• Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Vi är 3 syskon i åldern 18. 21 och 22 Vår pappa lämnade mamma han hade hittat en annan kvinna. Han kommer inte och hälsat på och han ger oss några hundra när vi fyller år men den kvinna han bor ihop med hon har en dotter och till henne köper han saker.

Det som är jobbigast är att han glömt oss vi som är hans barn. Mitt syskon tar studenten snart och vi tror inte han kommer då heller för nu är det mer än 4 månader sen han kom till oss. Vi bor med mamma och vi älskar henne men vi vill ha våran pappa också. Han bor 28 mil från oss men är ute och reser och vi vet att han har varit i närheten där vi bor men kommer inte till oss ändå. När mamma och pappa bodde ihop och vi var en familj då hade vi det bra även om våra föräldrar bråkade ibland det var inga allvarliga bråk dom hade lite olika syn på saker ibland bara.

• Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(
  • Anonym (Oroliga och ledsna barn)
    Tom Araya skrev 2016-05-26 18:50:36 följande:

Det lånet borde då vara gemensamt och inte något bara dina mamma får betala.

Hej. Har inte orkat svara förut och alla utom pappa vet att mamma inte ska betala det själv men pappa struntar i det också. Det var en som sa till mej att pappa kommer nog få känna på och inte få det så roligt utan kommer få tillbaka på något vis men jag vet inte.
  • Tom Araya
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-28 19:31:29 följande:
    Hej. Har inte orkat svara förut och alla utom pappa vet att mamma inte ska betala det själv men pappa struntar i det också. Det var en som sa till mej att pappa kommer nog få känna på och inte få det så roligt utan kommer få tillbaka på något vis men jag vet inte.
    Fast banken kan väl knappast kräva din mamma på det din pappa ska betala!?
  • Blomma73

Ett lån är man ju två om att ta. Tror inte det sedan går att dela upp det på två, särskilt inte om pappan har dålig ekonomi och har skaffat sig en massa andra lån.

• molly50
    Anonym (Dysfunktionellt) skrev 2016-05-24 10:41:02 följande:
    Bara för att några tycker att TS måste börja inse att pappan inte kommer svara upp till förväntningarna betyder det INTE att dessa personer säger att det är OK att pappan beter sig som han gör. Har någon, i hela tråden skrivit att TS pappas beteende är OK? Han verkar helt trasig och det är kanske han som behöver mest hjälp av alla inblandade.
    Nej,men flera inlägg här kan tolkas som ett skuldbeläggande på TS och hans/hennes syskon.
    Och det är det jag reagerar på.
    Jag kanske har missuppfattat saken. I så fall ber jag om ursäkt.
    Men den jag citerade verkade t ex ha fått för sig att allt handlar om pengar och presenter för TS och syskonen.
    Inte en tanke på att det kan vara emotionellt jobbigt att deras pappa knappt träffar dem eller kontaktar dem.
    Och vet man inte hur det ligger till så tycker jag att det är onödigt att uttrycka sig så.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Dysfunktionellt) skrev 2016-05-24 10:41:02 följande:
    Bara för att några tycker att TS måste börja inse att pappan inte kommer svara upp till förväntningarna betyder det INTE att dessa personer säger att det är OK att pappan beter sig som han gör. Har någon, i hela tråden skrivit att TS pappas beteende är OK? Han verkar helt trasig och det är kanske han som behöver mest hjälp av alla inblandade.
    Jag glömde att svara på det sista.
    ja,pappan mår kanske inte så bra.
    Men han verkar i alla fall må tillräckligt bra för att lägga tid på sin styvdotter,mer än på sina egna barn.
    Och det tycker i alla fall jag är märkligt.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (.) skrev 2016-05-24 10:46:18 följande:
    Förmodligen handlar det om att besvikelsen över den dåliga kontakten med pappan projiceras på t ex uteblivna presenter, ja. Men inte bara det. TS har även skrivit om just den sämre ekonomin kopplat till skilsmässan. De gick miste om en närvarande pappa som inte är tillräckligt intresserad av kontakt för att gå emot irriterad partner/stå ut med att ha exet i närheten. Men de gick också från en materiell standard de var nöjda med till en de är missnöjda med. (Helt bortsett från om andra tycker de har orealistiska förväntningar på att försörjas som vuxna.) Den sämre ekonomin hade förmodligen varit frustrerande för dem även om pappan funnits kvar i familjen. Nu sammanfaller dessa förluster och blandas också ihop känslomässigt.
    Jag tror det är bättre att i alla fall försöka hålla isär dem. Ekonomin kommer ju inte att bli bättre om pappan bättrar sig vad gäller kontakten. Pappan är gravt skuldsatt (och i motsats till TS tror jag problemen började före det nya förhållandet, folk byter inte ekonomiskt förhållningssätt så abrupt). Ett tänkbart drömscenario för syskonen, att föräldrarna hittade tillbaka till varandra, skulle inte heller innebära att man skulle kunna få samma materiella livsstil som tidigare, tvärtom innebära en ännu större ekonomisk risk för mamman.

