• Anonym (nyfiken)

Varför tar du Citodon eller ännu starkare tabl?

Tycker att det är många som får utskrivet citodon, tramadol, oxycontin, oxycondon o.s.v. Och är väl helt enkelt nyfiken på varför ni får det utskrivet?

Smärta? Vad för smärta? Något annat?

Glad för svar :)

• Svar på tråden Varför tar du Citodon eller ännu starkare tabl?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Aldrig igen) skrev 2016-07-03 11:44:16 följande:

Jag har varit fast i starka smärtstillande i 10 år, sluta på egen hand i januari.

Det börja med värk & läkare som skrev ut 100 tabletter i månaden under flera år. När läkare. Inte ville mer köpte jag på svarta marknaden. Har varit inskriven på beroendemottagningen utan att ha lyckats sluta. Opiater är ett helvete att sluta med.

Grymt bra jobbat!!

Hört att just opiater/opioder ska vara fruktansvärt att sluta med.
  • Anonym (off)
    Anonym (nyfiken) skrev 2016-07-03 12:21:43 följande:
    Tack för att du svarade!

Vill du sluta?
    Det är en svår fråga, det är inte riktigt så enkelt tyvärr. Vi kan säga så här. Jag skulle väldigt gärna leva ett normalt liv. Ett nyktert liv eller med en normal relation till berusningsmedel, med familj, arbeta, bostad, vänner, släkt och allt det där. Utan ångest och psykoser. Med en normal bakgrund. Men det kommer aldrig att ske- Även om jag skulle helt sluta med droger så finns det så mycket annat som gör mitt liv onormalt som också måste bort. Och många av dom sitter jag med för livet.

Ett normalt liv och ett nyktert liv är alldeles för orealistiska drömmar. Men jag drömmer om det ibland, men det är bara fantasier.
    Jag har också mer realistiska drömmar som jag hoppas på att kunna uppfylla.
    Att kunna hålla missbruket på en lugn nivå som jag tycker fungerar. En nivå där jag inte bygger upp toleransen så mycket och spårar ur. Försöka hålla en hälsosam umgängeskrets.Försöka hålla kriminaliteten på så låg nivå som möjligt. Inte skada andra människor.

Försöka överleva det hör livet så länge jag kan helt enkelt.

• Anonym (Aldrig igen)

[quote=76763617][quote-nick]Anonym (off) skrev 2016-07-03 13:12:23 följande:[/quote-nick]Det är en svår fråga, det är inte riktigt så enkelt tyvärr. Vi kan säga så här. Jag skulle väldigt gärna leva ett normalt liv. Ett nyktert liv eller med en normal relation till berusningsmedel, med familj, arbeta, bostad, vänner, släkt och allt det där. Utan ångest och psykoser. Med en normal bakgrund. Men det kommer aldrig att ske- Även om jag skulle helt sluta med droger så finns det så mycket annat som gör mitt liv onormalt som också måste bort. Och många av dom sitter jag med för livet.

Ett normalt liv och ett nyktert liv är alldeles för orealistiska drömmar. Men jag drömmer om det ibland, men det är bara fantasier.

Att kunna hålla missbruket på en lugn nivå som jag tycker fungerar. En nivå där jag inte bygger upp toleransen så mycket och spårar ur. Försöka hålla en hälsosam umgängeskrets.Försöka hålla kriminaliteten på så låg nivå som möjligt. Inte skada andra människor.

Kan Subutex programmet vara nåt för dig? Förstår ditt tanke sätt men efter att ha insett hur mycket pengar som jag slösat på skiten så lyckades jag även om suget finns där varje dag. Ursäkta att jag går off topic men ämnet är så aktuellt med tanke på utvecklingen, kolla USA där missbruket av värlmedicin gått åt helvete. Dömmer ingen som har svår smärta & behöver medicin för att leva.

• Anonym (off)
    Anonym (Aldrig igen) skrev 2016-07-03 14:26:18 följande:

[quote=76763617][quote-nick]Anonym (off) skrev 2016-07-03 13:12:23 följande:[/quote-nick]Det är en svår fråga, det är inte riktigt så enkelt tyvärr. Vi kan säga så här. Jag skulle väldigt gärna leva ett normalt liv. Ett nyktert liv eller med en normal relation till berusningsmedel, med familj, arbeta, bostad, vänner, släkt och allt det där. Utan ångest och psykoser. Med en normal bakgrund. Men det kommer aldrig att ske- Även om jag skulle helt sluta med droger så finns det så mycket annat som gör mitt liv onormalt som också måste bort. Och många av dom sitter jag med för livet.

