• Anonym (mårdåligt)

Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?

Jag är gravid i v6 och mår jättedåligt. Jag har kramper i livmodern (troligen, var hos läkare igår) och mår illa. Kan inte äta. Dålig i magen. Nu är jag hemma en vecka men sen måste jag ha läkarintyg. Hur lätt är det?

Jag jobbar i butik så det är svårt att vistas bland folk på det viset känner jag... hade jag haft kontorsjobb så hade det kanske varit annat.

• Svar på tråden Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (K) skrev 2016-06-16 08:23:01 följande:

Jag blev sjukskriven i en vecka i vecka 7 eftersom jag hade så otroligt mkt växtvärk/kramp i livmodern. Läkaren sa att man normalt sett inte sjukskriver för detta, men jag hade så ont att jag endast kunde ligga ned. Sedan blev det fortsatt sjukskrivning för min del pga andra orsaker. Är i vecka 25 nu, kommer vara sjukskriven hela graviditeten.

Intressant! Jag har jätteont i livmodern, var på gyn akut igår och dom fann inget konstigt. Dom kunde inte förklara värken, bara sa att jag inte borde ha så ont... men jag har så ont att jag ligger och vrider mig när det kommer, för det kommer som i attacker.
  • Anonym (mårdåligt)
    Anonym (Lätt) skrev 2016-06-16 10:50:57 följande:

Det är lätt att bli sjukskriven (du kan ju alltid byta läkare annars) men svårare om du vill få ersättning från försäkringskassan. Om ekonomin inte är ett problem så funkar det alltså. Fk lite mer osäkert. Det verkar vara väldigt olika där. Jag har aldrig fått problem med dem i det sammanhanget heller dock.

Oj jag hade ingen aning om att det fungerade så. Jag trodde att man fick ersättning om bara läkaren sjukskrivit en, eftersom man då har ett "erkänt problem". Suck
  • elyse

Ja. Lägg fokus på dina besvär. Att du är gravid är sekundärt. Om du inte varit gravid med de symptomen hade du ju ändå varit sjuk/icke arbetsför, eller hur? Sedan beror det såklart på typen av arbete; skrivbordsuppgifter eller tunga lyft och gå omkring hela dagarna.

Ta kontakt med läkare på MVC.

• Anonym (Lätt)

Nej tyvärr godkänner inte Fk sjukskrivningar rätt av. Antagligen skulle det bli för dyrt för samhället om mindre nogräknade läkare sjukskrev till höger och vänster och alla skulle få ersättning. Fk har egna läkare som i efterhand bedömer ditt läkarintyg (vid osäkerhet).kruxet är att det tar en viss tid att få besked från Fk, så du kan ha hunnit vara hemma ett bra tag när du får veta att du inte kommer få ersättning. Men som sagt, har du hyfsad ekonomi så kanske det kan vara värt risken att stå utan inkomst en period tills det värsta illamåendet har lagt sig.

Anonym (mårdåligt) skrev 2016-06-16 17:24:50 följande:

Oj jag hade ingen aning om att det fungerade så. Jag trodde att man fick ersättning om bara läkaren sjukskrivit en, eftersom man då har ett "erkänt problem". Suck

• Anonym (mårdåligt)
    Anonym (Lätt) skrev 2016-06-16 19:31:35 följande:
    Nej tyvärr godkänner inte Fk sjukskrivningar rätt av. Antagligen skulle det bli för dyrt för samhället om mindre nogräknade läkare sjukskrev till höger och vänster och alla skulle få ersättning. Fk har egna läkare som i efterhand bedömer ditt läkarintyg (vid osäkerhet).kruxet är att det tar en viss tid att få besked från Fk, så du kan ha hunnit vara hemma ett bra tag när du får veta att du inte kommer få ersättning. Men som sagt, har du hyfsad ekonomi så kanske det kan vara värt risken att stå utan inkomst en period tills det värsta illamåendet har lagt sig.
    Det värsta är nog egentligen inte illamåendet (idag började jag dock kräkas) utan smärtan. När jag får smärtattackerna så kan jag inte stå upp. Jag måste gå på toaletten med akut diarré och sen kan jag inte stå rakt på typ 20-30 minuter. Det gör jätteont. Jag kan inte stå i en butik och hjälpa kunder på det sättet :(
  • Anonym (!)
    Anonym (mårdåligt) skrev 2016-06-16 19:34:18 följande:
    Det värsta är nog egentligen inte illamåendet (idag började jag dock kräkas) utan smärtan. När jag får smärtattackerna så kan jag inte stå upp. Jag måste gå på toaletten med akut diarré och sen kan jag inte stå rakt på typ 20-30 minuter. Det gör jätteont. Jag kan inte stå i en butik och hjälpa kunder på det sättet :(
    Vad beror smärtan på ?
  • Meriall

Hyperemesis brukar man alltid bli sjukskriven för och godkänt av fk. Du måste kräkas minst 5 ggr/dag och må illa typ konstant och att mediciner inte hjälper.

• Anonym (Men ändå)

Klarar man inte av att jobba,så gör man inte det.I värsta fall får du väl jobba i nån timme,och sen säga att du inte klarar av detta.

• Anonym (!)
    Anonym (Men ändå) skrev 2016-06-16 21:28:00 följande:

Klarar man inte av att jobba,så gör man inte det.I värsta fall får du väl jobba i nån timme,och sen säga att du inte klarar av detta.

Hjälper ju inte för att få det godkänt av FK
  • Anonym (Men ändå)
    Anonym (!) skrev 2016-06-16 22:06:49 följande:

Hjälper ju inte för att få det godkänt av FK

Kommer FK åka hem till en gravid kvinna som spyr och inte kan stå för att hon måste gå till jobbet.Det trodde jag inte heller.
Svar på tråden Tidigt gravid, mår dåligt. Lätt att bli sjukskriven?