• Anonym (Hejsvejs)

Ångest över flickväns bal.

Hej, jag hoppas att jag inte postar i fel område.

Jag har en undran om mina känslor är märkliga?

Min flickvän ska snart gå på balen eftersom hon nu går ut gymnasiet vilket är väldigt roligt med firande osv, men saken är den att hon inte går med mig på balen utan någon annan. Anledningen enligt henne är att man inte få gå med någon annan än någon som går på skola, endast familj i sådana fall. Hon blev tillfrågad utav en kille och hon tackade ja. Detta ger mig nästan hjärtklappning.

Jag tror inte att hon kommer att vara otrogen men känslan av att hon ska fotas och synas, dansa i hennes otroligt vackra klänning och hålla om en annan man och festa med en "dejt"...det är något jag tänker på konstant. Det känns som att jag kommer stå på sidan och ta någon bild på henne för att sedan se den där killen tar iväg henne som om han var hennes(jag vet att det kanske låter löjligt). Känslan att jag vet att han kommer kolla på henne och troligen vela göra saker med henne. Jag är väldigt cynisk av mig och dessutom ganska stolt som person, jag ser framför mig i mitt huvud att han tar på hennes rumpa och försöker något. Det gör inte saken enklare att hon inte brukar prata med han, endast om vad dom ska ha på sig osv, hon har med andra ord aldrig sagt att hon har pojkvän.

Det är ju lite utav en dröm att få gå på en bal med någon man älskar också, någon jag inte kunde då jag gick på en skola med nästan endast killar för några år sedan. Så jag såg fram emot att få gå på den med henne, senare fick jag reda på ovanstående att man inte fick gå med någon utanför skolan eller icke familj. Jag vet bara att jag skulle krigat för att få gå med min flickvän om det var omvänt, jag hade inte accepterat ett nej, och om det nu mot förmodan inte gick så hade jag aldrig gått med någon annan än min flickvän utan med mina vänner. 

Saken är den att min flickväns vänner har baldejter och hon har inte så många vänner på skolan, så hon skulle i princip gå helt ensam utan baldejt. Det är ju inte så att jag kan "förbjuda henne" usch, sån är inte jag och absolut inte eftersom hon inte har några vänner. Med andra ord är jag inte en psykopatisk pojkvän som tänker försöka få henne att inte ens gå på balen, jag kommer låtsas vara glad för hennes skull, men med ett hjärta som gör ont ;(

MVH

• Svar på tråden Ångest över flickväns bal.
  • elmadumle

Enda kravet på mina barns baler var att partnern skulle vara över 18, så en kille utanför skolan var helt ok.

• Björnmossa
    Anonym (Hejsvejs) skrev 2016-06-08 19:43:07 följande:

Tack för alla svar. Jag hoppas inte jag är en psykopat, jag har inte visat något för henne om hur jag känner förutom omtanke och kärlek, även om hon nog kunnat se på mig att det varit tufft. Detta är mitt problem och min ensak, och så får det förbli. Har nyss kysst henne hejdå och jag passade på att hälsa och var trevlig emot hennes baldejt iallafall.  

En sak som är säker är att jag är en ung och osäker person, behövde bara få skriva av mig anonymt eftersom jag inte vill prata om detta med någon annan, känner mig som ett freak.

MVH

Jag tycker du verkar trevlig och normal, det är okej att vara osäker och svartsjuk när man är i 20-årsåldern =). Ett tips från en som själv har varit 20 år: skicka max 1 sms under kvällen och skriv att du hoppas hon har kul, inget annat. Du tänker helt rätt som inser att problemet ligger hos dig och inte henne. Ibland är det bäst att prata om problem med sin partner, ibland är det bäst att hålla tyst. I detta fall är det bäst att hålla tyst. MÖJLIGEN kan du berätta om några veckor att "jag var allt lite svartsjuk för att jag inte kunde följa med på balen" - om det görs på ett gulligt sätt och inte på något vis förstör hennes glädje över balen eller resten av studentfirandet.

Som sagt, har själv varit 20 och osäker och svartsjuk, ringt pojkvännen och gråtit och bett honom att inte träffa tjejer som jag var säker på ville ligga med honom. Det gick inte bra alls och det trots att jag hade rätt i att åtminstone en av tjejerna ville ligga med honom. Idag är jag snart 40 och tycker bara det är kul om någon snygg donna flirtar med sambon. Men det är också mycket lättare att vara äldre.
  • Ordinär Man
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-06-08 18:27:33 följande:

Ok, du utgår från att hon ändå snart dumpar honom. Då förstår jag varför du tänker som du gör.

Jag tror inte att jag oavsett ålder skulle ha accepterat en flickvän som låtsas vara singel när jag inte är med.

Nej, jag tänkte inte så. Fast det är klart att något pojkvänsmaterial verkar han inte vara.

Hon låtsas inte, hon har bara inte sagt något. Hur var det nu? En bal eller knulldejt?
  • Anonym (Kvinna)

Nu är det 10 år sen jag tog studenten, men vi fick inte heller ta med "utomstående" personer. Balen var för vår klass/skola. Jag hade pojkvän då och han fick stanna hemma, även jag fick stanna hemma när han gick på sin bal.

• Anonym (P)

På min skola fick man anmäla sig till balen och sen lottades det fram vem man skulle gå med. De allra flesta fick med andra ord gå med en främling. Bra system, tycker jag, som även främjade att de mindre populära eleverna vågade gå.

