• Alexi

Ni med barn i ettan, hur många i klassen har egen mobil?

Frågan gäller er vars barn går i ettan nu. Hur många i klassen har en egen mobil och hur används den? Har de mobilen med i skolan och i så fall varför och hur används den?

Vi hör väldigt mycket om "alla andra har" så jag vill veta lite hur verkligheten ser ut...

• Svar på tråden Ni med barn i ettan, hur många i klassen har egen mobil?
  • Lena

Ingen aning om andra har men vår 8-åring har en "dum"telefon som hon ibland ringer med för att fråga om hon får leka med någon eller använda när hon åker själv till skolan eller är hemma själv.

• blomman 2

Mitt barn fick en begagnad mobil i julklapp förra året ( hon trodde att tomten hade skrivit fel namn på paketet - jag är för liten ju!) Anledningen var att en familjemedlem var less på mig som aldrig hörde när telefonen ringde ha ha ha. Men nu när hon snart har gått ut ettan så får hon ha med sig den ut när hon skall till en kompis och leka ute på dennes gård som är utom synhåll för mig. Hon ringer när hon är framme,eller vill säga något,och jag ringer när det är dags att äta middag. Fungerar jättebra. Hon får ännu inte ta med sig telefonen till skolan då det inte finns någon anledning till det.

• Ledilnaan

Min 8 åring fick min gamla mobil när han fyllde år i mars, de första dagarna var den väldigt rolig, men sen verkar han ha glömt bort den. Men känner att den ändå kan vara bra att ha när han åker hem med bussen själv.

• Amiralen82

I klassen, som består av 26 barn, har (vad jag vet) 4-5 barn egna mobiler (sen kan ju fler ha rena spelmobiler som de använder hemma). Alla dessa barn har skilda föräldrar, så jag förstår att det finns ett annat behov att kunna komma i kontakt med varandra.

Inga barn har mobilerna i skolan/på rasterna, tror att fritidspersonalen har koll på dem under dagarna.

Vårt barn kommer nog få ärva min gamla i höst då vår förhoppning är att han ska våga börja cykla själv till och från skolan. Annars har han inget behov av en telefon, är han med kompisar så kommunicerar vi med deras föräldrar / annars ger vi oss ut i bostadsområdet och letar reda på honom (tex om det är dags att äta).

• StevenDiese

Vet ej!

Dock så gav vi tösen en av våra gamla. Bästa jag gjort. Dels för att hon inte behöver tjata mer, sen använder hon inte den ändå så det är ingen kostnad alls samt att man inte behöver tänka på att hon sitter med den jämt.

• cosinus

Ingen aning, inte hört någon och min kille har inte sagt något.

Mina barn får när de börjar fyran. Dottern var med god marginal sist i sin klass. Sonen som går trean nu tror jag också är ensam kvar utan mobil.

De flesta här verkar få i tvåan-trean

• missflodis

Jag vet inte hur många som har egen mobil min sons klass.
    Men min son har en egen den använder han väldigt sällan den ligger bara hemma

• Alexi

Men har ni kontantkort till dem? Jag tänker att om de mest ligger hemma och skräpar är ju inte abonnemang med månadskostnad så kul.

Svar på tråden Ni med barn i ettan, hur många i klassen har egen mobil?