• Anonym (mårdåligt)

Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?

Jag är gravid i v6 och mår jättedåligt. Jag har kramper i livmodern (troligen, var hos läkare igår) och mår illa. Kan inte äta. Dålig i magen. Nu är jag hemma en vecka men sen måste jag ha läkarintyg. Hur lätt är det?

Jag jobbar i butik så det är svårt att vistas bland folk på det viset känner jag... hade jag haft kontorsjobb så hade det kanske varit annat.

• Svar på tråden Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?
  • Anonym (H)
    Anonym (Men ändå) skrev 2016-06-16 22:15:49 följande:

Kommer FK åka hem till en gravid kvinna som spyr och inte kan stå för att hon måste gå till jobbet.Det trodde jag inte heller.

Nej men dom kan neka henne sjukersättning och alla klarar inte av ev. Flera månader utan någon som helst inkomst och inte säkert att bara partners inkomst räcker/man har en partner
  • Anonym (!)
    Kommer FK åka hem till en gravid kvinna som spyr och inte kan stå för att hon måste gå till jobbet.Det trodde jag inte heller.
    Va ?
  • Anonym (K)
    Anonym (mårdåligt) skrev 2016-06-16 19:34:18 följande:
    Det värsta är nog egentligen inte illamåendet (idag började jag dock kräkas) utan smärtan. När jag får smärtattackerna så kan jag inte stå upp. Jag måste gå på toaletten med akut diarré och sen kan jag inte stå rakt på typ 20-30 minuter. Det gör jätteont. Jag kan inte stå i en butik och hjälpa kunder på det sättet :(
    Du får många kommentarer i denna tråd om att försäkringskassan ska vara nästintill omöjliga att ha att göra med men jag vill ge dig lite pepp. Jag har som sagt var varit sjukskriven sedan vecka 7 och har inte haft några som helst problem med FK.

Se till att läkaren preciserar vad för slags jobb du har i läkarintyget och varför dina besvär gör det mkt svårt/omöjligt att utföra arbetsuppgifterna. Sedan ska du själv beskriva dina besvär i ansökan till FK. Samma där, tryck på varför du omöjligt kan utföra dina arbetsuppgifter. Ge konkreta exempel på situationer som kan uppstå. Be gärna någon anhörig/vän titta på din ansökan innan du skickar in den så att du inte har missat något viktigt. Lycka till!
  • Anonym (Lätt)

Men varför en sådan kommentar?!

Det har väl inte med saken att göra om hon beviljas ersättning eller ej... Det viktiga i sammanhanget är ju huruvida de klarar sig utan inkomst om hon skulle få avslag på sin ansökan. (Och nej, vad skulle de hemma hos henne att göra?)

• Anonym (mårdåligt)
    Anonym (!) skrev 2016-06-16 20:10:35 följande:
    Vad beror smärtan på ?
    Det vet dom inte riktigt. Har pratat med 2 barnmorskor på vårdcentralen och varit in på gyn och gjort undersökning. Dom hittar inget som kan göra såhär ont (misstänkte utomkveds först) och bara säger att det inte borde göra såhär ont. Men det hjälper ju inte mig! Jag kan som sagt inte ens stå rakt när det kommer! Ligger jag ner så vrider jag mig för att det gör så ont, står jag upp (eller om jag måste gå på toa) så går jag helt ihopböjd
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (K) skrev 2016-06-17 08:23:47 följande:
    Du får många kommentarer i denna tråd om att försäkringskassan ska vara nästintill omöjliga att ha att göra med men jag vill ge dig lite pepp. Jag har som sagt var varit sjukskriven sedan vecka 7 och har inte haft några som helst problem med FK.

Se till att läkaren preciserar vad för slags jobb du har i läkarintyget och varför dina besvär gör det mkt svårt/omöjligt att utföra arbetsuppgifterna. Sedan ska du själv beskriva dina besvär i ansökan till FK. Samma där, tryck på varför du omöjligt kan utföra dina arbetsuppgifter. Ge konkreta exempel på situationer som kan uppstå. Be gärna någon anhörig/vän titta på din ansökan innan du skickar in den så att du inte har missat något viktigt. Lycka till!
    Tack snälla! Helst av allt vill jag ju att det här ska försvinna så att jag kan jobba, mest för att det suger att det gör såhär ont men också för att jag hellre jobbar än är hemma såhär (jag kan ju ändå inte göra nåt)
  • Anonym (!)
    Anonym (mårdåligt) skrev 2016-06-17 09:16:08 följande:
    Det vet dom inte riktigt. Har pratat med 2 barnmorskor på vårdcentralen och varit in på gyn och gjort undersökning. Dom hittar inget som kan göra såhär ont (misstänkte utomkveds först) och bara säger att det inte borde göra såhär ont. Men det hjälper ju inte mig! Jag kan som sagt inte ens stå rakt när det kommer! Ligger jag ner så vrider jag mig för att det gör så ont, står jag upp (eller om jag måste gå på toa) så går jag helt ihopböjd
    Kräv mera undersökningar för det ska inte göra så ont för man är gravid
  • Anonym (H)
    Anonym (mårdåligt) skrev 2016-06-17 09:16:08 följande:

Har också haft så ont i min första graviditet

Ingen riktig orsak hittades men min bm trodde de var att min livmoder och ligament var väldigt tajta och det blev små bristningar när livmodern växte

Kändes som knivhugg, stick och kramp i livmodern/lågt i buken

Kunde komma när som helst men främst om jag stod upp eller gick en bit

Började i v.10 och blev inte bättre förren v.30 när det byttes ut till andra besvär :/

Har samma nu igen men lite lindrigare, som tur de! Istället har jag foglossning och kräks mycket ^^

Har också varierande stenhård mage och diarre

En gång hann jag inte på toaletten.. fräscht!
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (!) skrev 2016-06-17 09:20:04 följande:
    Kräv mera undersökningar för det ska inte göra så ont för man är gravid
    Dom kände och klämde samt gjorde VUL men inget konstigt. Det togs också blod- och urinprov. Dom kallade det växtvärk, förklarade att ligament osv. töjs. 
  • Anonym (Gravid 2008)

Jag blev sjukskriven på halvtid under typ en - två månader v.4 till 12 när jag mådde illa som värst. Illamåendet ökade av stress. Jag kräktes innan jag gick på jobbet, när jag gick hem på lunchen och efter jobbet. Jag hade ett jobb där jag tog emot klienter och det var väldigt jobbigt.

• Anonym (Men ändå)

Vet många gravida som blivit sjukskrivna tidigt utan att dom var liggandes hemma.Man måste vara smart,för omöjligt är det nog inte .

Svar på tråden Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?