• Gung Ho
    Ordinär Man skrev 2016-06-08 08:50:28 följande:

TS bör växa upp och lära sig att han inte äger henne. Detta att han refererar till sin "stolthet" är ju en direkt referens till hederskulturer. Sitter hans "stolthet" i hennes underliv? Mycket obehagligt!

Du skall nog googla på 'direkt referens' så du lär dig vad det betyder.. ;)

Kan du någonting om hederskulturer?

Han nämner heller inte hennes underliv, men du gör det. Är det en 'direkt referens' till att du är en snuskgubbe? ;)
  • Ordinär Man
    Gung Ho skrev 2016-06-09 01:31:43 följande:

Du skall nog googla på 'direkt referens' så du lär dig vad det betyder.. ;)

Kan du någonting om hederskulturer?

Han nämner heller inte hennes underliv, men du gör det. Är det en 'direkt referens' till att du är en snuskgubbe? ;)

Nu verkar TS ha lärt en läxa, så ingen skada skedd. Så om vi bortser från ditt dravel i dina insinuationer så är det samma mekanismer i hans "stolthet" som i hederskulturerna från mellanöstern.
  • Anonym (D'archangel)
    Ordinär Man skrev 2016-06-09 08:54:15 följande:

Nu verkar TS ha lärt en läxa, så ingen skada skedd. Så om vi bortser från ditt dravel i dina insinuationer så är det samma mekanismer i hans "stolthet" som i hederskulturerna från mellanöstern.

Det tycker du bara för att han använde ordet "stolhet". Om din partner går på bal med någon annan och låtsas som att du inte finns, är det helt vansinnigt att du känner dig sårad och åsidosatt? Är det samma mekanismer som gör att folk mördar sina döttrar?

Dessutom är inte hederskulturen något exklusivt för mellanöstern. Vi lämnar uppgifter på heder och samvete. Förtal och kränkningar är olagligt här.

Många vill ha exklusiva förhållanden med tydliga överenskommelser om vad som är ol och inte vad gäller kontakt med personer av motsatt kön. Är det "hederskultur"?
  • Anonym (.)

Även när jag gick ut (när bal inte var någon stor grej och bara hälften brydde sig om att gå) var det bara för skolans elever. Min pojkvän kunde alltså inte gå med. Däremot gick folk inte med "dejter" (amerikansk påverkan?) om de inte råkade vara ihop med en skolkamrat. Det är alltså lite främmande med mig att ha dejter bara för att, men det är väl ingen stor grej iofs. Tycker dock det är lite konstigt om tjejen inte nämner att hon har pojkvän. Det behöver ju inte vara någon stor grej att nämna hans existens i förbifarten så att inga missförstånd uppstår om att hon skulle vara singel och ev intresserad. Jag talar inte om för kreti och pleti på ett nytt jobb första veckan att jag är gift men nog skulle jag nämna det i någon bisats för någon jag skulle tillbringa mer tid med (även om det var en kvinna). En nyfiken fråga varför hon inte nämner pojkvännen är inte konstig (och kanske kan ge upplysande svar).

Vad gäller hur du hanterar det TS är råd ovan bra. Något enstaka SMS där du  hoppas att hon har trevligt (och som du inte förväntar dig svar på då hon förmodligen inte ens hör det direkt). Visst kan du säg att det känns tråkigt att du inte kan gå med henne. Men gällande dejten får du bestämma dig för om du litar på henne eller ej. Och litar du inte på henne ska du nog inte vara tillsammans med henne.

Vad gäller diskussion ovan om "stolthet" får jag nog instämma i att det ger lite mellanösternvibbar att knyta sin stolthet till tjejens uppförande. Man ansvarar för sitt eget beteende, inte för andras.

• Ordinär Man
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-06-09 10:31:23 följande:

Det tycker du bara för att han använde ordet "stolhet". Om din partner går på bal med någon annan och låtsas som att du inte finns, är det helt vansinnigt att du känner dig sårad och åsidosatt? Är det samma mekanismer som gör att folk mördar sina döttrar?

Nej, men samma mekanismer som får man att mörda sina ex.

[quote]

Dessutom är inte hederskulturen något exklusivt för mellanöstern. Vi lämnar uppgifter på heder och samvete. Förtal och kränkningar är olagligt här.

[/quote]

Du behöver inte blanda ihop korten. Klart det finns en kultur här också, med hur många och ofta en tjej får ligga, med pappor som får skämmas över sina horor till döttrar. Nu verkar iofs inget applicerbart just på TS dock.

[quote]

Många vill ha exklusiva förhållanden med tydliga överenskommelser om vad som är ol och inte vad gäller kontakt med personer av motsatt kön. Är det "hederskultur"?[/quote]

TS skrev först om sin "stolthet" vilket luktar hederskultur lång väg. Men det verkar mest ha varit ett olyckligt ordval.
  • Anonym (gammal kärring)

Min kille kunde inte gå med och jag blev ihoplottad med random ekonomstudent som var skapligt snygg men stupfull av sitt fjantande med fickplunta redan innan vi kom in i lokalen.

Noll risk för intresse för min sida, I'm da brainy girl.

Ta det lugnt, ni är faktiskt ihop. Glömmer hon det för en bals skull så är det inget att ha ärligt talat.

• Anonym (1)

jag är lärare på gymnasiet och våra elever går bara med baldejter från samma skola 

• Gung Ho
    Ordinär Man skrev 2016-06-09 08:54:15 följande:
    Nej, för du kan inget om hederskulturer..

Det framgår redan i trådstarten att det inte handlar om hederskultur eller liknar de strukturerna.
Svar på tråden Ångest över flickväns bal.