Kattklös i ansiktet - barn - hur gör jag?
Dottern blev klöst på kinden av vår katt. Katten är innekatt. Såret är ca 1 cm långt och det blödde såklart. Nu har det lugnat ned sig. Gjort rent det.
Räcker det?
Hur stor är risken för ett fult ärr?
Dottern blev klöst på kinden av vår katt. Katten är innekatt. Såret är ca 1 cm långt och det blödde såklart. Nu har det lugnat ned sig. Gjort rent det.
Räcker det?
Hur stor är risken för ett fult ärr?
Se till att komma till vc. Skador efter katt är inte att leka med!
Se till att komma till vc. Skador efter katt är inte att leka med!
Se om du har nåt att tvätta rent det med . Sårrengörning eller liknande. E katten bara innekatt så e det ingen fara. Ha koll så det inte blir rött runt om bara. Min son blev riven av en av våra katter när han var liten precis vid ögat så åkte till VC för o kolla så ögat var ok. De tvättade bara rent det o det kan du lika gärna göra hemma om du har grejor vill säga
Såg nu att du hade rengjort det. O nej mest troligt kommer det inte bli nåt ärr
Ringde 1177 och de sa att det räckte att jag gjorde rent det. Skulle det börja varas, bli rött eller om hon fick feber skulle vi höra av oss igen.
Har ju gjort rent det med sårrengöring, hoppas det räcker
Jar hon fått en stelkrampsspruta? Hon bör annars få en . Det spelar ingen roll om det är en innekatt . Har hon fått den så gäller den i 5 år så få behöver hon inte en till men det är bra att kontakta sjukvården i alla fall . Om de behövs djuprengöras, sys eller så . Får hon feber då måste ni kontakta sjukvården. Nu pratats jag givetvis om värsta tänkbara scenariot men stelkrampssprutan skulle jag inte vänta med om hon inte hunnit få någon ännu! Lycka till
Rent har du ju redan gjort, har du sårtejp kan du givetvis sätta en strip och dra ihop det för säkerhetsskull (just eftersom det är i ansiktet)
Har aldrig någonsin åkt in med kattklös varken på mig själv och barnen. Skulle det inte se ut att läka fint är det ju en annan sak men inte så länge det verkar ok.
Jar hon fått en stelkrampsspruta? Hon bör annars få en . Det spelar ingen roll om det är en innekatt . Har hon fått den så gäller den i 5 år så få behöver hon inte en till men det är bra att kontakta sjukvården i alla fall . Om de behövs djuprengöras, sys eller så . Får hon feber då måste ni kontakta sjukvården. Nu pratats jag givetvis om värsta tänkbara scenariot men stelkrampssprutan skulle jag inte vänta med om hon inte hunnit få någon ännu! Lycka till
Googla mig fram till att stelkramp ges på BVC så det har hon fått.
Bra Då är det lugnt
Ja det räcker. Det kommer läka bra. Värre med bett från katt. Där kan det bli läskiga infektioner.
Haha ni som skrämmer upp ts menar ni verkligen allvar? Alltså man blir som barn riven av katter MÅNGA gånger under sitt liv och inte fan söker man läkare för ett rivmärke om det nu inte skulle sitta i ögat eller något annat område som kan vara farligt. Låter som bi har noll koll. Kroppen klara den mängd bakterier ett rivsår från katt innebär. Ett bett däremot kan bli väldigt allvarligt om det går hål på huden men ett rivmärke är bara att tvätta av och sen gå vidare med livet liksom.
Haha ni som skrämmer upp ts menar ni verkligen allvar? Alltså man blir som barn riven av katter MÅNGA gånger under sitt liv och inte fan söker man läkare för ett rivmärke om det nu inte skulle sitta i ögat eller något annat område som kan vara farligt. Låter som bi har noll koll. Kroppen klara den mängd bakterier ett rivsår från katt innebär. Ett bett däremot kan bli väldigt allvarligt om det går hål på huden men ett rivmärke är bara att tvätta av och sen gå vidare med livet liksom.
haller med ovanstaende, vem gar till vc med ett litet rivsar? och sa klagar folk pa vantetider i varden!