• Anonym (TS)

Enormt sugbehov - vägrar napp

Jag behöver lite tips och råd ang min dotter på 3 månader. Hon har sedan hon föddes haft ett enormt sugbehov, tog napp men då jag var osäker på ifall hon var hungrig eller bara ville snutta gav jag alltid henne bröstet när hon gnydde och nu vägrar hon napp! Hon kväljs inte, men "tuggar" och försöker spotta ut den. Testat alla möjliga sorter. Testat doppa den i bröstmjölk, ja allt!

Varför jag gav henne bröstet istället för nappen när hon var nyfödd var för att när sonen var liten (2 år nu i augusti) och ammades hade jag inte tillräckligt med mjölk och fick då delamma honom. Orkade inte gå igenom det igen då jag gärna vill helamma så ville verkligen få igång min mjölkproduktion.

Nu tänker ni att "ja men låt ungen vara utan napp - visa vill ju inte ha den" osv, och så tänkte jag med. Men nu börjar sömnbristen komma ifatt.

Innan tog läggningarna 2-3h (börjar natta vid 20), konstant ammandes(snuttandes på brösten - aj!) och sedan sov hon i ca 5-6h innan första uppvaket, för att sen sova 1.5-2h sen amma och sova ca 1h. Nu tar läggningarna 5-6h. Hon vaknar så fort bröstet åker ur munnen och lyckas jag ta bort bröstet så vaknar hon så fort jag lägger ifrån mig henne. När jag väl lyckas få ner henne i sängen utan att hon vaknar sover hon Max 2h, efter det vaknar hon varje timme för att snutta och gosa. Med andra ord får jag inte många timmarna sömn.. Oftast slutar det med att jag håller henne i famnen medan hon sover, då hon ändå vaknar så fort jag lägger henne ifrån mig (och helt ärligt för att det är gudomligt mysigt trots tröttheten). Hon sover väldigt ytligt så vaknar upp mycket i famnen med. Sonen vaknar vid ca 7.30 så deras dygnsrytmer ser ganska olika ut. Har jag tur har jag hunnit med en total på 4h sömn iaf.

Hade hon tagit nappen så känns det som att jag hade fått lite mer vila. Då hade det kanske varit lättare att fågelns somna om i sängen istället för att behöva ta upp henne. Kan tyvärr ej liggamma av diverse anledningar, annars hade det varit en bra lösning på problemet.

Pappan till barnen finns tyvärr ej mer och har inte heller någon annan släkt eller vänner som kan hjälpa till så jag får sova. Det är bara jag och barnen :)

Vet inte riktigt vad jag ville med tråden. Skriva av mig? Tips och råd på hur jag kan få dottern att vilja ha sin napp igen? Tips på hur man lägger ifrån sig henne utan att hon vaknar? Jag vet inte, behövde nog mest ventilera.

Stort tack till dem som orkade läsa igenom denna långa och framförallt röriga text!

• Svar på tråden Enormt sugbehov - vägrar napp
  • lövet2

Mina spontana tips:
    *Sluta se det som "läggningar" på kvällen. Se det som att "nu vill hon äta" och "nu äter hon inte". I den åldern är det väldigt vanligt med maratonamningar på kvällarna. 4-6 timmars amning med korta pauser är inte alls ovanligt. Det går över.
    *Pröva att bädda åt henne på golvet bredvid dig, och så lägger du henne där på kvällen i stället för i sängen. Om hon då vaknar till kan du bara sätta dig hos henne och klappa eller gunga lite på henne, så kanske hon somnar om. När du själv lägger dig, så kan du ta med henne till sängen.
    *Om du inte kan liggamma, så kanske du har någon bekväm fåtölj där det inte gör något om du somnar med henne i famnen? Annars kanske du kan låna en fåtölj av någon du känner? Min svägerska har en trasig höft och kunde inte heller liggamma, så hon satt och sov i sin fåtölj när hennes baby var liten. Kunde amma i sömnen t o m.

