• Anonym (Ts)

Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....

Jag har varit sjuk den här veckan och har därför varit hemma och tillgänglig på telefon dygnet runt.

Min väninna som bor i ett annat land har ringt flera ggr om dagen och ältat ältat ältat samma sak. Problem med mannen hon har haft ett förhållande med i 2 månader.

Hon har alltid druckit mkt alkohol (dagligen), men denna vecka är det värsta någonsin.

Idag ringde hon tidigt och sa att hon håller på att supa ihjäl sig och KAN INTE sluta!

Hon äter inget utan börjar och slutar dagen med alkohol.

Jag är väldigt orolig för henne!! Vet att det är livsfarligt att sluta tvärt så jag har rått henne att trappa ner ett par dagar.

Finns det något annat tips? Hon MÅSTE sluta!

Hon har ingen sjukförsäkring så det är uteslutet.

Hon är ensam med ett barn dessutom!

• Svar på tråden Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....
  • klyban
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-25 20:21:42 följande:
    Hon har ätit en cheeseburgare från mcd idag på mitt tips.
    För alkoholisten är mat superviktigt.
    Så bra du ligger på henne, bättre att hon äter skitmat än ingen alls.
    Så en cheesburgare är inte fel.
  • seriösanvändare
    Anonym (josse) skrev 2016-06-25 21:19:54 följande:
    Personen ifråga hade kontakt med psykiatrin och beroendeenheten. Men det är tyvärr så att man som anhörig inte bara kan backa och tro att vården fixar allt. De får betalt för att ta hand om en. Alla behöver känna sig älskade och uppskattade, och det kan en vårdkontakt inte ge. Detta är något som satt spår hos mig, och fått mig att inse hur himla viktigt just den delen är. Och jag kommer iallafall aldrig vända ryggen åt någon bara för att deras självdestruktivitet är jobbig för mig. För det är tusen gånger värre för dom själva.

Nej, det klart att man inte lämnar någon i sticket så länge man orkar, om man har en nära relation. Men nu gällde det väl bekanta på Facebook vad jag förstår. De flesta har inte (bara) nära relationer på Facebook. Och då är möjligheten att stötta och hjälpa - eller orka med - betydligt mer begränsad. Inte obefintlig men begränsad.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (stöd)

Japp, anhöriga och vänner är superviktiga, vården kan inte fixa allt. Men man måste samtidigt förstå att det finns en gräns för vad anhöriga och vänner orkar med, beroende på hur problematiken ser ut. Och inte minst hur omgivningens egna liv ser ut, om man har egna problem eller inte. Vidare håller jag med om att man inte kan förvänta sig samma stöd eller förståelse av bekanta på Facebook, som av nära och kära. Nu varierar det kanske vilka man har på FB, men jag har iaf allt från närstående till personer som jag sällan träffar och knappt känner som FB-"vänner".

• Anonym (Ts)
    Anonym (josse) skrev 2016-06-25 20:54:09 följande:

Vilken fin vän du är TS! Många vänder ryggen till i såna lägen, tycker att de får klara sig själv och nå rock bottom. Jag tror inte alls på den taktiken. Nu vet jag inte varför din väninna gör det, men hon låter lite allmänt självdestruktiv. Då brukar orsaken ligga i personens låga självkänsla. Om man vänder henne ryggen i det läget så kommer hon bara må ännu sämre och det kan sluta hur illa som helst. En nerbruten självkänsla läks av kärlek, inte isolering. Jag hade en bekant som började dricka pga ensamhet. Skrev många saker på Facebook där folk sa ifrån att de var trötta på att se personen klaga, att personen själv fick ta tag i sitt liv. Tough love. Den personen tog livet av sig. För allt personen behövde var kärlek och bekräftelse från de som brydde sig. 

Att du hör av dig, försöker hjälpa henne att hålla rutiner och bara finns där, det kommer hjälpa henne. Hoppas hon mår bättre snart!

Du har 100% rätt! Det är omtanke och kärlek från anhöriga som är viktigast för ett tillfrisknande!

Tough Love förvärrar alltid situationen!
  • Anonym (Ts)

Fick nyss ett sms där hon skriver att hon vill dö. Jag måste kontakta någon....

• Lord Hans
    Fröken Apelsin skrev 2016-06-25 16:50:41 följande:
    Prata med henne igen. Går det inte tycker jag du ska klippa kontakten helt. Det är inte vettigt att ha en relation med en missbrukare.
    Dina vänner kan ju verkligen skatta sig lyckliga till att ha en sån klippa som dig till kompis som vänder ryggen åt så fort det blir besvärligt.
  • Anonym (???)
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-26 08:13:57 följande:

Fick nyss ett sms där hon skriver att hon vill dö. Jag måste kontakta någon....

Tycker du ska kontakta någon i hennes familj som bor nära och som kan hjälpa henne till en psykiatrisk mottagning redan idag så hon får professionell hjälp snarast.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (???) skrev 2016-06-26 12:05:34 följande:

Tycker du ska kontakta någon i hennes familj som bor nära och som kan hjälpa henne till en psykiatrisk mottagning redan idag så hon får professionell hjälp snarast.

Hennes familj bor inte i samma land. Får försöka prata med henne varje dag tills jag kommer dit och verkligen kan försöka hjälpa henne.

Hon har än en gång messat ett elakt sms till exet. Inte omöjligt att han ser problemet och gör något.
  • Anonym (???)
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-26 13:01:00 följande:

Hennes familj bor inte i samma land. Får försöka prata med henne varje dag tills jag kommer dit och verkligen kan försöka hjälpa henne.

Hon har än en gång messat ett elakt sms till exet. Inte omöjligt att han ser problemet och gör något.

Har jag fattat det rätt om jag tror att hon alltså har flyttat till ett annat land och gift sig och nu är skild från honom och sitter kvar där med barn men utan familj och vänner?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (???) skrev 2016-06-26 13:45:38 följande:

Har jag fattat det rätt om jag tror att hon alltså har flyttat till ett annat land och gift sig och nu är skild från honom och sitter kvar där med barn men utan familj och vänner?

Hon har aldrig varit gift, flyttade dit för x antal år sen och träffade mannen hon fick barn med. Hade ett kort förhållande och blev gravid.

Men den senaste tiden har hon varit tokkär i 3 olika män som avlöst varandra.

Alla har dumpat henne efter ett par månader och jag misstänker att orsaken varje gång varit densamma - alkohol.

Hon får tokspel och trakasserar männen (självklart under påverkan) med typ 40 sms och lika många telsamtal per dygn.

Den första polisanmälde och skaffade besöksförbud, den andra kontaktade hennes föräldrar, vänner (jag och en till) samt soc. Vad den här senaste kommer göra återstår att se, men han har hotat med polisanmälan.

Hon MÅSTE sluta dricka, jättegullig som nykter. Bra jobb, fint hem, gulligt barn m.m.
Svar på tråden Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....