• hondendärtjejen

Ta med kompisar hem eller inte?

Jag är en sån tråkig mamma som oftast säger nej när R frågar om klasskompisar får följa med hem.

Men jag orkar verkligen inte, det blir oftast bråk och tjafs mellan han och kompisarna om vad dom ska göra och sådär.

Och E på 3 månader som vill ligga vid bröstet mest hela eftermiddagen så jag kan inte alltid vara medlare heller.

"Får" man säga nej typ varje gång?

Han är på fritids mellan 9-14.30 denna vecka och nästa vecka också innan han får sommarlov på riktigt och han är ute på eftermiddagarna och leker med samma kompisar då nästan alla kompisar bor i vårt område.

Han fyller 7 i augusti btw

• Svar på tråden Ta med kompisar hem eller inte?
  • Duckan

Det är ju tråkigt att säga nej varje gång, men om de är ute och leker hela eftermiddagarna så får han den kvoten fylld ändå verkar det som.
    Vi försöker säga ja nån gång i veckan då dottern inte har nån kompis i trappuppgången.

• Topcom

Jag har en bebis på två månader och en son på sju år. Likt ditt barn så frågar sonen och hans kompisar nästan dagligen om de får följa med hem. Försöker ställa upp och säga ja de dagar jag orkar ha med extra barn hem, då jag vet hur mycket det betyder för både sonen och kompisen. Tycker gott o väl att du kan säga ja ibland, för barnets skull

• hondendärtjejen

Ja ibland säger jag att vi kan ta med nån hem, ska försöka bli bättre på att kanske bestämma dagen innan istället så det inte kommer som en överraskning mitt i hämtningen iallafall nån gång i veckan.

Dom träffas ju alltid ute ändå som sagt på eftermiddagen.

• Gladskit

Jag säger aldrig ja spontant, det funkar inte för mig. Särskilt inte om det är barn vars föräldrar jag inte känner eller aldrig haft kontakt med innan. Då får gärna sonen säga till någon dag i förväg så att man kan stämma av.
    Men bestämmer vi dagen innan eller så, så brukar det funka bra. Han är tio år och har kompisar hemma två dagar per vecka kanske.
    Vi hämtar rätt tidigt, antingen direkt efter skolan eller senast vid 15 så det sker nästan aldrig att han går hem med någon annan utan det är vi som tar hem hans kompisar. Inte för att det spelar någon roll men ändå.

• Alexi

Nej jag tycker nog inte att det är ok att säga nej alltid. Jag är rätt privat av mig och inte jätteförtjust i att ha andra barn här men tränar på att säga ja för att det är viktigt för mitt barn. Ju äldre de blir desto bättre och mer självgående leker de också. Plus att jag lär känna barnen bättre vilket också gör att jag är mer avslappnad med att ha dem här.

När jag får frågan vid hämtning brukar jag fundera snabbt om jag orkar och om middagen räcker. Sen fattar jag ett snabbt beslut. Ibland ja och ibland nej.

• Mälaröbo

Periodvis, när barnen var yngre, hade vi regler kring detta. Typ: Kompisar hemma max 2ggr/vecka och man bestämmer senast dagen innan. Perioderna införde vi när det blev tjat dagligen, i sista minuten, om att få ta hem nån.

• scanmia

Får han leka ute sen så tycker jag att det är helt ok att säga nej. Dessutom har jag en känsla av att du när din bebis är lite större kommer att gå med på det något oftare. Du kan ju faktiskt också säga till honom precis som det är: att du inte orkar med det extra bråket och tjafset. Kanske har han vissa kompisar som han vet är lugnare och passar bättre att bjuda hem när man har ett nytt småsyskon och en trött mamma? Eller säg till honom att bjuda hem någon till helgen när ni är två föräldrar hemma.

Vi har inte möjligheten att skicka ut barnen att leka så här hänger det helt på att vi ställer upp och då försöker jag säga ja så ofta jag bara kan och orkar, men det blir sällan fler än ett par gånger per vecka.

• Vinterankan

Jag säger nästan alltid ja. Vet att kompislek är viktigt för min dotter och det där med att leka efter skolan betyder mycket för henne. Ju mer hon leker med kompisar desto mer självgående blir de.

