• Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Vi är 3 syskon i åldern 18. 21 och 22 Vår pappa lämnade mamma han hade hittat en annan kvinna. Han kommer inte och hälsat på och han ger oss några hundra när vi fyller år men den kvinna han bor ihop med hon har en dotter och till henne köper han saker.

Det som är jobbigast är att han glömt oss vi som är hans barn. Mitt syskon tar studenten snart och vi tror inte han kommer då heller för nu är det mer än 4 månader sen han kom till oss. Vi bor med mamma och vi älskar henne men vi vill ha våran pappa också. Han bor 28 mil från oss men är ute och reser och vi vet att han har varit i närheten där vi bor men kommer inte till oss ändå. När mamma och pappa bodde ihop och vi var en familj då hade vi det bra även om våra föräldrar bråkade ibland det var inga allvarliga bråk dom hade lite olika syn på saker ibland bara.

• Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(
  • Anonym (Dysfunktionellt)

Bara jag som tycker den här tråden är mysko?

TS: det känns om du och dina syskon hängt upp er på något som inte kommer hända, att er pappa helt plötsligt kommer bry er om er och med god ekonomi lösa era ekonomiska problem.
    Se till att få ett bättre liv än era föräldrar som verkar skuldsatta och gör dåliga husaffärer. Att sörja ett tag är ok men sen måste ni själva ta tag i saker och ting. Det händer inget av sig självt.
    Iband krävs det radikala grejer. Flytta kanske?

Det var vår pappa som tog beslut om att huset skulle säljas när det gjordes och det är pappa som är skuldsatt över huvudet inte mamma. 
    Vi ber er att sluta kasta skit på oss för vi ha inte valt detta.
    Vi vill att pappa ska höra av sig någon gång bara eller är det för mycket begärt av oss?

• Anonym (3)

klart ni vill pappa ska höra av sig. Den delen förändra inte för att man själv räknas som vuxen. 

däremot har ni fått många bra synpunkter på ekonomin. Ni som är över 18 och inte går i gymnasiet, er mamma SKA faktiskt inte behöva bära den "bördan" längre. jag hoppas den saken har gått in. Ni hjälper er mamma om ni kan hitta jobb eller söka studielån osv, som så många redan sagt. 

det går inte att tänka att pappan ska betala underhåll, det gör man bara om det finns  omyndiga barn 

Anonym (3) skrev 2016-05-23 18:19:22 följande:

klart ni vill pappa ska höra av sig. Den delen förändra inte för att man själv räknas som vuxen. 

däremot har ni fått många bra synpunkter på ekonomin. Ni som är över 18 och inte går i gymnasiet, er mamma SKA faktiskt inte behöva bära den "bördan" längre. jag hoppas den saken har gått in. Ni hjälper er mamma om ni kan hitta jobb eller söka studielån osv, som så många redan sagt. 

det går inte att tänka att pappan ska betala underhåll, det gör man bara om det finns  omyndiga barn 

Har jobb på G som jag skrivit förut
  • Anonym (Dysfunktionellt)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 18:14:31 följande:

Det var vår pappa som tog beslut om att huset skulle säljas när det gjordes och det är pappa som är skuldsatt över huvudet inte mamma. 
    Vi ber er att sluta kasta skit på oss för vi ha inte valt detta.
    Vi vill att pappa ska höra av sig någon gång bara eller är det för mycket begärt av oss?

Att ställa krav eller komma med tankar och råd som vid första anblick inte faller dig i smaken är inte att kasta skit. Klart det är bekvämare att läsa inlägg som dryper av medlidande men det kommer inte hjälpa dig ett smack.

Så du menar att din pappa ensamt bestämmer att huset ska säljas, men att både din pappa och mamma står kvar som låntagare för restskulden? Ägde inte din mamma en del av huset? Jag tror det finns saker som dina föräldrar inte berättat för dig.

Det är inte för mycket begärt att er pappa beter sig som en normal förälder. Men, du kan inte styra hans beteende. Däremot ditt eget.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 18:23:11 följande:

Har jobb på G som jag skrivit förut

Är du säker att du får det? När får du första lönen och räcker den till att betala din del av boendekostnaden?
  • Redcat

Men asså gud va folk ska hålla på.. Ser ni inte vad dom svarar?

