Förskola eller dagmamma?
Hej!
Mina två barn (1,5 år och 3 år) går på en förskola som jag inte är helt förtjust i. När jag hämtat barnen har äldsta varit ledsen flera gånger och vill inte heller gå dit. Det är många barn och få pedagoger. Nu har vi fått chansen att få en dagmamma. Dagmamman kommer ha mina två barn, sin egen 4 åring plus en 2 åring. Så totalt 4 barn. Vi har varit på besök osv. Allt verkar bra. Det är en privat dagmamma som kommer samarbeta med två andra dagmammor. De andra två dagmammorna har inte påbörjat sin verksamhet ännu så får se hur det blir. När de andra två har påbörjat så ska de träffas flera gånger i veckan så barnen får träffas i en större grupp.
Jag utgår från att det dröjer innan den andra kommer igång och misstänker att det kommer vara en hel del yngre barn. Min fundering är om jag gör mina barn en björntjänst i att låta dem gå hos dagmamma med sån liten grupp? Kommer de bli sämre på det sociala? Svårare att få vänner i förskoleklass? Kommer de få en chock över de stora klasserna som kommer i skolan? Hur skulle ni gjort?
Jag har inte möjlighet att byta till annan förskola då köerna är enorma.