• Anonym (CE)

Känner mig dåligt behandlad av min chef

Känner mig väldigt dålig behandlad av min chef. Lite om varför:

För lite mer än 1,5 vecka sen gick en i min familj bort. Vi stod varandra så nära att det blev väldigt jobbigt för mig att jobba. Så jag var hemma hela förra veckan och var idag hos läkarn och fick sjukintyg fram tills söndag.

Jag började mitt nya jobb 2 maj. Jag kom hem från Turkiet den 1 maj och blev dålig första veckan i magsjuka så kunde ej jobba då. Sen var jag tillbaka på jobbet igen den 10 maj. Den helgen 13-14 maj blev min syster dålig och jag var tvungen att ta henne till akuten för hon behövde akut vård. Så då jobbade jag inte heller. Och nu har jag som sagt vart sjukskriven pga bortgång i familjen. 

Jag ringde min chef idag och sa att jag är sjukskriven fram tills söndag och är åter nästa vecka. Men hon började prata om att det är tråkigt att jag har varit borta (vilket jag förstår) och det har blivit svårt på jobbet (vilket jag också förstår) men sen kommer hon och säger att hon tyckte det var orimligt att jag tog min syster till akuten? Jag hann aldrig berätta VARFÖR jag tog henne dit utan hon fortsatte säga att det var orimligt och orimligt att jag varit borta så mycket? Jag har ju haft en anledning och det känns inte som att chefen bryr sig ett dugg. Om man sörjer någon gör alla det olika. Vissa vill jobba, andra vill helst vara hemma osv. Och för att jag enbart hade ett vikariat på 6mån blev jag tyvärr av med det nu. Vilket enligt mig känns väldigt konstigt. Enligt mig känns det som att hon tycker det är orimligt att jag har sörjt. Är det okej av en chef att göra detta? 

Och SNÄLLA vill inte ha några idiot kommentarer. Mår redan dåligt som det är.

• Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef
  • Anonym (verkligen?)

Ett nytt jobb och du prioriterar privatlivet gång på gång. Dra lärdom av detta.

• Colourfulrainbow

Jag tänker gå emot strömmen här och säga att jag förstår att du känner dig illa behandlad. Måste vara fruktansvärt att förlora en familjemedlem och sedan jobbet. 

Kan förstå varför du tog din syster till sjukhuset, om du har förlorat någon i din familj antar jag att även din syster gått iggenom samma förlust (antar att ni är helsyskon). 

Beklagar sorgen TS. Du har rätt att stanna hemma och vara sjukskriven. Tycker du ska ta upp det här med facket, eller vad du nu är med i. Är du inte med i något kanske du kan få stöd någonannanstans. Kolla upp det! 

Stå på dig, och förhoppningsvis löser det sig. 

• Duckan

Jag håller med din chef, väldigt hög frånvaro, eller kanske ska man kalla det extremt låg närvaro.

• Anonym (verkligen?)
    Colourfulrainbow skrev 2016-05-26 14:11:25 följande:
    Jag tänker gå emot strömmen här och säga att jag förstår att du känner dig illa behandlad. Måste vara fruktansvärt att förlora en familjemedlem och sedan jobbet. 

Kan förstå varför du tog din syster till sjukhuset, om du har förlorat någon i din familj antar jag att även din syster gått iggenom samma förlust (antar att ni är helsyskon). 

Beklagar sorgen TS. Du har rätt att stanna hemma och vara sjukskriven. Tycker du ska ta upp det här med facket, eller vad du nu är med i. Är du inte med i något kanske du kan få stöd någonannanstans. Kolla upp det! 

Stå på dig, och förhoppningsvis löser det sig. 
    Har man varit anställd ett tag och sånt här händer så kan man prioritera privatlivet. Men inte när man är helt nyanställd.
  • Anonym (A)

Håller med de andra här uppe. Tråkigt för dig men för att behålla ett jobb behöver man vara på plats, och för att få förlängt vikariat eller en fast tjänst så behöver man lägga manken till. Alla går igenom olika händelser i livet och som vuxen människa får man lära sig att hantera det. Jobbet bör ju gå i första hand och sitt privatliv får man lämna utanför jobbet och sköta på sin fritid. Folk har olika arbetsmoral, och det är okej antar jag, men enstänger man sig inte så kan man inte förvänta sig stordåd tillbaka. Jag hade också valt att avsluta kontraktet: om detta händer första månaden på anställningen, vad kommer hända resterande månader? Chefen gjorde såklart rätt.

• Anonym (CE)
    Anonym (verkligen?) skrev 2016-05-26 14:00:51 följande:

Anställer man någon gör man det för att personen ska sköta ett jobb, och att man har en belastning på jobbet som annars inte hinns med. Din arbetsgivare är tvungen att betala sjuklön för dig de första 14 dagarna. Och den enda erfarenheten hon har av dig är att du faktiskt inte är där. Du är sjuk efter resa, du är sjuk efter en familjemedlems bortgång, du är inte på jobb därför att du ska skjutsa en syster till sjukhuset.

Jag hade sagt upp dig.

Att vara borta från jobbet om en anhörig gått bort är ganska vanligt. Och att jag tog min syster till sjukhuset var ju för hon behövde akut vård. 
  • Anonym (CE)
    Anonym (verkligen?) skrev 2016-05-26 14:08:08 följande:

Ett nytt jobb och du prioriterar privatlivet gång på gång. Dra lärdom av detta.

Men ja. så du menar att det var fel av mig att vara hemma för jag har sörjt en anhörig som gått bort? 
  • Anonym (X)
    Anonym (CE) skrev 2016-05-26 14:34:16 följande:
    Men ja. så du menar att det var fel av mig att vara hemma för jag har sörjt en anhörig som gått bort? 
    Har du bara jobbat tre dagar så får du ta att chefen reagerar, oavsett orsak.
  • Duckan

Ts, man kan inte jämföra sorgearbete såklart, men 2 veckors sjukskrivning? Det har jag aldrig hört talas om.

• Anonym (öhhh)

Magsjuka är en sak, då är man hemma från jobbet vilket brukar vara 2-5 dagar.

Köra syster till akuten tar max 1 timme om man inte bor i urskogen.

Sörja nära anhörig gör man inte i 2 veckor så grovt så man måste vara hemma från jobbet. Max 1-2 dagar.

Så din chef har helt rätt att säga upp dig.

Svar på tråden Känner mig dåligt behandlad av min chef