• RMC

    Vänstern i svensk politik

    100kgpappa skrev 2017-06-07 21:27:33 följande:
    Det där är så sjukt. Inser de inte att utan nationalstaten skulle vi inte kunna ha ett fungerande välfärdsystem. Då hade allt varit privata lösningar för de som har råd att betala.

    Konflikter mellan folkgrupper är ofta inte styrda till nationsgränser, utan finns ändån, både inom länder och spritt över gränser.

    Men ETC är en riktigt vänsterextrem populistsajt, som inte drar sig för att ljuga och förtala för att få fram sitt budskap.
    Jag känner mig ambivalent här.

    Att bevara nationalstaten idag tycks ju innebära att de infödda svenskarna ska skattas och hållas kort , granskas och förnedras på äldrevården,
    men välfärden ska fördelas till alla som lyckas ta sig hit öht.
    Det håller ju inte i längden att ha kvar nationalstaten och ge välfärd till "hela världen".
  • RMC
    Efraim Barkbit skrev 2017-06-21 18:43:34 följande:

    Kära TS

    Det finns en distinktion jag tycker borde göras i tråden.

    Socialdemokrater skall aldrig, vill säga aldrig sammanblandas med kommunister och andra ljusskygga element. De har varit olika saker alltsedan Mäster Palm själv uteslöts ur Partiet han grundat pga sympatier med kommunister samt alltför våldsbejakande inställning.

    Nota bene.


    Det kan man väl kanske köpa, men, sossarna har ju alltid själva sammanblandat sig kommunister så det du säger faller ganska platt.
  • RMC
    Efraim Barkbit skrev 2017-06-21 19:12:53 följande:
    Det har funnits samarbeten men alltid på SAP:s villkor. Kommunister skall hållas kort och tittar du på Socialdemokraternas agerande så har de aldrig agerat på annat sätt.
    Hållas kort?? de hade ju regeringsmakten i typ årtionden med hjälp av kommunister.
  • RMC
    absalon skrev 2017-06-23 20:27:48 följande:
    Det stämmer. Orsaken var att kommunistpartiet av ideologiska skäl inte kunde tänka sig att släppa fram en "högerregering" genom att fälla en socialdemokratisk ministär. Den praktiska påföljden  blev att kommunisterna alltid gav sossarna det nödvändiga stödet i riksdagen utan att ställa några som helst motkrav. Endast i frågor - t ex försvarsfrågan - där sossarna nådde majoritet med borgerlig hjälp, dristade sig kommunisterna att votera emot den socialdemokratiska regeringen. En i grunden mycket bekväm situation för S-regeringarna.
    Förskönande omskrivningar för att sossarna alltid lutat sig mot kommunisterna istället för att se över blockgränsen.
    Punkt.
  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-26 17:15:22 följande:
    Vad menar du med förskönande omskrivningar?
    absalon får det att låta som om" det bara blev så" , när sossarna stödde sig på kommunisterna.

    Socialdemokraterna var ju väldigt bekväma med den lösningen, de behövde ju sällan söka lösningar över blockgränsen, det var sossarna som cementerade blockpolitiken och polariserade det svenska politiska landskapet, vi lever med sviterna fortfarande.
  • RMC
    absalon skrev 2017-06-26 17:47:21 följande:
    Kommunisternas kravlösa stöd till S-regeringarna hade sina poänger. Sverige hade på den tiden världens 4:e starkaste flygvapen i storleksordning samt en formidabel armé och en stark marin. Trots att Erlanders regeringar vanligtvis i riksdagen stöddes av det rabiat försvarsfientliga kommunistpartiet.
    S-regeringarna kunde genomföra den försvarspolitik, som var absolut nödvändig under kalla kriget. De borgerliga partierna å sin sida trivdes i oppositionsrollen, där de kunde bedriva viss överbudspolitik i bl a försvarsfrågan (men framförallt skattefrågan) utan att besväras av något regeringsansvar.
    Sossarna fick tämligen problemfritt igenom sina budgetar inklusive höga försvarsanslag med kommunistisk hjälp. Kommunisternas vinst var att norpa en del kroniskt försvarskritiska väljare från sossarnas vänsterkant,.
    Systemet fungerade i praktiken mycket bra. Önskar faktiskt att vi hade ett så respektingivande försvar idag. Tyvärr valde såväl sosse- som bogerliga regeringar att illa nedskrota det svenska försvaret under föregående decennium. Försvarsvänlige Peter Hultqvist (s) har sannerligen ingen lätt uppgift.
    Försvaret har ju försummats länge av alla regeringar oavsett färg.

