• Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Vi är 3 syskon i åldern 18. 21 och 22 Vår pappa lämnade mamma han hade hittat en annan kvinna. Han kommer inte och hälsat på och han ger oss några hundra när vi fyller år men den kvinna han bor ihop med hon har en dotter och till henne köper han saker.

Det som är jobbigast är att han glömt oss vi som är hans barn. Mitt syskon tar studenten snart och vi tror inte han kommer då heller för nu är det mer än 4 månader sen han kom till oss. Vi bor med mamma och vi älskar henne men vi vill ha våran pappa också. Han bor 28 mil från oss men är ute och reser och vi vet att han har varit i närheten där vi bor men kommer inte till oss ändå. När mamma och pappa bodde ihop och vi var en familj då hade vi det bra även om våra föräldrar bråkade ibland det var inga allvarliga bråk dom hade lite olika syn på saker ibland bara.

• Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(
  • Anonym (.)
    molly50 skrev 2016-05-24 10:29:20 följande:
    Du kan inte tänka dig att det här kan vara rent emotionella orsaker?
    Att det inte handlar om presenter och pengar?
    Tycker du verkligen att det är ok att pappan t ex struntar i att komma när hans eget barn tar studenten,bara för att han har träffat en ny?
    Förmodligen handlar det om att besvikelsen över den dåliga kontakten med pappan projiceras på t ex uteblivna presenter, ja. Men inte bara det. TS har även skrivit om just den sämre ekonomin kopplat till skilsmässan. De gick miste om en närvarande pappa som inte är tillräckligt intresserad av kontakt för att gå emot irriterad partner/stå ut med att ha exet i närheten. Men de gick också från en materiell standard de var nöjda med till en de är missnöjda med. (Helt bortsett från om andra tycker de har orealistiska förväntningar på att försörjas som vuxna.) Den sämre ekonomin hade förmodligen varit frustrerande för dem även om pappan funnits kvar i familjen. Nu sammanfaller dessa förluster och blandas också ihop känslomässigt.
    Jag tror det är bättre att i alla fall försöka hålla isär dem. Ekonomin kommer ju inte att bli bättre om pappan bättrar sig vad gäller kontakten. Pappan är gravt skuldsatt (och i motsats till TS tror jag problemen började före det nya förhållandet, folk byter inte ekonomiskt förhållningssätt så abrupt). Ett tänkbart drömscenario för syskonen, att föräldrarna hittade tillbaka till varandra, skulle inte heller innebära att man skulle kunna få samma materiella livsstil som tidigare, tvärtom innebära en ännu större ekonomisk risk för mamman.

Och givetvis är det inte OK att strunta i ett studentfirande för att man vill undvika att träffa sitt ex.
  • Brumma
    EnAnonumius skrev 2016-05-24 10:33:52 följande:

Ingen som har hävdat i denna tråden att det är ERT fel och skyller på er.

1)Det som är märkligt är att ingen har gjort det. Jag har inte hittat en enda som skyller på er och er mamma över att pappan inte besöker er och att det skulle vara ert fel.

Vad får du det ifrån?

Jag läser och letar och hittar inget.

2) Det som där emot sägs är att ni är VUXNA nu, myndiga med vuxenansvar med var allt det innebär i praktiken, och då är det lika mycket ert ansvar att försöka hålla kontakten med pappan, som pappan skall hålla med er. 

Det är en signifikant skillnad mellan 1 och 2. 

Och skall man se till det hela så är många rörande överens om också att din pappa beter sig som en ren skitstövel som inte kommer ned på studenten när det är dags för 18åringen att ta den.

Plus ett på allt ovan :)
  • Blomma73
    Anonym (Wtf) skrev 2016-05-24 10:44:22 följande:

Den här tråden förbryllar mig. Är ni verkligen 18, 20 och 21 (var det dessa åldrar?)? Varför pluggar/jobbar ni inte och flyttar hemifrån? Varför så stort fokus på vad som händer mellan era föräldrar och att ett annat barn/ungdom får materiella saker, ni har egna liv att leva och mycket viktigare saker att tänka på?

