• Ingetalls

Föräldraledig från skolan?

Hej på er!

Jag har stött på patrull här nu och skulle behöva lite tips och idéer utifrån.

Jag går just nu en lärlingsutbildning via komvux som är på 10 månader. Jag började i januari och är klar i december, med uppehåll i sommar.

I och med att det är en lärlingsutbildning så ska jag nu ha praktik fram till midsommar till att börja med. Men jag lyckades inte få tag i någon praktikplats på hemorten och fick ingen hjälp från skolan att hitta någon så jag var tvungen att åka 30 mil bort, vilket innebar att jag och sonen har fått bo hos min syster som även agerar "dagmamma" åt honom.

Nu till själva problemet..

Min syster har fått jobb och kan inte längre vara med min son på dagarna. Jag har heller ingen annan som kan vara med honom.

Hur funkar det att vara föräldraledig under en sån utbildning? Kommer jag få skit med CSN?

Finns det någon som har varit i liknande sist?

Tacksam för tips och kanske erfarenheter kring detta. Jag vet inte vad jag ska göra just nu..

Undanber spydiga kommentarer om att jag borde tänkt på det innan och så vidare!

• Svar på tråden Föräldraledig från skolan?
  • Callo

Usch, vilken jobbigt situation du hamnat i stackare. Har tyvärr inget bättre råd än att du nog bör vända dig till just de som vet med säkerhet hur det är, dvs CSN, Försäkringskassan...

Lycka till!

• Ingetalls

Ja sjukt jobbigt det här, jag vill ju gå utbildningen. Men sonen går ju först i alla lägen. Han är 16 månader.

• Carambolan

Kan du inte hitta en "riktig" dagmamma?

• Ingetalls
    Carambolan skrev 2016-05-19 06:29:25 följande:

Kan du inte hitta en "riktig" dagmamma?

Eftersom jag inte bor här i kommunen så kan jag inte få barnomsorg här heller.

Skulle jag åka hem igen och vara inne på skolan resten av tiden så hinner jag inte få nån plats hemma heller hos varken dagmamma eller förskola innan jag slutar. ????
  • Ingetalls

Frågetecknen i föregående inlägg skulle vara ledsen gubbe, för att förtydliga det.

• Lena

Hur ordnade du barnomsorgen innan praktiken? Kan inte barnets pappa ta hand om barnet?

• Ingetalls

Innan praktiken gick han på dagis, men den platsen har han inte kvar.

Pappan kan tyvärr inte vara med honom på heltid då han nyss fått jobb som är vår huvudinkomst.

• Ingetalls

Just för att vi är 30 mil bort, jag har praktik fram till midsommar och förskolan slår igen i slutet på juni.

• cosinus

Ring den kommunen du gör praktik på och kolla om det finns lediga platser, du kan ju rent krasst flytta dit (alltså skriva dig där) två månader om det är vad som krävs. Kan ju hända att något dagis har möjlighet att ta in sonen.

• ABC73

Finns det platser på förskolor eller hos dagmammor i systerns kommun? I så fall kan du ju skriva dig där nu, och söka plats åt sonen. Kommunen måste inte veta att du inte planerar att ha kvar platsen på lång sikt.

• Vinterankan
    Ingetalls skrev 2016-05-19 07:11:13 följande:

Innan praktiken gick han på dagis, men den platsen har han inte kvar.

Pappan kan tyvärr inte vara med honom på heltid då han nyss fått jobb som är vår huvudinkomst.

Är jobbet udda tider så det inte funkar att ha sonen på dagis? Finns det någon på hemorten som kan hjälpa till med hämtning och lämning? I annat fall kanske du officiellt behöver flytta till din nya ort så att du kan få dagisplats där istället.
  • Rani

Kan inte barnet bo med sin pappa och gå kvar på sin gamla förskola? Varför måste sonen bo med dig?

Svar på tråden Föräldraledig från skolan?