• Anonym (TS)
    lövet2 skrev 2016-06-27 22:53:06 följande:

Mina spontana tips:

*Sluta se det som "läggningar" på kvällen. Se det som att "nu vill hon äta" och "nu äter hon inte". I den åldern är det väldigt vanligt med maratonamningar på kvällarna. 4-6 timmars amning med korta pauser är inte alls ovanligt. Det går över.

*Pröva att bädda åt henne på golvet bredvid dig, och så lägger du henne där på kvällen i stället för i sängen. Om hon då vaknar till kan du bara sätta dig hos henne och klappa eller gunga lite på henne, så kanske hon somnar om. När du själv lägger dig, så kan du ta med henne till sängen.

*Om du inte kan liggamma, så kanske du har någon bekväm fåtölj där det inte gör något om du somnar med henne i famnen? Annars kanske du kan låna en fåtölj av någon du känner? Min svägerska har en trasig höft och kunde inte heller liggamma, så hon satt och sov i sin fåtölj när hennes baby var liten. Kunde amma i sömnen t o m.

När jag sitter i sängen och ammar så går det att slumra till :) Inte särskilt skönt då man har bra ont i kroppen när man vaknar, men definitivt värt det! Hade jag inge gjort detta hade jag nog inte fått ens fått två timmars sömn vissa nätter.

Varför jag ser på kvällarna som läggningar är just för att hon somnar flera gånger om, men ska försöka tänka som vanligt och om hon vaknar så kanske jag ska lägga ifrån mig henne en stund åtminstone. Självklart vet man att det är övergående, men ibland är det skönt att få höra det utav någon annan med, som ett extra litet stöd :)

Tack!
  • MissHelene

Liggamma! Det täddade mig när min använde mig som napp:) när vi väl fick kläm på den så gav jag henne bröstvårtan och kunde somna om nästan direkt och hon behövde inte heller vakna till, perfekt :)

• Anonym (TS)
    MissHelene skrev 2016-06-28 11:53:35 följande:

Liggamma! Det täddade mig när min använde mig som napp:) när vi väl fick kläm på den så gav jag henne bröstvårtan och kunde somna om nästan direkt och hon behövde inte heller vakna till, perfekt :)

Kan tyvärr inte liggamma. Begåvades med alldeles för små bröst för det, haha!
  • MissHelene

Ha ha! jag tror det går iaf :D jag hade min lilla på armen så hon kom upp lite och la mig själv med lite lutning åt hennes håll. Då räcker d nästan med att du har en bröstvårta bara^^ Man får testa en massa olika sätt innan man hittar ett som funkar :) Lyckas du kan nätterna vara räddade :D

• Lilla Gs mamma

Min var likadan, men det lättade efter några månader. Han är fortfarande snuttig, men det är inte alls på samma sätt som förut, då jag hade det som du har det nu. Det blir snart, snart bättre!

Kanske kan det underlätta för dig om du har en amningskudde, så kan du halvligga i sängen (och sova) med bebisen på kudden samtidigt som den snuttar?

• cupcakemom

Ja är inte heller storbystad men lyckas med liggamning men funkar bättre om jag håller ena handen under och lyfter upp lite... Prova dig fram..

Jag fick även prova lite olika nappar innan hon accepterade en men jag fick k vara envis och hålla på ngr veckor... Men just på kvällen kan hon vakna när jag byter ut mig själv mot napp och då är det guld värt att kunna ligga och somna under tiden. . Min äldsta vägrade napp och det kändes som om jag inte gjorde annat än ammade...

• Anonym (TS)

Ursäkta att jag inte svarat. Dagarna går i ett när man är själv med två små under två är :)

Vet faktiskt inte om jag gett upp hoppet om att få henne att gilla napp, det är ju absolut bättre så som ni säger. Det går över det snuttiga och sedan slipper man helvetet med att få dem att sluta med den.

