta.

SKulle aldrig sänka min SGI för att ha några extra kronor under första året. När man väl börjar jobba igen så fyller man på bufferten igen, börjar amortera på lånet igen och börjar prenumerera på fler TV-kanaler eller någon tidning om man vill ha det igen.

Tänk om du blir sjuk? Vad som helst kan hända! Allt från otänkbara allvarliga sjukdomar till att man får foglossning med andra graviditeten. Varför riskera att bara få 75% av SGI ( = 60 % av lönen istället för 80% av lönen). Det är väldigt stor skillnad!

Jag skulle inte sätta mig i den sitsen att jag var tvungen att arbeta upp min SGI igen, samtidigt som jag var gravid. Om jag inte låg långt, långt över taket på sjukförsäkringen...

• nnnnnnnn

Nu skrev jag inte vad jag skulle gjort...

Det finns flera varianter att beakta:

* Jag och min partner har haft förmånen att få lägga våra arbetstider omlott tex ena lämnar kl 9 och jobbar 9.30 - 18, samtidigt så hämtar den andre 15.00 eftersom denne börjar jobba kl 6. Så vårt barn fick gå 9 - 15 varje dag och vi hann ändå jobba 8 timmar + lunch (30 min) + restid (30 min).

* Jag hade tagit ut min semester som 1 dag/vecka eller 2 halvdagar/vecka under 25 veckor/år.

* Jag hade jobbat in tid om möjligt tex att jag jobbar kvar 2-3 timmar en dag som partnern hämtar på fsk. Så hade jag gått hem tidigt en annan dag istället.

* Tex om min partner lämnar på fsk så börjar jag jobba kl 6, om vi väljer att ha barnet lite längre på fsk så kan jag ha jobbat 10 timmar och ändå hämta 17. Om man gör detta lite då och då så kan man jobba in en hel del halvdagar/heldagar. Alternativt: Partnern lämnar och hämtar och jag jobbar 6 - 18.30 = jobbat in 4 timmar. Så nästa dag kan jag jobba 4 timmar och både lämna och hämta på fsk samtidigt som min partner jobbar lång dag. Så barnet har korta dagar på fsk men båda jobbar heltid.

* Man kan försöka få ett helgjobb om partnern har lediga helger.

Alla dessa förutsätter att man har möjlighet att arbeta flexibelt. Prata med arbetsgivaren och se om det är möjligt. Annars får man fundera på andra alternativ.

• pigglet

Jag har skyddat min SGI. Nu beror det ju mycket på att jag jobbat så väldigt lite, i början bara 20% och sedan sakta ökat, så jag ville absolut inte sänka min SGI. Den är fortfarande skyddad, 14 år efter första barnet.

Detta har jag framförallt kunnat göra genom att spara dagar under barnets första år.

Sedan har jag studerat på distans inom mitt eget yrkesområde, det skyddar också SGI.

• Bubban

Jag och min sambo har båda jobbat 75% efter att våra två barn börjat förskola (båda vid 1,5 år). Det är 3,5 års skillnad på dem.

Vi valde att inte skydda sgi utan använda dagarna som heldagar och kunna ta ut vid sommarstängt på förskolan och sommarlov. Min sambo har betydligt fler semesterdagar än jag och jag kan ta ut fl-dagar så att vi kan vara mer lediga tillsammans.

Vi är bra på att leva snålt, så att leva på lite pengar skrämmer mig inte, även om det är skittrist. Precis som någon beskrev fick jag foglossning och blev sjukskriven under min andra graviditet samt en period när barnet var spädbarn. För oss funkade det ändå. Men var och en behöver ju räkna på sin ekonomi.

• car00line

Tack för alla svar!!

Jag och min sambo har kommit fram till att vi ska försöka bli gravida innan vår son blir 21 månader, blir jag gravid kan jag även arbeta 80 % , då är sgi skyddad!

• cosinus
    car00line skrev 2016-05-17 14:08:58 följande:

Tack för alla svar!!

Jag och min sambo har kommit fram till att vi ska försöka bli gravida innan vår son blir 21 månader, blir jag gravid kan jag även arbeta 80 % , då är sgi skyddad!

Vänta nu, det är väl inte SGI som är skyddad utan den kommande föräldrapenningen på barn 2?

Nu får ni rätta mig om jag har fel men t ex vab och egen sjukskrivning under andra graviditeten styrs av SGI och det sänks ju om man jobbar 80 % och inte täcker upp med föräldradagar.

Däremot så är som sagt föräldrapenningen för barn nummer 2 skyddad till samma nivå som föräldrapenningen på första barnet.
  • Alexi

Sgi blir inte skyddad av att få barn tätt!

Fp blir dock densamma i de fallen.

• nnnnnnnn
    car00line skrev 2016-05-17 14:08:58 följande:

Tack för alla svar!!

Nej, SGI är inte skyddat. Men du får samma FP trots att din SGI sänks.
    Så om något händer dej, så får du bara 80% av 80% = ca 64% av din lön istället för 80% av din lön.
    Räkna lite på det och se om det är värt det, för att vara ledig 1 dag/vecka under en kort tid.

Försök hellre att lösa tiderna på fsk på annat sätt om det är långa dagar som du vill undvika med att gå ner i tjänst.
Svar på tråden Hur har ni gjort??