• skumbanan

Förskola eller dagmamma?

Hej!

Mina två barn (1,5 år och 3 år)  går på en förskola som jag inte är helt förtjust i. När jag hämtat barnen har äldsta varit ledsen flera gånger och vill inte heller gå dit. Det är många barn och få pedagoger. Nu har vi fått chansen att få en dagmamma. Dagmamman kommer ha mina två barn, sin egen 4 åring plus en 2 åring. Så totalt 4 barn. Vi har varit på besök osv. Allt verkar bra. Det är en privat dagmamma som kommer samarbeta med två andra dagmammor. De andra två dagmammorna har inte påbörjat sin verksamhet ännu så får se hur det blir. När de andra två har påbörjat så ska de träffas flera gånger i veckan så barnen får träffas i en större grupp.

Jag utgår från att det dröjer innan den andra kommer igång och misstänker att det kommer vara en hel del yngre barn. Min fundering är om jag gör mina barn en björntjänst i att låta dem gå hos dagmamma med sån liten grupp? Kommer de bli sämre på det sociala? Svårare att få vänner i förskoleklass? Kommer de få en chock över de stora klasserna som kommer i skolan? Hur skulle ni gjort?

Jag har inte möjlighet att byta till annan förskola då köerna är enorma.

• Svar på tråden Förskola eller dagmamma?
  • Pastella

Vad är det som du inte gillar med förskolan ni har? Det kan ju vara en idé att ta upp det med förskolan eller förskolechefen. Jag hade inte velat ha mina barn hos en dagmamma utan insyn. Det hade ju varit omöjligt att få veta hur det fungerar i hemmet under dagarna.

• skumbanan

Det är väldigt många barn och lite personal. Många ledsna barn. Många vikarier. Slitna lokaler. Slitet alltihopa. Det går inte att göra så mycket åt kommunala förskolor på de fronterna.

• Frontline

Hade själv en dagmamma när jag var barn och så här i efterhand undrade jag vad i helvete min mamma tänkte på..
    Nä fy skulle aldrig vilja att mina barn hade en sur trött dagmamma...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • volvo142
    skumbanan skrev 2016-06-18 00:23:40 följande:
    Det är väldigt många barn och lite personal. Många ledsna barn. Många vikarier. Slitna lokaler. Slitet alltihopa. Det går inte att göra så mycket åt kommunala förskolor på de fronterna.
    Gick själv hos dagmamma synd att det är en döende trend alla barn passar inte på dagis. Men det är ju ditt val jag skulle välja dagmamman! 
  • Pastella
    skumbanan skrev 2016-06-18 00:23:40 följande:

Nej du har rätt i att det är svårt att göra något åt storlekarna på barngrupperna och sådant du nämner. Jag förstår dig helt. Men tänk om dina barn är ledsna och inte vill lämnas hos dagmamman? Det hade oroat mig mer än på en förskola med flera vuxna och rutiner och riktlinjer som man faktiskt kan veta att de följs. Jag hade också oroat mig för att dagmamman hade mindre tålamod med mina barn än sina egna, eller att mina barn känner att de leker med dagmammans barns leksaker och inte med "Humlans" leksaker när de är humlebarn allihop..
  • blomman 2

Jag hade dagmamma åt mitt barn och det ångrar inte jag en sekund. Jag valde dock att byta henne till förskola hennes sista år då hennes kompisar började skolan ett år tidigare än henne och det bara blev småttingar kvar. Hade de inte slutat så hade hon fått gå kvar. Oavsett storlek på barngruppen så tror jag att det är personligheten hos ett barn som spelar in i hur man sedan hanterar större barngrupper. Samt hur socialt man lever i det stora hela. Min dotter stormtrivdes både hos dagmamma och förskola. Sedan är det ju även så att privata dagmammor har insyn i sin verksamhet,så det hår inte att bedriva din verksamhet hur som helst. De skall också följa läroplanen och dess mål. Sedan får man ställa sig frågan VAD man i första hand vill få ut av sin barnomsorg. Jag kände att barnomsorgen/dagmamman är ett komplement till hemmet,att det är jag som i första hand ser till att mitt barn får de färdigheter hon behöver,värden och normer. Jag tyckte och tycker ännu att det är väldigt utvecklande för barn att vistas över olika åldrar,likt en syskonskara,där man får möjlighet att känna sig både liten och stor. Speciellt om man inte har egna syskon. Det är som sagt mycket som spelar in i vårt val av omsorg,vi måste bara känna vad som känns rätt gör just oss som familj och vårt barns behov.

• Alexi

Jag skulle aldrig välja dagmamma, så mycket tråkigare med få barn att leka med. Väldigt sårbart. Vad händer när dagmammans fyraåring är sjuk? När dagmamman själv är sjuk? Vad händer om ni inte trivs med henne?

• skumbanan

Så tacksam för dagmamman! Barnen stormtrivs. Kommunala förskolan går på knäna. Två pedagoger på 17 barn. Skulle aldrig klara av att lämna mina barn där.

• Gravitation

Jag har visserligen aldrig haft dottern hos dagmamma men föredrar förskolan alla gånger.

Tror inte de kan få samma sociala grund och förberedelser inför skolan hos en dagmamma.

Men jag är väldigt nöjd med vår förskola och dottern älskar att vara där.

• cosinus

Fördelar med dagmamma är ju att det kan bli fantastiskt. Om dagmamman är fantastisk.

Men dagmamman kan bli sjuk eller gravid, min lillebror bytte dagmamma 3 ggr innan han började förskoleklass. Hur resonerar hon när hennes 4-åring börjar förskoleklass och ändå är i skolan på dagarna. Vill hon ff vara hemma med andras barn då? Så jag ser lite faran i att hon antingen vill ha fler barn och blir gravid eller tröttnar på att vara privat dagmamma när hennes eget barn kommer upp i skolåldern och ändå inte är hemma dagtid på samma sätt.

• minerva123

Barngruppen ser ju bra ut nu, men kolla upp om hon tänker utöka verksamheten med fler barn i framtiden! Jag har en bekant vars barn går hos en dagmamma som har 8 barn (i åldrarna 1.5 till 4 år) i sin grupp. Det är lägre pedagogtäthet än vad min äldsta någonsin haft på sin förskola (2 pedagoger på 10 barn i 2-3-årsgruppen och 4 pedagoger på 17 barn i storbarnsgruppen). En dagmamma kan vara en fantastisk lösning, specell om förskolan ni har nu inte är bra! Så testa! Personligen gillar jag insynen och transparensen i att det finns fler än en pedagog runt mitt barn. Plus att en pedagog kan gå iväg och byta en blöja utan att hela barngruppen blir stående ensam utan en vuxen. Men en bra dagmamma är att föredra framför en dålig förskola och tvärtom!

Svar på tråden Förskola eller dagmamma?