• Gert

    Nu blir det Swexit!

    Nu när England har röstat om sin självständighet är det hög tid att Sverige gör detsamma. 

    Grattis Brexit! 


    Give ´em Hell!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nu blir det Swexit!
  • Ewald01

    Brexit har inte bara nackdelar för Europa tycker jag. Storbritannien ville alltid ha undantag från vissa regler. Så kan dock inte ett samarbete fungera.

    Nu blir det i alla fall lugnt för den delen!

    Viktigt är nu att Europa förhindrar att krisen sprider sig.

    Ratingagenturerna kommer väl att minska Storbritanniens betyg p
    å kreditvärdighet vilket kommer att försämra lite för Storbritannien. Inte optimalt då Brexit kommer att kosta en hel del pengar!

  • Gert
    Rataxes skrev 2016-06-24 22:40:18 följande:
    Den dag Sverige anpassat sig till EU ska jag sluta gnälla på denna lekstuga.
    Vad är EU-snittet för asylinvandring? 
    Give ´em Hell!
  • Rutgers
    Ewald01 skrev 2016-06-24 22:42:11 följande:

    Inte optimalt då Brexit kommer att kosta en hel del pengar!


    Frihet har alltid varit dyrt. Många har offrat betydligt mer än pengar för det.

  • infochristina
    Rataxes skrev 2016-06-24 22:40:18 följande:
    Den dag Sverige anpassat sig till EU ska jag sluta gnälla på denna lekstuga.
    Det kan ju vara så att vi får saker betalda via skatten som inte andra får

    Du glömde berätta att nästan alla länder inte har ränteavdrag eller att de är jättesmå och ska avvecklas
  • KillBill
    Gert skrev 2016-06-24 22:29:44 följande:
    Sovjetunion föll för 25 år sedan och fortfarande är Lars Ohly och Jonas Sjöstedt kommunister. Men du kanske tror att bara för att Sovjet föll så blev alla kommunister någonting annat?
    Give ´em Hell!
    Som sagt Sovjetunionen föll gör mer än 25 år sedan och idag är det partier såsom SD som samarbetar med företrädarna för Ryssland.

    Jonas Sjöstedt är väl för övrigt lika mycket kommunist som Jimmie Åkesson är Nazist.
  • Gert
    KillBill skrev 2016-06-24 23:16:12 följande:
    Som sagt Sovjetunionen föll gör mer än 25 år sedan och idag är det partier såsom SD som samarbetar med företrädarna för Ryssland.

    Jonas Sjöstedt är väl för övrigt lika mycket kommunist som Jimmie Åkesson är Nazist.
    Nu har du virrat in dig totalt. För det första samarbetar SD inte med någon i Ryssland. För det andra gick Jonas Sjöstedt med i VPK och nu är han ledare för samma parti. Men Jonas Sjöstedt vill också lämna EU. Det måste betyda att han samarbetar med högerextremister i Ryssland om man använder din logik. 
    Give ´em Hell!
  • EnAnonumius
    LottaE skrev 2016-06-24 20:34:26 följande:
    Det finns hur många exempel som helst där EU sätter krav på att ett EU land.
    I Spanien krävde EU att banker skulle sparka personal och stänga kontor, Grekland krav på nedskärningar i välfärd, Tyskland göra nedskärningar i statsbudgeten, mm

    EU är elitens projekt och det är fantastiskt att det brittiska folket försvarade sig.
    EU vill ha massinvandring, de vill ha lönedumpning, de vill ha en försvagad välfärd.


    Detta med Tysklands budgetunderskott som du pratar om här skulle vara aktuellt att ta upp om om det var _anno 2003_, sista jag kollade så är vi i Anno 2016.

    Tyskland var det ENDA landet som presenterade anno 2012 budgetöverskott med 0,2 procent. Ja det är inte mycket men det är dock väl ändå överskott.  Detta utan att tulla på deras välfärd, då Tyskland och Sverige har liknande socialt skyddsnät.

    Sedan detta med Grekland. Läste du överhuvudtaget och lyssnade på nyheterna om vad det handlade om? Grekland och Spanien är tvungna att göra drastiska åtgärder. Grekland och Spanien var ju i sådan djup ekonomisk kris att de påverkade ju de EU-länder som har Euro. 

    Här är en faktiskt _bra och balanserad_ sammanfattning av Greklands IDAG ökända finanskris. Trots att det kommer från s.k pk-media. Grekland ljög om sina siffror och maskade sin finanskris de hade redan med sig från 1980-talet för att kunna gå med i EMU.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6198250

    Skall man ha en Ekonomisk union med och enhetlig valuta så SKALL det vara krav också på att enskilda länder håller en enhällig nivå på "inkomster och utgifter" för annars så kan det slå ut hela unionen. Hur man löser BNP och så man inte får förstora underskott mot genomsnittet i en ekonomisk union, är helt upp till den enskilda staten (landet).

    Källa om Tyskland:
    http://www.europaportalen.se/2013/04/tyskland-eus-enda-land-med-budgetoverskott


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • K Markatta
    Rataxes skrev 2016-06-24 22:40:18 följande:
    Den dag Sverige anpassat sig till EU ska jag sluta gnälla på denna lekstuga.
    Även Sveriges EU-avgift bör anpassas till EU-snittet:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/dyrt-med-eu-avgift-for-svenskarna

    Sverige hamnar på andra plats över de länder som betalar mest i EU-avgift. Efter att stöd och bidrag dragits av pyntade varje svensk in motsvarande 2 600 kronor till Bryssel under 2014, visar en genomgång av europaportalen.se.
  • kesapesa
    Ewald01 skrev 2016-06-24 22:42:11 följande:

    Brexit har inte bara nackdelar för Europa tycker jag. Storbritannien ville alltid ha undantag från vissa regler. Så kan dock inte ett samarbete fungera.

    Nu blir det i alla fall lugnt för den delen!


    Ja man kan ju inte ta hela kakan... Reagerade också på hur Storbritannien skulle ha massa undantag från allt. Ska det vara på det viset, då borde ju andra länder få ha undantag, eller? Frågan är hur det skulle fungera i praktiken. Blir ju ganska splittrat om vissa länder ska untantas från vissa direktiv bara för att de sätter sig på tvären. Antingen ska alla följa eller så är det ingen union.

    Finns ju en del idiotgrejor och regler som följt med EU vad jag förstått som är bättre anpassade för Benelux-området än många andra länder, samtidigt som det finns fördelar också. Jag tror EU var på Sverige om nån avlyssningslag har jag för mig som var ogiltig, sen om Sverige efterlevt vet jag inte...

    Sen vad jag förstått får vissa länder bidrag när de är med i EU, medan andra ger bidrag. Rätta mig gärna om jag har fel.

    Men under flyktingkrisen har främst de bidragstagande länderna vägrat ta emot flyktingar... Tack för den eller? Det skulle ju tvångsfördelas flyktingar i hela EU, vad har hänt med det? Står det och stampar? Eller tvärvägrar fortfarande dessa länder ta emot? Kanske risk för att dessa även gör en exit, eller vill kanske inte gå miste om bidrag?
  • misil

    Väldigt märkligt att det finns personer som på fullaste allvar menar att det protestant dominerade Nordirland skulle rösta för att ansluta sig till det katolska Irland,kan man ingenting om Nordirlands historia?

Svar på tråden Nu blir det Swexit!