Låter så skumt och känslan jag får är att ni egentligen är mycket yngre än vad som sagts.

Vid 18-årsåldern går man ju fortfarande i gymnasiet. Beroende på var man bor så får man inte lägenhetskontrakt utan fast jobb idag, kraven har skärpts jättemycket. Allt fler jobb grundar sig på visstidsanställning eller timvik. Och till enklare jobb kan det vara ett eller ett par hundratal sökande. Har lite svårt för den hårda ton som förs mot de unga här, det är inte lätt att vara ung och känna sig oönskad i samhället. Dessutom nu upplevelsen att de känner sig bortprioriterade av en förälder de vuxit upp med.
  • Anonym (Bortskämda barn)
    molly50 skrev 2016-05-24 10:29:20 följande:

På vilket sätt har de gjort fel,tycker du?

Du kan inte tänka dig att det här kan vara rent emotionella orsaker?

Att det inte handlar om presenter och pengar?

Tycker du verkligen att det är ok att pappan t ex struntar i att komma när hans eget barn tar studenten,bara för att han har träffat en ny?

Hade ts tagit upp det emotionella orsakerna så hade jag helt förstått. Men jag anser att ts gnäller för mycket om presenter,rättvisa och pengar. Hon har en utblottad pappa som till och med känner ett behov av att ringa och förklara för sina vuxna barn varför dom inte kan få en massa saker av honom. Kan du tänka dig vilken press han måste känna som känner sig tvungen att ringa och redogöra för varje lån, varje ränta och varje utgift för att få vuxna barn att förstå att dom inte kan få massa saker? Och fortfarande så gnäller ts om millimeterrättvisa där hon anser att ett minderårigt barn minsann inte ska kunna få något utan att dom vuxna får för exakt samma summa. Det är sniket och vittnar inte om någon som saknar sin pappas närvaro främst.

Sen har jag aldrig påstått att det är rätt att inte komma på studenten. Men så som ts gnäller om presenter och att han inte bidragit alls ekonomiskt till studenten så känner han sig troligtvis skyldig och ovälkommen om han inte tar med sig en hög pengar (som han inte har)

Jag anser också att det är fel av ts att hålka så stor koll på en 16åring, vad hen får i present, vad sakerna kostat och till och med vilka som bidragit till presenterna. Det är troligtvis obehagligt för en oskyldig 16åring att bli så bevakad av någon som hen knappt känner..

Två fel bli inte rätt
  • Anonym (E)
    EnAnonumius skrev 2016-05-24 08:12:45 följande:

Du gapar på de andra om att de hänger upp sig på helt irrelevanta saker. Jag anser innan man klankar på andra på detta sättet så skall man sett till och läst tråden noggrant först för att se om det finna fog för klagomål.

Hur vet du att jag inte läst tråden? Det har jag. Ser ingenting mer än att "javisst han kanske är en usel pappa men NI DÅ!" och så är det inlägg efter inlägg om hur TS och hennes syskon är vuxna och ska ta hand om sig själva.
    EnAnonumius skrev 2016-05-24 10:33:52 följande:

Ingen som har hävdat i denna tråden att det är ERT fel och skyller på er.

1)Det som är märkligt är att ingen har gjort det. Jag har inte hittat en enda som skyller på er och er mamma över att pappan inte besöker er och att det skulle vara ert fel.

Vad får du det ifrån?

Jag läser och letar och hittar inget.

2) Det som där emot sägs är att ni är VUXNA nu, myndiga med vuxenansvar med var allt det innebär i praktiken, och då är det lika mycket ert ansvar att försöka hålla kontakten med pappan, som pappan skall hålla med er. 

Det är en signifikant skillnad mellan 1 och 2. 