Jo visst det är bra att ge ekonomiska råd men det här är ju löjligt, har sett många kommentarer som i min syn bara är påhopp och inte direkt något "råd".

Vill man att folk ska lära sig något som är till deras fördel så måste man göra det på ett bra sätt annars går det inte in rätt.

Hade jag vart dom som skrev det här och försöka hitta någon som förstår och kan komma med förslag så skulle jag inte vilja bli påhoppad på det sättet. Det handlar ju inte om pengar även om det finns med så är ju inte de det dom vill ha hjälp med. Dom vill ha hjälp och råd hur och vad dom kan göra med sin pappa och inte deras ekonomiska situation...

Hoppas nu inte fel personer tar åt sig för jag menar inte att alla gör påhopp

• Anonym (Sanningen.)
    Redcat skrev 2016-05-23 18:37:35 följande:

Men asså gud va folk ska hålla på.. Ser ni inte vad dom svarar?

Jo visst det är bra att ge ekonomiska råd men det här är ju löjligt, har sett många kommentarer som i min syn bara är påhopp och inte direkt något "råd".

Vill man att folk ska lära sig något som är till deras fördel så måste man göra det på ett bra sätt annars går det inte in rätt.

Hade jag vart dom som skrev det här och försöka hitta någon som förstår och kan komma med förslag så skulle jag inte vilja bli påhoppad på det sättet. Det handlar ju inte om pengar även om det finns med så är ju inte de det dom vill ha hjälp med. Dom vill ha hjälp och råd hur och vad dom kan göra med sin pappa och inte deras ekonomiska situation...

Hoppas nu inte fel personer tar åt sig för jag menar inte att alla gör påhopp

Vad menar du att det finns att göra mer än att acceptera att föräldrarna är skilda och att pappa har en ny fru?
    Anonym (Dysfunktionellt) skrev 2016-05-23 18:33:39 följande:

Att ställa krav eller komma med tankar och råd som vid första anblick inte faller dig i smaken är inte att kasta skit. Klart det är bekvämare att läsa inlägg som dryper av medlidande men det kommer inte hjälpa dig ett smack.

Så du menar att din pappa ensamt bestämmer att huset ska säljas, men att både din pappa och mamma står kvar som låntagare för restskulden? Ägde inte din mamma en del av huset? Jag tror det finns saker som dina föräldrar inte berättat för dig.

Det är inte för mycket begärt att er pappa beter sig som en normal förälder. Men, du kan inte styra hans beteende. Däremot ditt eget.

Mamma och pappa ägde halva huset var men mamma hade inget att säga till om när det skulle säljas vi hade familjemöte då och pappa bestämde allt och vi barn vet i stort sett allt men jag skriver inte allt här för det angår ingen.
  • Redcat
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-23 18:44:15 följande:

Vad menar du att det finns att göra mer än att acceptera att föräldrarna är skilda och att pappa har en ny fru?

Ja självklar så måste dom acceptera dom delarna men det finns fortfarande mycket annat dom kan göra med problemet (hoppas du förstår mig rätt)

Dom måste acceptera att väljer han att vara med henne så kan dom inte och borde inte förstöra det (oavsett hur dom känner för henne) men dom vill ju så gärna ha kontakt med sin far och då har dom olika val på hur dom kan göra 1: svälja sin stolthet och träffa båda två, 2: börja prata med pappan igen och göra så att kontakten inte bryts (men då gäller de också att dom inte får bli sura och förbannade om han glömmer bort att höra av sig). Vet dom inte om dom klarar av hur deras pappa har blivit men endå inte vill ha han helt ur livet så kan dom träffas och höras vid stora tillfällen men det gäller även där att försöka att inte ta nederlag för hårt. Och känner dom att dom verkligen inte klarar av det så får dom bryta kontakten (vet att jag fick det att låta lätt med att skriva så men det är det inte).

Jag vet inte om du såg min första kommentar innan den precis ovanför men min pappa är lite lik även fast han har vart så hela min uppväxt, men det vart värre när han skaffa sin nya och jag och syrran blev äldre. Jag och syrran gjorde olika val, hon valde att kämpa för deras relation och kontakt och jag valde att skita i det så nu träffar jag han vid födelsedagar och jul (förra året träffade jag han 2 gånger).
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(