Kan Subutex programmet vara nåt för dig? Förstår ditt tanke sätt men efter att ha insett hur mycket pengar som jag slösat på skiten så lyckades jag även om suget finns där varje dag. Ursäkta att jag går off topic men ämnet är så aktuellt med tanke på utvecklingen, kolla USA där missbruket av värlmedicin gått åt helvete. Dömmer ingen som har svår smärta & behöver medicin för att leva.

Nej jag tror inte det. Jag passar inte in där. Jag är nog inte den typen av missbrukare. Jag är rätt nöjd med det liv jag har idag. Jag varav alkohol, benso och lättare opioder i hyfsat lugna doser. Umgås med mina vänner som lever liknande liv. Försöker undvika andra människor. Jag tror inte det blir så mycket bättre än så här.
  • Anonym (nyfiken)

Har fått många bra svar, tack alla!

Är det fler som vill svara så är det bara välkommet :)

• Pollllan

Angående citodon och mensvärk. Jag har mycket kraftig mensvärk. När jag fick mitt första barn hade jag mensvärk med pauser! Det var ju fantastiskt! Pauser i värkarna har jag aldrig vid mens. När vi kom till förlossningen tog det 11 minuter innan dottern föddes (jag som trodde att jag skulle bli hemskickad!)

Nästa barm föddes hemma av misstag då mensvärken åter var hanterbar med pauser!

Har provat diklofenak utan framgång, men efter barnafödandet har värken blivit lindrigare!

Vilka kämpar som skrivit i tråden, måste vara obeskrivligt jobbigt med ständig värk! Jag kan inte föreställa mig hir det vore. Tacka vet kag mensvärk som bara kommer månadsvis!

• Anonym (Missy)

Jag har missbrukat alla slags opiater, favoriten var oxycontin. Endast för att det är så fantastiskt skönt, ingen annan orsak. Nu har jag slutat helt med sånt för över tre år sen men det var ett helvete att sluta, vilket jag trots allt lyckades med helt själv. Jag hade dels inte råd längre eftersom jag köpte på svarta marknaden och dels för att det var så för jävligt jobbigt när det inte fanns nåt att få tag på och man fick vänta och blev assjuk under tiden. För varje avtändning blev det bara värre och det tog bokstavligen knäcken på mig. Varenda cell i kroppen skriker efter mer och man känner sig även psykiskt knäckt. Det fanns ingen lycka eller glädje utan opiater i kroppen. Det var fruktansvärt och jag kände att jag pallade inte leva så längre.

Det tog lång, lång tid att återigen hitta livslusten och kunna känna glädje även efter att den akuta avtändningsfasen var över. Jag har vissa men kvar än idag, psykiska alltså.

Jag varnar starkt för att använda dessa droger längre än några dagar. Den enda orsaken jag ser dom som nödvändiga är vid operationer eller terminal cancer. De förändrar hjärnans struktur vilka förblir, permanent. Jag kan förstå dom som lider av nån slags permanent smärta också där dom blir sängliggandes utan opiater. Men om läkarna en dag bara slutar skriva ut så står man där och är gravt beroende. Dom har blivit mycket mer strängare nu, den svarta marknaden ser inte likadan ut längre.

Men om jag ska vara helt ärlig med mig själv så tror jag att jag absolut skulle återgå till ett hardcore bruk igen om opiater blev lagliga även utan recept och därmed billiga. Det jag aldrig skulle börja med är heroin, det anser jag är smutsigt. Vem vet hur många skitiga hiv smittade smugglare som haft den gömd i sina analer utmed resans gång från tex Afghanistan. Det ska vara rent läkemedel som är framställda i labb utav utbildade experter. Snobbigt? Ja, kanske, men det är så min hjärna fungerar efter att den blivit skadad efter allt missbruk.

• Anonym (nyfiken)

Jag var definitivt inte beredd på att så "många" som missbrukar smärtstillande skulle svara. Trodde jag skulle få svar från personer med värk och som fick det utskrivet av läkare.

Jag är förvånad. Och ledsen för er skull. Både för er med dagliga smärtor och för er som fastnat i det <3

• Anonym (Smärta)

Jag ser det så här: jag måste ha smärtstillande för min värk. Det är skitsamma om jag blir beroende för jag kommer att ha smärta hela mitt liv så jag behöver smärtmedicin hela mitt liv. Va gör det då att jag blir beroende. Huvudsaken är att jag inte ökar dosen ( vilket jag skulle behöva) utan läkares tillåtelse.