Och skall man se till det hela så är många rörande överens om också att din pappa beter sig som en ren skitstövel som inte kommer ned på studenten när det är dags för 18åringen att ta den.

Det kändes så bara och vi har försökt att prata med pappa men han lyssnar inte vi vill att han ska ordna upp sin ekonomi blev bara besviken när vi såg att han köpt till hennes barn men det är upp till honom men vi känner oss allmänt bortvalda bortglömda av honom och det har egentligen inget med presenter att göra och vi hoppas han kommer på studenten
    Anonym (Wtf) skrev 2016-05-24 10:44:22 följande:

Den här tråden förbryllar mig. Är ni verkligen 18, 20 och 21 (var det dessa åldrar?)? Varför pluggar/jobbar ni inte och flyttar hemifrån? Varför så stort fokus på vad som händer mellan era föräldrar och att ett annat barn/ungdom får materiella saker, ni har egna liv att leva och mycket viktigare saker att tänka på?

Låter så skumt och känslan jag får är att ni egentligen är mycket yngre än vad som sagts.

Vi pluggar alla 3 och idag har jag varit på arbetsinformation och börjar jobba 13/6
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-24 12:33:08 följande:

Hade ts tagit upp det emotionella orsakerna så hade jag helt förstått. Men jag anser att ts gnäller för mycket om presenter,rättvisa och pengar. Hon har en utblottad pappa som till och med känner ett behov av att ringa och förklara för sina vuxna barn varför dom inte kan få en massa saker av honom. Kan du tänka dig vilken press han måste känna som känner sig tvungen att ringa och redogöra för varje lån, varje ränta och varje utgift för att få vuxna barn att förstå att dom inte kan få massa saker? Och fortfarande så gnäller ts om millimeterrättvisa där hon anser att ett minderårigt barn minsann inte ska kunna få något utan att dom vuxna får för exakt samma summa. Det är sniket och vittnar inte om någon som saknar sin pappas närvaro främst.

Sen har jag aldrig påstått att det är rätt att inte komma på studenten. Men så som ts gnäller om presenter och att han inte bidragit alls ekonomiskt till studenten så känner han sig troligtvis skyldig och ovälkommen om han inte tar med sig en hög pengar (som han inte har)

Jag anser också att det är fel av ts att hålka så stor koll på en 16åring, vad hen får i present, vad sakerna kostat och till och med vilka som bidragit till presenterna. Det är troligtvis obehagligt för en oskyldig 16åring att bli så bevakad av någon som hen knappt känner..

Två fel bli inte rätt

Snälla sluta nu det är inte vi som frågat pappa utan pappa berättade själv om sina lån vi hade helst sluppit att höra det för alla hans lån gör oss oroliga och det vi saknar är att bli sedda av vår pappa och det handlar inte om presenter och sånt utan att bara få bli sedd lyssnad på vet att jag skrev igår om att det skulle vara rättvist och det tycker jag men jag tycker inners inne att nu när pappa har så stora lån att då ska han inte köpa något utan det vi vill är att han får ordning på sin ekonmin
    Anonym (Dysfunktionellt) skrev 2016-05-24 10:41:02 följande:

Bara för att några tycker att TS måste börja inse att pappan inte kommer svara upp till förväntningarna betyder det INTE att dessa personer säger att det är OK att pappan beter sig som han gör. Har någon, i hela tråden skrivit att TS pappas beteende är OK? Han verkar helt trasig och det är kanske han som behöver mest hjälp av alla inblandade.

Vi tror också pappa behöver hjälp och det på olika sätt kanske skuldsanering och att gå till någon för att prata för detta är inte den pappa vi känner
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-24 17:01:51 följande:

Vi tror också pappa behöver hjälp och det på olika sätt kanske skuldsanering och att gå till någon för att prata för detta är inte den pappa vi känner

Skuldsanering kommer han inte att få på nya skulder som han inte på något sätt har försökt betala av.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(