• Anonym (nyfiken)

Varför tar du Citodon eller ännu starkare tabl?

Tycker att det är många som får utskrivet citodon, tramadol, oxycontin, oxycondon o.s.v. Och är väl helt enkelt nyfiken på varför ni får det utskrivet?

Smärta? Vad för smärta? Något annat?

Glad för svar :)

• Svar på tråden Varför tar du Citodon eller ännu starkare tabl?
  • Anonym (Värk)

Får utskrivet för min värk. Har fyra mosade kotor i ryggen, massa gamla skador och fibromyalgi. Har inte varit smärtfri sen 97 lite trist när man bara är 35 år.

• Anonym (asdf)

Har lite gamla citodon liggandes hemma. Om jag inte har helt fel fick jag dem utskrivet för att jag hade ont efter mitt kejsarsnitt.

• Anonym (Mia)

Jag har Tradolan och citodon mot svåra smärtor. Jag har EDS och fibromyalgi. Utan dessa så kan jag inte jobba eller fundera som en människa.

• Linnis92

Tog citodon mot min foglossning när jag var gravid. Alvedon hade ingen effekt alls.

• Pöllan

Fick citodon mot mensvärk! Hämtade aldrig ur receptet då de hade triangel. Sedan bröt min man ett utskott på en ryggkota och fick citodon. När han tog en tablett var han helt borta i flera timmar! Förstår inte hur läkaren trodde att jag skulle fungera en gång i månaden vid mens på de tabletterna!

• Anonym (Smärta)

Tramadol och Lyrika. Hypermobilitetssyndrom och Atros. Inge kul alls.

• Anonym (Man gör vad man måste)

Tramadol, saroten, temgesic, alvedon 665 mg maxdos.

Hms ( Hypermobilitetssyndrom ) endometrios.
    Har kronisk värk och haft i många år.
    Provat på det mesta och står just nu på denna dos.
    Önskar att jag slapp detta men tyvärr kommer jag aldrig bli "frisk" från mina sjukdomar.

• Anonym (Mia)
    Pöllan skrev 2016-06-29 08:18:17 följande:
    Fick citodon mot mensvärk! Hämtade aldrig ur receptet då de hade triangel. Sedan bröt min man ett utskott på en ryggkota och fick citodon. När han tog en tablett var han helt borta i flera timmar! Förstår inte hur läkaren trodde att jag skulle fungera en gång i månaden vid mens på de tabletterna!
    Tror du alla reagerar likadant på dessa tabletter??
  • Anonym (Smärta)
    Anonym (Man gör vad man måste) skrev 2016-06-29 09:27:27 följande:

Tramadol, saroten, temgesic, alvedon 665 mg maxdos.

Hms ( Hypermobilitetssyndrom ) endometrios.

Har kronisk värk och haft i många år.

Provat på det mesta och står just nu på denna dos.

Önskar att jag slapp detta men tyvärr kommer jag aldrig bli "frisk" från mina sjukdomar.

Hej. Får jag fråga, har du haft hms i många år? Jag fick smärta i 20-års åldern fast då hette det bara att jag var övervig och muskelinflammation. Är 50 i dag och det blir bara värre vill du berätta om din hms? Jag känner ingen som har det så det är intressant att höra.
  • Anonym (nyfiken)

Vill bara förtydliga att jag absolut inte ifrågasätter att ni har ont. Jag beklagar verkligen att ni ska behöva ha det såhär.

Och jag uppskattar verkligen att ni svarar på min fråga :)

Jag har bara funderat över det då jag trodde att läkare var väldigt restriktiva med att skriva ut sådant men har sett att 3 av mina 9 kollegor tar något av dessa smärtstillande. Samt flera vänner och en familjemedlem (som fick slåss för att få något utskrivet trots långvarig stark smärta)

Svar på tråden Varför tar du Citodon eller ännu starkare tabl?