• Trassel14
    Anonym (Olika) skrev 2016-06-29 13:08:21 följande:
    Själv blir jag inte alls påverkad av dem. Jag har haft tradolan i flera år. Senaste året har jag bytt till gemadol som är samma sak men som släpper ifrån substansen under en längre tid pga det skyddade höljet så det är mindre risk att missbruka den.
    Alla reagerar olika :) kan ha varit en kombination utav att jag åt tramadol 1 tablett två gånger om dagen, diklufenak 1 tablett tre gånger om dagen och panodil 2 st 3 gånger om dagen. Så kan ju mycket väl varit den kombinationen som gjorde mig trött, blev iaf piggare när jag en halv vecka efter operationen slutade ta tramadol men fortsatte med det andra trots att jag skulle ta tramadol i två veckor :)
  • Anonym (Bea)

Jag har varit orolig för att bli beroende eftersom jag ätit starka tabletter dagligen i flera år. Men jag har inte haft några problem att avstå från behovsmedicin när smärtorna har varit under kontroll. Inte heller har det varit svårt att byta medicinsort. Det kanske beror på att jag aldrig har fått någon annan effekt än smärtlindrande? Jag har aldrig känt något rus eller någon "skön" känsla. Kanske är det skillnad om man bara tar medicin mot smärta?

Anonym (Missy) skrev 2016-07-04 06:08:09 följande:

Jag har missbrukat alla slags opiater, favoriten var oxycontin. Endast för att det är så fantastiskt skönt, ingen annan orsak. Nu har jag slutat helt med sånt för över tre år sen men det var ett helvete att sluta, vilket jag trots allt lyckades med helt själv. Jag hade dels inte råd längre eftersom jag köpte på svarta marknaden och dels för att det var så för jävligt jobbigt när det inte fanns nåt att få tag på och man fick vänta och blev assjuk under tiden. För varje avtändning blev det bara värre och det tog bokstavligen knäcken på mig. Varenda cell i kroppen skriker efter mer och man känner sig även psykiskt knäckt. Det fanns ingen lycka eller glädje utan opiater i kroppen. Det var fruktansvärt och jag kände att jag pallade inte leva så längre.

Det tog lång, lång tid att återigen hitta livslusten och kunna känna glädje även efter att den akuta avtändningsfasen var över. Jag har vissa men kvar än idag, psykiska alltså.

Jag varnar starkt för att använda dessa droger längre än några dagar. Den enda orsaken jag ser dom som nödvändiga är vid operationer eller terminal cancer. De förändrar hjärnans struktur vilka förblir, permanent. Jag kan förstå dom som lider av nån slags permanent smärta också där dom blir sängliggandes utan opiater. Men om läkarna en dag bara slutar skriva ut så står man där och är gravt beroende. Dom har blivit mycket mer strängare nu, den svarta marknaden ser inte likadan ut längre.

Men om jag ska vara helt ärlig med mig själv så tror jag att jag absolut skulle återgå till ett hardcore bruk igen om opiater blev lagliga även utan recept och därmed billiga. Det jag aldrig skulle börja med är heroin, det anser jag är smutsigt. Vem vet hur många skitiga hiv smittade smugglare som haft den gömd i sina analer utmed resans gång från tex Afghanistan. Det ska vara rent läkemedel som är framställda i labb utav utbildade experter. Snobbigt? Ja, kanske, men det är så min hjärna fungerar efter att den blivit skadad efter allt missbruk.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Bea) skrev 2016-07-04 11:00:57 följande:

Jag har varit orolig för att bli beroende eftersom jag ätit starka tabletter dagligen i flera år. Men jag har inte haft några problem att avstå från behovsmedicin när smärtorna har varit under kontroll. Inte heller har det varit svårt att byta medicinsort. Det kanske beror på att jag aldrig har fått någon annan effekt än smärtlindrande? Jag har aldrig känt något rus eller någon "skön" känsla. Kanske är det skillnad om man bara tar medicin mot smärta?

Du har rätt. Det ÄR skillnad. Så länge man inte tar så höga doser att man får ruseffekten blir man typ inte beroende.
  • Anonym (Aldrig igen)

Alla reagerar olika, men det är bra att det kommer fram hur starkt beroende framkallande de är. Vissa fastnar & vissa inte. Toleransen ökar fort & har man smärta behöver man öka för att få samma effekt. Jag har varit uppe i 18 tradolan om dagen, samtidigt som jag skött mitt jobb & levt Svensson liv. Tror inte någon anar vad jag gått igenom & när jag sluta var jag hemma i 1 vecka & skyllde sen på influensa när jag va hängig i ytterligare ett par veckor. Tror det gick bra att sluta för jag hade jobbet & andra åtagande jag var tvungen att fixa. Det var inte lätt att gå till beroende mottagningen för jag ansåg att jag inte passa in där men beroende kan drabba vem som helst.

Svar på tråden Varför tar du Citodon eller ännu starkare tabl?