• Anonym (Annie)

    Att välja bort amning

    Om man är en frisk kvinna och får ett friskt barn, på vilka grunder väljer man då bort amning? Frågan avser inte de som drabbas av komplikationer med sin amning utan som på förhand bestämt sig hur det ska vara och inte heller önskar hjälp för att amma.

    Idag bör det betraktas som klarlagt att det finns en rad fördelar för såväl moder som barn med amning, men ändå är det långt ifrån alla som ammar. Vad beror det på?

  • Svar på tråden Att välja bort amning
  • Anonym (Valde bort)
    Anonym (F) skrev 2016-05-26 07:58:43 följande:
    Jämt hungriga och gnälliga? Du känner så pass många bebisar att du kan dra den slutsatsen alltså? Imponerande! Självklar är det inte så. Möjligtvis innan mjölken runnit till ordentligt men då pratar vi om de allra första dagarna i barnets liv.

    Så du bemödade dig inte ens att amma dina barn så att de fick i sig råmjölken? Obegripligt.
    LÄS MÄNNISKA JAG AMMADE FÖRSTA BARNET I 3 MÅNADER! 
    De andra fick ersättning redan på BB ihop med bröst. 

    O Jo de jag känner som ammat har haft ständigt gnällande barn, kan inte ens gå en prommenad på ett par h utan att stanna 5 gånger.Nätterna ska vi inte tala om.
  • straw2008
    Anonym (Valde bort) skrev 2016-05-26 07:40:14 följande:

    Jag valde bort av egoistiska skäl. (dock så provade jag ett par månader)

    Jobbet jag var tvungen att göra för att få det att funka var INTE värt det, hade redan varit gravid 19 månader o lidit av allt som går senaste 1,5 året.

    Som jag uppfattar det är helammade barn JÄMT hungriga o gnälliga, vill alltid ha "en slurk till" o gnäller ständigt.

    Jag pallade inte att amma offentligt, jag är ute mkt så NEJ TACK 

    Ville att pappan skulle kunna vara delaktig speciellt på nätterna

    De jag känner som ammat o varit öppna med hur de gått till väga då de ska sluta... well not nice. 

    Sen fick jag både ett o två barn till, då gav jag ersättning redan på BB. 


    Ammade mina barn väldigt lite... inga 2 år här inte. Har väl lite samma erfarenhet som du.. de som ammades (endast) gnällde liksom jämt o mammorna klagade över att de skulle suga hela nätterna igenom för att inte skrika. 
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Valde bort)
    Anonym (F) skrev 2016-05-26 08:28:27 följande:
    Jag har all rätt att säga vad jag tycker, och jag tycker att anledningarna som rabblades upp var rätt kassa. Och ja, jag tycker att det är obegripligt att man inte ens erbjuder barnet råmjölken. Lite tragisk början på föräldraskapet faktiskt om jag får säga min mening. Förövrigt är du minst lika anonym som jag.
    För mig är mkt annat helt obegripligt. 
    Val du gjort som säkert får mig att sätta kaffet i halsen. 
    Jag gav mina barn råmjölken, så du kanske kan tagga ner lite? 
    Liksom alla gör som de vill. 
  • Anonym (Valde bort)
    Anonym (F) skrev 2016-05-26 08:28:27 följande:
    Jag har all rätt att säga vad jag tycker, och jag tycker att anledningarna som rabblades upp var rätt kassa. Och ja, jag tycker att det är obegripligt att man inte ens erbjuder barnet råmjölken. Lite tragisk början på föräldraskapet faktiskt om jag får säga min mening. Förövrigt är du minst lika anonym som jag.
    Kassa ? Det var ju mina anledningar, varför skulle de väga lättare än dina? Skulle jag ammat för DIN skull? 
    Vi fic kliksom 3 barn på lika många år, mina stora krävde fortfarande tid med mamma så matningen var 10 000 gånger smidigare med flaska, då kunde nämlligen även syskonen hjälpa till :) 
    Jag har gjort mkt andra uppoffringar för mina barn. Kan du inte bara nöja dig med det? 
    OM du inte nöjer dig får vi ta det privat, lära känna varandra så jag ser på ett korrekt sett hur du sköter dina barn. 
    För jag tror det finns saker jag anser vara åt helskotta med din skötsel o vård av barn. 
  • Anonym (F)

    Tycker det är rätt kul att höra de som valt bort amning. Det blir alltid ett sånt försvar och taggarna utåt. Jag är nöjd över mitt beslut att amma mina ungar. Har aldrig funnits något alternativ att göra annat än att försöka få det att funka. Och eftersom ni valt att inte amma borde ni vara trygga nog att inte gå i taket när ni ifrågasätts. Chilla som min äldsta skulle ha sagt :D.

    En annan liten aspekt. Barn som ammas reglerar själva när de behöver äta. Deras magsäck är som en valnöts storlek i början. Klart att de behöver äta lite och ofta. Rätt självklart att det då i början är mer gnäll på de som ammas fritt än på de som trycks i en flaska på bestämda tider. Detta går dock över!

