• Anonym (Ts)

Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....

Jag har varit sjuk den här veckan och har därför varit hemma och tillgänglig på telefon dygnet runt.

Min väninna som bor i ett annat land har ringt flera ggr om dagen och ältat ältat ältat samma sak. Problem med mannen hon har haft ett förhållande med i 2 månader.

Hon har alltid druckit mkt alkohol (dagligen), men denna vecka är det värsta någonsin.

Idag ringde hon tidigt och sa att hon håller på att supa ihjäl sig och KAN INTE sluta!

Hon äter inget utan börjar och slutar dagen med alkohol.

Jag är väldigt orolig för henne!! Vet att det är livsfarligt att sluta tvärt så jag har rått henne att trappa ner ett par dagar.

Finns det något annat tips? Hon MÅSTE sluta!

Hon har ingen sjukförsäkring så det är uteslutet.

Hon är ensam med ett barn dessutom!

• Svar på tråden Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....
  • Anonym (???)

Ok då förstår jag. Hon behöver ju motiveras till att sluta dricka. Har du tagit upp den biten med henne rakt på sak? Och vad svarar hon? Alltså har hon riktig insikt om sina alkoholproblem? På något sätt är hon ju definitivt inte lycklig med sitt liv och kanske borde flytta hem och starta om och få adekvat vård? Har du föreslagit det?

• Anonym (Ts)
    Anonym (???) skrev 2016-06-26 14:23:36 följande:

Ok då förstår jag. Hon behöver ju motiveras till att sluta dricka. Har du tagit upp den biten med henne rakt på sak? Och vad svarar hon? Alltså har hon riktig insikt om sina alkoholproblem? På något sätt är hon ju definitivt inte lycklig med sitt liv och kanske borde flytta hem och starta om och få adekvat vård? Har du föreslagit det?

Jag är extremt rakt på sak. Sagt rakt ut att hon måste sluta med alkohol OCH SLUTA trakasserar männen. Hon lovar att göra så men på kvällen blir hon full och nästa dag ringer hon mig och berättar att hon ringt/sms:at igen.

Hon ältar samma sak om och om igen när hon ringer mig så jag når inte fram.

Idag har hon ringt mig 8 ggr men jag har bara orkat svara 2 ggr.

Bett henne att åtminstone inte köra när hon druckit, hon lovar - sen kör hon iaf. "Men skolan ligger så nära...."

Hon förstår att hon dricker mkt, kanske även för mkt. Men när jag föreslår AA så skrattar hon och tycker att jag överdriver.

Hon gick ut igår kväll och tog med sig en ny man hem. Suck!

Det är frustrerande
  • Anonym (Ts)

Nu ringde hon igen. Så full så jag hörde knappt vad hon sa. Men tydligen hade hon kraschat bilen i en bergvägg igår på väg hem från krogen.

Varken hennes barn eller barnets pappa svarar i telefon (tur). Troligen stannar barnet hos pappan nu på obestämd tid (bra), hon tyckte själv att det är bra för hon förstår att hon inte är kapabel att ta hand om barnet nu.

Hon har ringt och skickat massor av sms till exet som inte svarade!

Men ragget från natten har iaf tvingat i henne mat idag, mkt bra!

Nu lägger jag ner för idag och kollar imorgon om hon lever.

• klyban
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-26 19:15:45 följande:
    Nu ringde hon igen. Så full så jag hörde knappt vad hon sa. Men tydligen hade hon kraschat bilen i en bergvägg igår på väg hem från krogen.

Varken hennes barn eller barnets pappa svarar i telefon (tur). Troligen stannar barnet hos pappan nu på obestämd tid (bra), hon tyckte själv att det är bra för hon förstår att hon inte är kapabel att ta hand om barnet nu.

Hon har ringt och skickat massor av sms till exet som inte svarade!

Men ragget från natten har iaf tvingat i henne mat idag, mkt bra!

Nu lägger jag ner för idag och kollar imorgon om hon lever.
    Låter som en dålig såpa, sjukt att man kan bete sig så.
  • Anonym (Ts)
    klyban skrev 2016-06-26 23:25:43 följande:

Låter som en dålig såpa, sjukt att man kan bete sig så.

Verkligen....och värre blir det.

Igår ringde hon och berättade att polisen ringt och sökt henne på morgonen för att ett ex gjort en polisanmälan. De frågade efter hennes adress. Hon svarade på sitt språk (engelska) att hon inte förstår vad dom säger. Polisen pratar inte engelska så dom la på. Detta var på morgonen och hon var full.

På kvällen går hon ut och på krogen ser hon senaste exet med en annan kvinna. Han går fram och viskar i hennes öra att hon inte ska ställa till med nån scen. Hon behåller lugnet och går hem.

Hemma vid 03, messar mig vid 7 och berättar detta. Nu är kl 09:30 och hon är jättefull.

Hon har redan ringt exet 6 ggr. Han har svarat och sagt att han inte vill träffa henne så länge hon super!

Jag: så SLUTA dricka då

Hon: kan inte

Jag: sök hjälp

Hon: varför tycker han inte om mig...hatar han mig..,bla bla bla

Jag: DU MÅSTE SLUTA DRICKA!

Hon: jag är så ledsen, vill bara träffa honom

Som att prata med en väg eller en skiva som hakat upp sig

Tragiskt - hoppas INTE barnet kommer hem mer
  • Anonym (Ts)

Hon har nog somnat in nu

• Anonym (Ts)
    Anonym (hej) skrev 2016-06-29 19:27:59 följande:

Vad hände?

Hon hörde av sig till slut....puh...

Hon skrev att hon bönar och ber att senaste exet ska ta henne tillbaka. Jag hoppas verkligen att hon lyckas. Han pratar dessutom lite svenska då hans exfru är svensk och dottern bor nära mig här i Stockholm.
  • Anonym (Ts)

Får jag bättre kontakt med honom så finns det en chans att han kan hjälpa henne på plats.

Detta är ett heltidsjobb och för er som inte fattat så är jag själv nykter alkoholist - så jag VET vad hon kämpar med

• klyban
    Anonym (Ts) skrev 2016-06-30 05:37:35 följande:
    Får jag bättre kontakt med honom så finns det en chans att han kan hjälpa henne på plats.

Detta är ett heltidsjobb och för er som inte fattat så är jag själv nykter alkoholist - så jag VET vad hon kämpar med

Vet inte om hon kämpar, låter som i en extrem ångest och inbillar sig att alkohol hjälper.
    Att sluta med detta är nog bara ord för tillfället.
    Visst vore det bra om hon fick någon som kunde hjälpa henne, men hur bra är det för detta exet att ge sig in här?
    Det låter extremt destruktivt, och inbillar mig att de flesta människorna springer åt andra hållet.

Svar på tråden Min väninna super ihjäl sig - HJÄLP.....