Enormt sugbehov - vägrar napp
Jag behöver lite tips och råd ang min dotter på 3 månader. Hon har sedan hon föddes haft ett enormt sugbehov, tog napp men då jag var osäker på ifall hon var hungrig eller bara ville snutta gav jag alltid henne bröstet när hon gnydde och nu vägrar hon napp! Hon kväljs inte, men "tuggar" och försöker spotta ut den. Testat alla möjliga sorter. Testat doppa den i bröstmjölk, ja allt!
Varför jag gav henne bröstet istället för nappen när hon var nyfödd var för att när sonen var liten (2 år nu i augusti) och ammades hade jag inte tillräckligt med mjölk och fick då delamma honom. Orkade inte gå igenom det igen då jag gärna vill helamma så ville verkligen få igång min mjölkproduktion.
Nu tänker ni att "ja men låt ungen vara utan napp - visa vill ju inte ha den" osv, och så tänkte jag med. Men nu börjar sömnbristen komma ifatt.
Innan tog läggningarna 2-3h (börjar natta vid 20), konstant ammandes(snuttandes på brösten - aj!) och sedan sov hon i ca 5-6h innan första uppvaket, för att sen sova 1.5-2h sen amma och sova ca 1h. Nu tar läggningarna 5-6h. Hon vaknar så fort bröstet åker ur munnen och lyckas jag ta bort bröstet så vaknar hon så fort jag lägger ifrån mig henne. När jag väl lyckas få ner henne i sängen utan att hon vaknar sover hon Max 2h, efter det vaknar hon varje timme för att snutta och gosa. Med andra ord får jag inte många timmarna sömn.. Oftast slutar det med att jag håller henne i famnen medan hon sover, då hon ändå vaknar så fort jag lägger henne ifrån mig (och helt ärligt för att det är gudomligt mysigt trots tröttheten). Hon sover väldigt ytligt så vaknar upp mycket i famnen med. Sonen vaknar vid ca 7.30 så deras dygnsrytmer ser ganska olika ut. Har jag tur har jag hunnit med en total på 4h sömn iaf.
Hade hon tagit nappen så känns det som att jag hade fått lite mer vila. Då hade det kanske varit lättare att fågelns somna om i sängen istället för att behöva ta upp henne. Kan tyvärr ej liggamma av diverse anledningar, annars hade det varit en bra lösning på problemet.
Pappan till barnen finns tyvärr ej mer och har inte heller någon annan släkt eller vänner som kan hjälpa till så jag får sova. Det är bara jag och barnen :)
Vet inte riktigt vad jag ville med tråden. Skriva av mig? Tips och råd på hur jag kan få dottern att vilja ha sin napp igen? Tips på hur man lägger ifrån sig henne utan att hon vaknar? Jag vet inte, behövde nog mest ventilera.
Stort tack till dem som orkade läsa igenom denna långa och framförallt röriga text!