• Anonym (Hjälp)

Kattklös i ansiktet - barn - hur gör jag?

Dottern blev klöst på kinden av vår katt. Katten är innekatt. Såret är ca 1 cm långt och det blödde såklart. Nu har det lugnat ned sig. Gjort rent det.

Räcker det?

Hur stor är risken för ett fult ärr?

• Svar på tråden Kattklös i ansiktet - barn - hur gör jag?
  • Birgitta02

Se till att komma till vc. Skador efter katt är inte att leka med!

• Anonym (Hjälp)
    Birgitta02 skrev 2016-05-20 14:14:41 följande:

Men är inte det bara efter bett? Eller? Katten är innekatt och är aldrig utomhus.
  • Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2016-05-20 14:14:41 följande:
    Infektionsrisken är hög. Ring 1177 i alla fall så de kan råda om ni behöver stelkrampsspruta. Vilket troligen behövs. Något ärr som syns i längden lär det inte bli.
  • Birgitta02
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-05-20 14:16:02 följande:
    Men är inte det bara efter bett? Eller? Katten är innekatt och är aldrig utomhus.
    Katter bär på bakterier. Den går på lådan. Den krafsar bland kiss och bajs. Jag hade inte
    Ja ja, du gör naturligtvis som du vill.
  • Oscarsmamma84

Se om du har nåt att tvätta rent det med . Sårrengörning eller liknande. E katten bara innekatt så e det ingen fara. Ha koll så det inte blir rött runt om bara. Min son blev riven av en av våra katter när han var liten precis vid ögat så åkte till VC för o kolla så ögat var ok. De tvättade bara rent det o det kan du lika gärna göra hemma om du har grejor vill säga

• Anonym (Hjälp)

Ringde 1177 och de sa att det räckte att jag gjorde rent det. Skulle det börja varas, bli rött eller om hon fick feber skulle vi höra av oss igen.

Har ju gjort rent det med sårrengöring, hoppas det räcker

• AnLiErKi

Jar hon fått en stelkrampsspruta? Hon bör annars få en . Det spelar ingen roll om det är en innekatt . Har hon fått den så gäller den i 5 år så få behöver hon inte en till men det är bra att kontakta sjukvården i alla fall . Om de behövs djuprengöras, sys eller så . Får hon feber då måste ni kontakta sjukvården. Nu pratats jag givetvis om värsta tänkbara scenariot men stelkrampssprutan skulle jag inte vänta med om hon inte hunnit få någon ännu! Lycka till

• cosinus

Rent har du ju redan gjort, har du sårtejp kan du givetvis sätta en strip och dra ihop det för säkerhetsskull (just eftersom det är i ansiktet)

Har aldrig någonsin åkt in med kattklös varken på mig själv och barnen. Skulle det inte se ut att läka fint är det ju en annan sak men inte så länge det verkar ok.

• Anonym (Hjälp)
    AnLiErKi skrev 2016-05-20 14:30:37 följande:

Jar hon fått en stelkrampsspruta? Hon bör annars få en . Det spelar ingen roll om det är en innekatt . Har hon fått den så gäller den i 5 år så få behöver hon inte en till men det är bra att kontakta sjukvården i alla fall . Om de behövs djuprengöras, sys eller så . Får hon feber då måste ni kontakta sjukvården. Nu pratats jag givetvis om värsta tänkbara scenariot men stelkrampssprutan skulle jag inte vänta med om hon inte hunnit få någon ännu! Lycka till

1177 sa att det räckte med sårrengöring. Det är litet sår, så sys lär inte behövas. Hon är tre år dottern. Vet inte av att hon fått stelkramp, får de det på BVC?
  • Anonym (Hjälp)

Googla mig fram till att stelkramp ges på BVC så det har hon fått.

• viseversa

Ja det räcker. Det kommer läka bra. Värre med bett från katt. Där kan det bli läskiga infektioner.

• viseversa

Haha ni som skrämmer upp ts menar ni verkligen allvar? Alltså man blir som barn riven av katter MÅNGA gånger under sitt liv och inte fan söker man läkare för ett rivmärke om det nu inte skulle sitta i ögat eller något annat område som kan vara farligt. Låter som bi har noll koll. Kroppen klara den mängd bakterier ett rivsår från katt innebär. Ett bett däremot kan bli väldigt allvarligt om det går hål på huden men ett rivmärke är bara att tvätta av och sen gå vidare med livet liksom. 

• taquine
    viseversa skrev 2016-05-20 17:49:21 följande:

Haha ni som skrämmer upp ts menar ni verkligen allvar? Alltså man blir som barn riven av katter MÅNGA gånger under sitt liv och inte fan söker man läkare för ett rivmärke om det nu inte skulle sitta i ögat eller något annat område som kan vara farligt. Låter som bi har noll koll. Kroppen klara den mängd bakterier ett rivsår från katt innebär. Ett bett däremot kan bli väldigt allvarligt om det går hål på huden men ett rivmärke är bara att tvätta av och sen gå vidare med livet liksom. 

Håller med , jisses .. Och en innekatt på köpet. Mina ungar har växt upp med katter , borde ha haft klippkort på vc när de blivit klösta i så fall,)
    De gör ju knappast mer på en vc än vad man kan göra hemma  för ett litet rivsår. Bara att man tynger vården än mer, som redan går på knäna för skitsaker. 
    Goodness me
  • viseversa
    taquine skrev 2016-05-20 18:22:04 följande:
    Håller med , jisses .. Och en innekatt på köpet. Mina ungar har växt upp med katter , borde ha haft klippkort på vc när de blivit klösta i så fall,)
    De gör ju knappast mer på en vc än vad man kan göra hemma  för ett litet rivsår. Bara att man tynger vården än mer, som redan går på knäna för skitsaker. 
    Goodness me
    Haha exakt. Blev helt paff när jag läste många av svaren i tråden. Jösses springer dom till vc för minsta lilla skitsak liksom? Har även blivit riven av katter från landet som säker hade alla möjliga bakterier på klorna. Inte heller då avled jag. Och min mamma åkte inte till vc med mig då heller. Har även blivit biten av en kopparödla i läppen när jag var ca 7år(ja jag pussade den) haha och det behövde jag inte heller vård för. Inte heller behövde jag vård för att jag gullat med alla 100 paddor jag plockat upp under årens lopp.
  • elin1989

haller med ovanstaende, vem gar till vc med ett litet rivsar? och sa klagar folk pa vantetider i varden!

Svar på tråden Kattklös i ansiktet - barn - hur gör jag?