• Anonym (Ts)

Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....

Jag har varit sjuk den här veckan och har därför varit hemma och tillgänglig på telefon dygnet runt.

Min väninna som bor i ett annat land har ringt flera ggr om dagen och ältat ältat ältat samma sak. Problem med mannen hon har haft ett förhållande med i 2 månader.

Hon har alltid druckit mkt alkohol (dagligen), men denna vecka är det värsta någonsin.

Idag ringde hon tidigt och sa att hon håller på att supa ihjäl sig och KAN INTE sluta!

Hon äter inget utan börjar och slutar dagen med alkohol.

Jag är väldigt orolig för henne!! Vet att det är livsfarligt att sluta tvärt så jag har rått henne att trappa ner ett par dagar.

Finns det något annat tips? Hon MÅSTE sluta!

Hon har ingen sjukförsäkring så det är uteslutet.

Hon är ensam med ett barn dessutom!

• Svar på tråden Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-25 15:09:56 följande:

Känner inte hennes familj och de bor i hennes hemland, så inte nära varken henne eller mig.

Däremot ringde hennes ex till både hennes mamma och pappa för ett par månader sedan. Han var så orolig över att barnet far illa. Hon kör barnet till/från skolan varje dag och är omöjligt helt nykter då.

Båda har varit här en vecka var och för två veckor sedan var systern här.

Men det gjorde ingen skillnad.

Båda har varit hos henne menar jag såklart, inte här i Sverige.

Tror familj, pojkvännen, hennes och även jag känner oss totalt maktlösa.

Hon har blivit lämnad av 3 män senaste halvåret och tjatar om att hon inte förstår varför, vad hon gjort för fel och varför träffar hon bara idioter.

Jag har sagt varje gång att det är pga av alkoholen!!!
  • Anonym (Ts)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-25 15:11:41 följande:

Det är inte alls farligt att sluta värt. Tvärtom är det det hon ska göra. Det måste ju finnas AA eller något liknande i landet hon bor, be henne kontakta dem.

Du har fel, det är livsfarligt! Fråga vem som helst på AA eller som arbetar med detta!

Droger kan man sluta tvärt med, men alkohol kan man bara sluta tvärt med under läkaruppsikt!

Ska kolla upp nåt AA möte nära henne och maila. Hon brukar vägra när jag ber henne gå dit. Exet gav henne ultimatum AA nu eller så är det slut.
  • Anonym (Ts)

Kollat upp ett möte nära henne imorgon kväll. Hon kommer garanterat vara påverkad så hon "slipper" prata men kan vara med och lyssna iaf. Hoppas hon går på det.

• Lilit
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-25 15:11:41 följande:

Det är inte alls farligt att sluta värt. Tvärtom är det det hon ska göra. Det måste ju finnas AA eller något liknande i landet hon bor, be henne kontakta dem.

Har man druckit stora mängder alkohol under en längre tid kan det faktiskt vara livsfarligt att sluta tvärt med alkohol.

www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjermissbrukochberoende/sokiriktlinjerna/svaralkoholabstinensdeliriumtr
  • Anonym (Ts)
    Lilit skrev 2016-06-25 15:42:33 följande:

Länken ser lite konstig ut men det är bara att googla dilerium tremens om man är nyfiken...

Exakt och här pratar vi stora mängder!

Hon har inte varit nykter en enda dag på 10 år!
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-25 15:22:43 följande:

Du har fel, det är livsfarligt! Fråga vem som helst på AA eller som arbetar med detta!

Droger kan man sluta tvärt med, men alkohol kan man bara sluta tvärt med under läkaruppsikt!

Ska kolla upp nåt AA möte nära henne och maila. Hon brukar vägra när jag ber henne gå dit. Exet gav henne ultimatum AA nu eller så är det slut.

Jag har pratat med både AA och läkare massor av gånger då jag haft en nära anhörig som är alkoholist. De uppmuntrar verkligen inte folk att sluta dricka. Att bara dricka lite grann som alkoholist är omöjligt. Då behöver hon inte försöka alls utan kan fortsätta som vanligt istället.

Prata med henne igen. Går det inte tycker jag du ska klippa kontakten helt. Det är inte vettigt att ha en relation med en missbrukare.
  • Anonym (Ts)
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-25 16:50:41 följande:

Jag har pratat med både AA och läkare massor av gånger då jag haft en nära anhörig som är alkoholist. De uppmuntrar verkligen inte folk att sluta dricka. Att bara dricka lite grann som alkoholist är omöjligt. Då behöver hon inte försöka alls utan kan fortsätta som vanligt istället.

Prata med henne igen. Går det inte tycker jag du ska klippa kontakten helt. Det är inte vettigt att ha en relation med en missbrukare.

Du har missförstått helt!

Har ALDRIG skrivit att hon ska fortsätta dricka!
  • Anonym (Ts)

Kommer aldrig klippa kontakten. Behandlar i te mina vänner så!
  • Anonym (???)

Otroligt märkligt svar?? Ts är orolig sin väninnas alkoholvanor för barnens räkning och du svarar att hon ska klippa kontakten?! Alkoholism är en sjukdom! Tror du väninnan blir frisk och barnen får det bättre om alla vänder ryggen till? Med vänner som dig behöver man inga ovänner.
Svar på tråden Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....