    Det har varit mycket roligare för våra politiker att leka godhetsapostlar , man har försummat grunderna i vad som är en nation.
  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-26 18:08:39 följande:
    Du får tänka på att Socialdemokraterna sedan iaf 30-talet alltid kunnat samarbeta med både höger och vänster, när så har behövts. Att ha ett begränsat sammarbete med kommunisterna var ju även ett sätt att informera sig om de mer militanta delarna av vänstern som också IB hade bra koll på.
    Med risk för att vara tjatig, sossarna cementerade block och konfrontationspolitiken, kamrat 4% hjälpte dem med det.  Palme själv var en av de allra värsta , jag har väldigt svårt för att många i vänstern höjde honom till skyarna. Han var snar till konfrontation, valde sällan samarbete, en riktig skithög egentligen.

    Exemeplvis var hans första ord , typ, efter valförlusten 1976, 
     "Nu ska vi se till att borgarna får ett litet helvete".

    Hela sosseriet var impregnerat av hat och kompromisslöshet.

  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-26 19:03:28 följande:

    Olof Palme var och ör den ojämförligt störste ledaren i svensk politik.


    Störste  ledaren... ,låter som lite anstrykning av Nordkoreasyndrom.

    Vi klarar oss utan " stora ledare", jag kan tänka själv, behöver inga "stora ledare" .

    Palmes bidrag till vårt land är splittring höga skatter och blockcementering.
  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-26 19:18:26 följande:
    Jag delar Palmes syn på behovet av global demokrati.
    Och du menar alltså att det skulle uppnås genam tungslickande och acceptans av figurer som Arafat och Castro?

    Ja vi är alla olika.....

    Det är möjligt att Palme hade goda intentioner, men i praktisk handling ledde hans dynga ingenvart, snarare kontrproduktivt.
  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-26 19:35:58 följande:
    För Palme var dialogen med de förtryckta viktigare än borgerlig syn på vilka ledare som var rätt eller fel att träffa. Modet att stödja de som behöver stöd att utveckla sim demokrati, eller som för PLO ens rätten till sitt eget land, det är sådant som kallas solidaritet och det trodde Palme på. Inser att det begreppet är dig fjärran, så ja vi är nog olika.
    Borgerlig syn?, menar du att vi borgerliga har så sunt förnuft att vi avstår från att slicka på diktatorer?, ja du har rätt. Tack.
  • RMC
    absalon skrev 2017-06-28 15:08:36 följande:
    Inte några utpräglat kommunistiska förslag. Vänsterpartiets parlamentariska teknik gick mestadels ut på att lägga överbud gentemot s-regeringarnas linje, för att sedan votera med regeringen. Endast i frågor där tillräckligt många borgerliga ledamöter voterade med s-regeringen kunde vänsterpartiet ta ut svängarna och verkligen driva sin egen linje, då s-regeringen ändå hade majoritet med borgerlig hjälp,
    En utmärkt behaglig situation för sossarna, aldrig behövde kompromissa nämnvärt med  de avskydda kommunisterna och aldrig blev tvungna att ta in kommunister i regeringen och ge dem egna ministerposter. Fiffigt eller hur?Drömmer
    Avskydda kommunisterna? så enkelt var det inte, det förekom ett flöde mellan sossar och kommunister.
  • RMC
    FDFMGA skrev 2017-06-28 17:27:19 följande:
    Tja, i verkligheten var det S som höll rent gentemot kommunister, på arbetsplatser och i samhället.

    Ibland gick det lite väl långt, vilket t ex IB-affären visade.

    Historisk okunnighet är ingen styrka när man ska diskutera det förflutna.

    Palme ingick till och med ett skenäktenskap för att hjälpa en kvinna att komma bort från Tjeckoslovakien. Ett regim han senare kallade "Diktaturens kreatur".
    Vaddå tja?   Höll rent???  jahadu ,men då måste du väl också hälla med om att M försöker hålle rent visavi SD?