Som sagt har det tagit timmar om kvällarna för att få henne att sova. Är hur lycklig som helst om hon somnar innan 23, men igår hände det! Hon somnade för natten redan kl 20.30. Jag var helt förvånad och undrade nu vad jag skulle göra med min kväll ifred för största gången sedan hon föddes - slutade med att jag också gick och la mig. Dessutom sov hon bra hela natten. Detta ska jag försöka ha i åtanke när kvällarna är som jobbigast.

Tack för alla era tips och råd! Liggamma kommer jag nog försöka mig på när det är som jobbigast, tycker det känns läskigt och amningskudden är guld värd! Utan den hade jag haft svårt att sitta och sova ;)

• MissHelene

Skönt o höra! Ja allt blir juh bättre med tiden men när man e i "röran" känns sömn och egentid långt bort :D min tex har inte förstått att dom klippt navelsträngen, hon vägrar sova utan mig vid sin sida, går inte ens att smyga ifrån henne när hon sover som tyngst^^

• Ensammamma86

Min tjej hade ett stort närhetsbehov och var inte nöjd med tutte utan skulle ha bröstet. Jag försökte som du med en massa knep men hött o mött så vände det av sig själv då hon var runt 4mån. Då kunde hon somna med tutte i mun istället för bröstet, vilken frihetskänsla! :)

Nu hoppas jag att det redan har vänt för dig och att ni hittar en rutin som passar er. Men annars kan det vara en tröst att höra från andra det här med faser o perioder och att det faktiskt blir bättre, det är en tidsfråga.

• Anonym (Lika)

Vill bara säga att jag känner igen mig. Min son kan bara sova ovanpå någon av sina föräldrar (dock har jag ju en man som kan hjälpa mig). Han vill inte heller ta napp men jag har inte gjort något annorlunda med honom jämfört med hans två bröder, så jag tror det mest är en personlighetsfråga. Men jag har inte gett upp om nappen, korta stunder när han är mer nöjd kan han ta den. Dock inte om han är ledsen men det kommer kanske sen.

Angående liggammning har jag också för små bröst samt ond korsrygg för att kunna göra enligt instruktionerna men testa istället att sitta i sängen mot gaveln och amma, som du gör, och sen bara glider du ner i liggande position. Babyn ligger då snett över dig.

Och kom ihåg att allt jobbigt går över! Det är ändå rätt mysigt med någon som behöver en!

• mammalovis

Nu är det förvisso varmare ute än i vintras, då vi bökade med vår son som vaknade för minsta lilla förflyttning och också vägrade napp.

En period sov han på mig. Då han kräktes mycket, så har jag också valt att sitta upp och amma och gör ännu (8,5 månader) ca 2-3 gånger per natt. Det som jag tror hjälpte för oss var att han fick behålla amningshandduken nära ansiktet. Sedan lindade vi löst in honom i en filt ett tag så han inte kände värmeförändring vid förflyttning. Vi började sedan använda sovpåse, så han inte sparkade av sig filten och frös. Enda platsen förutom vid bröstet han trivdes på var skötbädden, så vi började använda en extra likadan som sovplats där han ser mig. Han hade även en blommig låda bredvid sig, så det märktes att han kände igen sig, när han titta upp, registrerade och somnade om. Sedan fick han börja med högläge vid en förkylning och det har vi fortsatt med, då han verkar sova bättre så.

När han kunde flytta saker fick han en snuttefilt. Den ger väldigt tydliga signaler. Låter han den ligga över ansiktet och vänder sig vill han sova, åker den bort är det ingen idé att försöka. Många gånger har jag sövt honom i bärselen, han har bott där när vi var iväg till ca 6 månaders ålder, då vi kunde börja använda sittdelen på vagnen. Jag har funderat på om han har bekymmer med reflux och därför inte vill ligga plant. Han blir fortfarande vansinnig på rygg eller mage. Det var bara mina tankar, kanske fungerar något.

Svar på tråden Enormt sugbehov - vägrar napp