• Ecilalle

    Vilka namn är lågstatusnamn?

    Ja, precis, vad anser ni vara lågstatusnamn? Eller whitetrash namn? Berätta gjärna varför!

  • Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?
  • Anonym (Pretto)
    Anonym (Anna) skrev 2016-06-19 23:30:21 följande:

    Leah är det väl ingen konstig stavning på?!


    Inte konstig, men praktexempel på tendensen att välja en utländsk stavning trots att det finns en svensk (Lea).
  • Anonym (!!)

    Vem har bestämt att vissa namn är låg status? Jag känner mig förolämpad då min son heter Liam som många här påstår är låg status namn alt. White trash. Vi är varken det ena eller det andra. Vi är båda hög inkomsttagare som valt ut namnet pga att det passade ihop med vårat efternamn. Menar inte att nedvärdera någon annan eller skryta utan vill bara tydliggöra att man inte kan döma någon eller sätta någon i ett fack endast för att man valt att döpa sitt barn till något specifikt.

  • Anonym (Pella)
    Anonym (!!) skrev 2016-06-20 01:35:24 följande:

    Vem har bestämt att vissa namn är låg status? Jag känner mig förolämpad då min son heter Liam som många här påstår är låg status namn alt. White trash. Vi är varken det ena eller det andra. Vi är båda hög inkomsttagare som valt ut namnet pga att det passade ihop med vårat efternamn. Menar inte att nedvärdera någon annan eller skryta utan vill bara tydliggöra att man inte kan döma någon eller sätta någon i ett fack endast för att man valt att döpa sitt barn till något specifikt.


    Det är ingen som "bestämmer" att vissa namn är lågstatus. Vissa namn är helt enkelt vanligare i lägre socialgrupper, men de finns naturligtvis i de högre grupperna också fast i mindre omfattning. Är namnen mycket ovanliga högre upp i samhället kan namnen få en lågstatus-stämpel, men WT tycker jag är urfånigt att använda.
  • sextiotalist
    Anonym (Pretto) skrev 2016-06-19 22:22:31 följande:

    Novalie, Liam, Melvin och Tindra är de vanligaste "wt"-namnen på mina barns förskola.


    Och det innebär att du bor i ett område med många personer i samhällets skuggsida.
    Jag har också mött dessa namn, men då är dessa barn födda av föräldrar som tillhör akademisk medelklass och ingen av dessa har gjort sk klassresa heller.
  • sextiotalist

    Nej, det finns inga lågstatusnamn, möjligtvis att vissa namn är vanligare inom vissa socialgrupper, men fortfarande är det inga lågstatusnamn. Lika lite som väggord, hårförlängning, akrylnaglar är lågstatus, bara för att de råkar vara vanligare inom vissa kretsar.

    Däremot så funderar jag på hur folk tänker när de krånglar till stavningen på namnet, är det meningen att de vill att deras barn ska gång på gång förklara hur namnet stavas, bara för att man vill ha ett z, ett extra e eller h i namnet?
    Men likväl, det har inget med lågstatus att göra, behovet av att sticka ut finns i alla socialgrupper och samhällsklasser.

  • Anonym (föri)

    En intressant motfråga; om namn som Novalie och Cevin är lågstatusnamn, vad är då högstatusnamn? 

  • Statistics

    Det finns namn som är både "trash" och lågstatus. Ni blandar de dock hejvilt här i tråden.

    Etablerade namn (Kevin, Liam, Melissa, Cassandra) är lågstatusnamn, men inga trashnamn.

    Namn som Phoenix, Hailey, Texas, Nova, Stjärna, Lovelie, osv är trashnamn. Man kan säga alla namn som inte fanns innan 2000-talet. Påhittade namn.

  • Statistics
    Anonym (föri) skrev 2016-06-20 09:05:06 följande:

    En intressant motfråga; om namn som Novalie och Cevin är lågstatusnamn, vad är då högstatusnamn? 


    Carl, Gustaf, Charlotte, Beatrice, osv.

    Medelklass är Elsa, Alma, Erik, Edvin, osv.
  • Petite Chérie
    Statistics skrev 2016-06-20 09:14:53 följande:
    Det finns namn som är både "trash" och lågstatus. Ni blandar de dock hejvilt här i tråden.
    Etablerade namn (Kevin, Liam, Melissa, Cassandra) är lågstatusnamn, men inga trashnamn.
    Namn som Phoenix, Hailey, Texas, Nova, Stjärna, Lovelie, osv är trashnamn. Man kan säga alla namn som inte fanns innan 2000-talet. Påhittade namn.
    Är inte alla namn påhittade?
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?