  • Anonym (Annie)
    Anonym (Fy!) skrev 2016-05-26 08:19:20 följande:

    Jag skrev 1,9 på högskoleprovet när jag gjorde det i ettan på gymnasiet. Läste sedan juristlinjen med enbart högsta betyg på Stockholms universitet.

    Har inte ammat mina barn. Antagligen av skäl som du skulle godkänna som "okay" men eftersom jag har sån avsmak för människor som dig, som sitter och klankar ner på människor som med all sannolikhet gör allt för att sina barn ska må så bra som möjligt, så orkar jag inte redogöra för skälen.

    Kan dock lugna dig med att mina tre barn är jäkligt intelligenta, fullt friska och helt utan allergier. Detta trots, eller tack vare(?), flaskmatning..


    Du borde du vara skarp nog att veta att anekdotisk bevisföring inte är speciellt tung.

    Du behöver inte svara i tråden om du inte vill delge dina skäl, för det var skälen som frågan i trådstarten handlade om.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Valde bort) skrev 2016-05-26 08:57:02 följande:

    Kassa ? Det var ju mina anledningar, varför skulle de väga lättare än dina? Skulle jag ammat för DIN skull? 

    Vi fic kliksom 3 barn på lika många år, mina stora krävde fortfarande tid med mamma så matningen var 10 000 gånger smidigare med flaska, då kunde nämlligen även syskonen hjälpa till :) 

    Jag har gjort mkt andra uppoffringar för mina barn. Kan du inte bara nöja dig med det? 

    OM du inte nöjer dig får vi ta det privat, lära känna varandra så jag ser på ett korrekt sett hur du sköter dina barn. 

    För jag tror det finns saker jag anser vara åt helskotta med din skötsel o vård av barn. 


    Här är skäl som jag har svårt att förstå ur barnens perspektiv. Ni vuxna väljer att skaffa barn tätt och tar hjälp av era barn för att mäkta med och dessutom väljer bort amningen. Vilka får betala priset? De som inte har nån makt alls.
  • LaFontaine
    Anonym (F) skrev 2016-05-26 09:16:15 följande:

    Tycker det är rätt kul att höra de som valt bort amning. Det blir alltid ett sånt försvar och taggarna utåt. Jag är nöjd över mitt beslut att amma mina ungar. Har aldrig funnits något alternativ att göra annat än att försöka få det att funka. Och eftersom ni valt att inte amma borde ni vara trygga nog att inte gå i taket när ni ifrågasätts. Chilla som min äldsta skulle ha sagt :D.

    En annan liten aspekt. Barn som ammas reglerar själva när de behöver äta. Deras magsäck är som en valnöts storlek i början. Klart att de behöver äta lite och ofta. Rätt självklart att det då i början är mer gnäll på de som ammas fritt än på de som trycks i en flaska på bestämda tider. Detta går dock över!


    Och här finner vi pudelns kärna. Varifrån tror du att du har rätten att IFRÅGASÄTTA andra människors val? Vilka andra privata val anser du dig ha rätten att lägga dig i? Knackar du på hos grannen och ifrågasätter deras sexliv? 

    Det är en väldigt stor skillnad mellan att FRÅGA och IFRÅGASÄTTA. Den är inte bara semantisk. Väldigt få människor gillar att bli ifrågasatta. Väldigt få människor har problem att få en fråga.

    Om du har problem att se skillnad mellan de olika uttrycken föreslår jag att du slår upp dem. Vidare föreslår jag också att du, i alla fall om du önska bli bemött och ansedd på annat sätt, ändrar ditt sätt att kommunicera med andra människor. Speciellt i frågor du inte har att göra med!
  • straw2008
    Anonym (F) skrev 2016-05-26 09:16:15 följande:

    Tycker det är rätt kul att höra de som valt bort amning. Det blir alltid ett sånt försvar och taggarna utåt. Jag är nöjd över mitt beslut att amma mina ungar. Har aldrig funnits något alternativ att göra annat än att försöka få det att funka. Och eftersom ni valt att inte amma borde ni vara trygga nog att inte gå i taket när ni ifrågasätts. Chilla som min äldsta skulle ha sagt :D.

    En annan liten aspekt. Barn som ammas reglerar själva när de behöver äta. Deras magsäck är som en valnöts storlek i början. Klart att de behöver äta lite och ofta. Rätt självklart att det då i början är mer gnäll på de som ammas fritt än på de som trycks i en flaska på bestämda tider. Detta går dock över!


    Jag är en av dom som är stolt över att jag valde flaskan :) 
    O skulle aldrig i livet TRYCKA in flaska efter flaska med ersättning i mina barn, precis som med ammning så matar man då de gersignaler att de är hungriga :) 
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Valde bort)
    Anonym (Annie) skrev 2016-05-26 09:23:50 följande:
    Här är skäl som jag har svårt att förstå ur barnens perspektiv. Ni vuxna väljer att skaffa barn tätt och tar hjälp av era barn för att mäkta med och dessutom väljer bort amningen. Vilka får betala priset? De som inte har nån makt alls.
    Betala priset? 
Svar på tråden Att välja bort amning