Och givetvis är det inte OK att strunta i ett studentfirande för att man vill undvika att träffa sitt ex.
    Jo,men jag tror att det även ligger emotionella orsaker bakom.
    Att de saknar sin pappa.
    Inte enbart av ekonomiska orsaker.
    De oroar sig även över att pappan har skulder,men trots detta köper saker åt sin styvdotter.
    Sen att pappans nya är den som försöker förhindra kontakten och att pappan inte verkar protestera,gör det nog inte lättare för TS och syskonen.
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-24 12:33:08 följande:
    Hade ts tagit upp det emotionella orsakerna så hade jag helt förstått. Men jag anser att ts gnäller för mycket om presenter,rättvisa och pengar. Hon har en utblottad pappa som till och med känner ett behov av att ringa och förklara för sina vuxna barn varför dom inte kan få en massa saker av honom. Kan du tänka dig vilken press han måste känna som känner sig tvungen att ringa och redogöra för varje lån, varje ränta och varje utgift för att få vuxna barn att förstå att dom inte kan få massa saker? Och fortfarande så gnäller ts om millimeterrättvisa där hon anser att ett minderårigt barn minsann inte ska kunna få något utan att dom vuxna får för exakt samma summa. Det är sniket och vittnar inte om någon som saknar sin pappas närvaro främst.

Sen har jag aldrig påstått att det är rätt att inte komma på studenten. Men så som ts gnäller om presenter och att han inte bidragit alls ekonomiskt till studenten så känner han sig troligtvis skyldig och ovälkommen om han inte tar med sig en hög pengar (som han inte har)

Jag anser också att det är fel av ts att hålka så stor koll på en 16åring, vad hen får i present, vad sakerna kostat och till och med vilka som bidragit till presenterna. Det är troligtvis obehagligt för en oskyldig 16åring att bli så bevakad av någon som hen knappt känner..

Två fel bli inte rätt
    Men TS har ju skrivit att de vill ha sin pappa också.
    Läser man mellan raderna så märker man att det finns en besvikelse över att pappan inte protesterar mot att hans nya försöker förhindra kontakten med dem utan ägnar sig mer åt hennes dotter istället.
    En av de sakerna är t ex studenten. Att pappan kanske inte kommer dit pga sin nya kvinna.
    Det må så vara att de är myndiga.
    Men det gör inte deras behov av kontakt med sin pappa mindre.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 21:03:37 följande:
    Vill ni gå vidare och få en bra relation med er pappa igen så kanske det finns en idé att bjuda hela hans liv? Hans fru och hennes barn också? Svårt att få en bra relation med någon när man inte accepterar hela dennes liv och väsen liksom. Jag fattar att det kan vara tufft men ibland tjänar man som tusan på att vara "the bigger person".
    Fast varför ska de bjuda in någon som är så otrevlig och kallar deras mamma för hora och vidrig?
    Hon visar ju inte direkt att hon är intresserad av att komma och fira.
    Hon visar bara att hon är den vidriga personen här.
    Studenten är en dag som ska vara trevlig och minnesvärd.
    Att då bjuda in den kvinnan riskerar att förstöra den stämningen.