• Velmaja

Vad tråkigt för barnen att du alltid säger nej. Jag säger oftast ja, tycker det är viktigt att han får leka med sina kompisar. Ibland går han med kompisar hem och ibland följer dom med oss. Så det blir några lekträffar varje vecka i alla fall..

• Strawberrypancake

Vi godkänner endast en kompisdag i veckan (om det är en skolvecka). Personligen anser jag att man inte leker med kompisar efter en lång skoldag. Då är det tid med familjen, läxor, middag och sova som gäller.

• viseversa

Vi säger också nej under vanliga skoldagar. Har 4 egna barn och vill ha en lugn em kväll med familjen efter skola och förskola. Ofta kommer vi hem så pass att man måste börja med middagen på en gång och nej jag orkar inte med extra barn just då. Helgen däremot gåt dom på kalas och har kompisar över ibland.

• Duckan

viseversa, har man fyra barn så kan jag förstå. Då har de ju också varandra att leka med.
    Vi har ett sk ensambarn och då vill man ju gärna att de ska få leka nån gång i veckan i alla fall.

• cosinus

Jag säger ja så ofta jag kan både för 6 och 8-åringen. Sen funkar det inte alltid eftersom de kan ha aktiviteter, eller så är det en sån där dag då de är lediga men alla de andra 3 ska skjutsas och då går det liksom inte ha ansvar för en kompis samtidigt som man far runt.

Men annars så ja, då försöker jag lösa. Ringer kompisars föräldrar från dagis/skola och stämmer av och sen tar jag med barnet om det är ok. Har man inte numret sen innan brukar dagis/fritids vara behjälplig.

• cosinus
    viseversa skrev 2016-06-21 12:51:21 följande:

Vi säger också nej under vanliga skoldagar. Har 4 egna barn och vill ha en lugn em kväll med familjen efter skola och förskola. Ofta kommer vi hem så pass att man måste börja med middagen på en gång och nej jag orkar inte med extra barn just då. Helgen däremot gåt dom på kalas och har kompisar över ibland.

Har inte dina några aktiviteter, det där med lungt hemma är bara att glömma hos oss. Ingen vardag är fri från aktiviteter, enstaka helgdagar är det. Men rätt ofta är det ju så att 2 av 4 har aktiviteter nästan samtidigt på helt olika ställen i stan och minst 1 av de 2 som är hemma vill till någon kompis som också kräver skjuts :)
  • viseversa
    cosinus skrev 2016-06-21 14:50:32 följande:
    Har inte dina några aktiviteter, det där med lungt hemma är bara att glömma hos oss. Ingen vardag är fri från aktiviteter, enstaka helgdagar är det. Men rätt ofta är det ju så att 2 av 4 har aktiviteter nästan samtidigt på helt olika ställen i stan och minst 1 av de 2 som är hemma vill till någon kompis som också kräver skjuts :)
    Nej inga aktiviteter. Vi ägen ingen bil så det är ganska svårt att köra ungar till olika aktiviteter. Alla har inte bil vet du och nej jag sitter inte oxch åker buss/tunnelbana/pendel genom stan 1-4 gr i veckan för att fälja ungar till aktiviteter. 
  • hondendärtjejen

Fick planerat att en kompis följde med hem igår och det gick jättebra, dom lekte i 5 timmar innan det fick vara dags att gå hem. Ska försöka vara lite duktigare på att låta kompisarna få följa med hem.

Tack för era svar allihopa

• Alexi

Men ts, tänk på att du kan köra betydligt kortare än fem timmar också. Kanske heller två gånger lite kortare än en gång långt. När vi tar hem barn på vardag så är det oftast 15.30-18.30. Det räcker utmärkt.

• Duckan

Vi hämtar vid 17 och så leker barnen till 19-19.30. Räcker fint.

• hondendärtjejen
    Alexi skrev 2016-06-21 16:32:12 följande:

Men ts, tänk på att du kan köra betydligt kortare än fem timmar också. Kanske heller två gånger lite kortare än en gång långt. När vi tar hem barn på vardag så är det oftast 15.30-18.30. Det räcker utmärkt.

Duckan skrev 2016-06-21 17:56:23 följande:

Vi hämtar vid 17 och så leker barnen till 19-19.30. Räcker fint.

Hehe, ja men dom hade så roligt och var ute och lekte mycket av den tiden också så det gjorde inte nåt
Svar på tråden Ta med kompisar hem eller inte?