    Historisk okunnighet?? gapskratt, du vet eller kan inget som jag inte övertrumfar.

    Jag har aldrig påstått att Palme ville införa en kommunistisk  diktatur likt de i östeuropa, hans favorit var ju DDR....lol
  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-28 17:40:41 följande:
    Du behöver ha lite mer substans i dina inlägg om du skall bli tagen på allvar. Tror jag.
    Jag kan inte för mitt liv begripa alla dessa som frågar efter bevis och lönkar och substans HRLA TIDEN, en och annan gång är det väl befogat,
    men om man är intresserad av ex. svensk sossepolitik från 1960-1990 talet så får man väl läsa in sig på ämnet ... eller helt enkelt låta bli att diskutera ämnet.

    Det fanns ju till och med ministrar i regeringar som gått mellan VPK och S.
  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-28 17:53:13 följande:
    Med substans menas att du beskriver ett skeende eller belägger din tes så att det framgår om du är insatt eller ej i frågan. Hittills har du endast sagt att "Sossar och VPK samarbetade" och upprepat det när minst 3 olika skribenter ifrågasatt din hållning med fullödiga historieneskrivningar som motsäger din åsikt.

    Det blir lite tunt och brister i trovärdighet när du inte försöker underbygga det du säger.
    Detta är ett simpelt och inte så seriöst debattforum, inte ett fora för vetenskap.

    Jag är insatt och har kunskap.

    Som sagt, den som har tillgång till dator kan numera lätt själv söka, om man bryr sig, efter den tidens politiska historia, det går väl snabbare än om jag måste skriva långa inlägg och förklara skeendet för dig, eller vad tror du?
  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-28 18:11:11 följande:
    Men hittills har du inte visat något som stödjer det du säger. Tvärtom om så motsäger det man får fram vid enkla sökningar din åsikt. Snarare får man fram fakta lik den "absalon" redovisat och som motsäger det du skriver.

    Ser du problemet?
    Men då är det fel på ditt sätt att söka, du vill väl inte veta.

    Ministrar i S regeringar hade tidigare varit medlemmar i kommunistpartiet, har du inte ens lyckats hittta det??
    Vissa S-ministrar frotterade sig ofta med kommunister, inte minst i diktaturer runt om i världen.  Det har Olof också helt missat?

    Det känns , återigen, som om man träffat på en vänster som INTE ÄR INTRESSERAD av att veta sanning, utan bara vill bekräfta sina egna tillkortakommande och sin egen okunnighet.

    Självklart vill sossarna när de försöker skriva sin egen historia negligera dessa fakta, trodde inte det fanns folk som svalde struntet.
  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-28 19:06:34 följande:
    Ja jag har läst igenom det du skriver och det är mest upprepningar utan substans.

    Har jag inte förstått så förklara om du insett skillnaden mellan SAP och kommunister i Sverige?
    Det är inte sant, efter ditt sista inlägg om "Suck, återigen åsikter utan fakta. Att Palme och SAP hade samröre med kommunister innebar fortfarande inte att man lät dem bestämma eller erkände deras ideologi. "

    är det ju alldeles solklart och 100% säkert att du INTE läst igenom och förstått mina
    inlägg.

    Din fråga om skillnaden mellan SAP och kommunister är ju direkt löjlig.

    Jag har inte tid att diskutera politik på mellanstadienivå.

  • RMC
    Anonym (Olof S) skrev 2017-06-28 19:21:46 följande:
    Förstår om det blir jobbigt men jag vill faktiskt inte "vinna" denna debatten. Snarare är just min distinktion mellan socialdemokrater och kommunister min poäng, och har varit så från början.

    Olof Palme hade som absalon och andra här så förtjänstfullt beskrivit en lysande förmåga att från 60-tal och framåt liera sig med VPK i retoriken men distansera sig i praktiken. En balansakt de andra partiledarna i SAP

    försökt då man från början motsade sig proletariatets diktatur vilket man visade ultimat genom att utesluta en av partiets grundare August Palm.
    Du kan ju inte ens DELTAGA i en debatt om du fortsätter tillverka halmdockor och slåss mot dom.

    Vi är ju naturligtvis överens om att S och kommunisterna  inte har var samma parti de senaste 100 åren.   Det är en ickediskussion.
Svar på tråden Vänstern i svensk politik