Mattias och Hannah.
  • Brumma
    molly50 skrev 2016-05-30 09:01:44 följande:

Nej,men flera inlägg här kan tolkas som ett skuldbeläggande på TS och hans/hennes syskon.

Och det är det jag reagerar på.

Jag kanske har missuppfattat saken. I så fall ber jag om ursäkt.

Men den jag citerade verkade t ex ha fått för sig att allt handlar om pengar och presenter för TS och syskonen.

Inte en tanke på att det kan vara emotionellt jobbigt att deras pappa knappt träffar dem eller kontaktar dem.

Och vet man inte hur det ligger till så tycker jag att det är onödigt att uttrycka sig så.

TS skriver att de gärna skulle besökt sin pappa (eftersom han inte vill komma till deras mors hem) om han bott ensam. Men att de inte träffar honom sedan i december pga hans sambo. Sedan skriver TS att han blev sambo för bara en månad sedan?

Jag får inte det att gå ihop.

Jag fattar också att de känner sig övergivna och pappan beter sig uppenbarligen som en stor skit. Men faktum är att det VARIT väldigt mycket tjat om pengar. Inte främst att de är oroliga, det kom senare, utan snarare ren o skär avundsjuka. "Om vi får för femtio kronor skall ingen annan få för mer".

Jag försöker inte skuldbelägga TS men faktum är att jag anser att man som vuxen (vilket de två äldsta syskonen är) har ett eget ansvar för relationen. Dvs, det ligger ÄVEN på deras ansvar att hålla relationen vid liv. Inte bara pappans. Och som sagt, en hel del går bara inte ihop :/
  • molly50
    Brumma skrev 2016-05-30 09:50:58 följande:
    TS skriver att de gärna skulle besökt sin pappa (eftersom han inte vill komma till deras mors hem) om han bott ensam. Men att de inte träffar honom sedan i december pga hans sambo. Sedan skriver TS att han blev sambo för bara en månad sedan?

Jag får inte det att gå ihop.

Jag fattar också att de känner sig övergivna och pappan beter sig uppenbarligen som en stor skit. Men faktum är att det VARIT väldigt mycket tjat om pengar. Inte främst att de är oroliga, det kom senare, utan snarare ren o skär avundsjuka. "Om vi får för femtio kronor skall ingen annan få för mer".

Jag försöker inte skuldbelägga TS men faktum är att jag anser att man som vuxen (vilket de två äldsta syskonen är) har ett eget ansvar för relationen. Dvs, det ligger ÄVEN på deras ansvar att hålla relationen vid liv. Inte bara pappans. Och som sagt, en hel del går bara inte ihop :/
    Ja,visst har även de ett ansvar för att hålla relationen vid liv. Men när pappans nya försöker förhindra det så är det nog inte så lätt.
    Och de har ju försökt att både ringa och sms:a till pappan utan att få svar.
    Så det verkar ju inte som att pappan har ett så stort intresse av att ha kontakt.
    Eller så är han en stor mes som inte vågar sätta ner foten till sin nya kvinna.

Pappan har dessutom skulder. TS har skrivit att de är oroliga för det.
    Men han tycks ändå ha råd att köpa saker åt sin styvdotter.
    Och det är ju bl a det som TS och syskonen reagerar på.
    Mattias och Hannah.
  • Blomma73

Läs gärna i ts pappas tråd om hur han resonerar kring den nya, exet och sina barn. Tragiskt och oerhört ytlig person enligt min uppfattning. ( ska jag välja den nya eller barnen, tror jag den heter).

Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(