• Anonym (nyfiken)

Varför tar du Citodon eller ännu starkare tabl?

Tycker att det är många som får utskrivet citodon, tramadol, oxycontin, oxycondon o.s.v. Och är väl helt enkelt nyfiken på varför ni får det utskrivet?

Smärta? Vad för smärta? Något annat?

Glad för svar :)

• Svar på tråden Varför tar du Citodon eller ännu starkare tabl?
  • Anonym (Mini)

Äter citodon för huvudvärk. Har även oxycontin mot huvudvärk på natten. Tar bara dom ibland. Har aldrig reagerat med att vara "borta". Påverkar mig som en alvedon men tar bort smärtan.

• Meriall

Jag fick citodon för körtelfeber när jag hade ont i halsen att jag knappt kunde svälja saliv. Fick suppar.

• Anonym (Smärta)
    Anonym (nyfiken) skrev 2016-06-29 10:45:38 följande:

Vill bara förtydliga att jag absolut inte ifrågasätter att ni har ont. Jag beklagar verkligen att ni ska behöva ha det såhär.

Och jag uppskattar verkligen att ni svarar på min fråga :)

Jag har bara funderat över det då jag trodde att läkare var väldigt restriktiva med att skriva ut sådant men har sett att 3 av mina 9 kollegor tar något av dessa smärtstillande. Samt flera vänner och en familjemedlem (som fick slåss för att få något utskrivet trots långvarig stark smärta)

Det är nog ingen som tror. Att du ifrågasätter alltså. Jag tror att många läkare är blasé och tycker att det är lättare att skriva ut piller än att göra en ordentlig utredning. Men det är kanske bara jag som tror det. Jag har aldrig problem att få ut något, jag har bett om morfinplåster och allt möjligt och han skriver bara ut..
  • IsDimma

Får det för mina bihåleinflammationer. Alla mina bihålor i ansiktet blir helt igensvullna och jag får en huvudvärk som inte är av denna värld. Citodon tar bort iaf udden av smärtan, inte mer.

• sextiotalist

Min son fick det utskrivet efter en operation, han kräktes av morfinet. Det var en väldigt smärtsam operation, han fick morfin via kateteter i ryggraden över två dygn efteråt.
    Min sambo fick citodon efter en tandoperation, som han sedan fick en infektion i. Jag tog en citodon när jag fick en rejäl infektion i foten och hade fruktansvärt ont innan antibiotikan började verka.
    Citodon har nog varit den mest effektiva smärtlindrade medicin jag ätit.

• Anonym (nyfiken)

Det är ändå rätt märkligt. Jag opererade ut en tand och hade efteråt så ont att jag grät. De ville inte skriva ut något utan ville att jag skulle klara mig på alvedon och ipren.

Dessutom skadade jag något vid svanskotan när jag födde barn för 1 år sedan. Har konstant ont. Ibland "ont" och ibland fruktansvärt ont. De skickar mig på sjukgymnastik och grejer men vill inte skriva ut nåt smärtstillande.

Så olika det kan vara.

• cosinus

Citodon har jag. Har ett diskbråck och tar tex när vi bilar långt. Kan ju int köra på dem men jag börjar med alvedon/diklofenak och kör så långt kroppen håller. Sen byter jag sista 30 milen till citodon och då får mannen köra.

Kan även behövas om jag skruvat ihop en Ikea-möbel typ för att kunna sova sen.

Tar kanske 6 tabletter per år, 2 per gång och blir inte alls snurrig och då är jag ändå rätt liten och lätt (57 kg) så man blir nog olika påverkad för jag har hört fler som säger att de blir jättesnurriga och undrar hur jag kan ta 2 utan att känna nästan något alls

• Rafael90

Fick citodon när jag hade öroninflammation med spräckt trumhinna i kombo med hörselgångsinflammation. Hade så ont att jag trodde jag skulle dö. Jag spydde dock i 8 timmar efter varje tablett så jag kunde inte ta dem.

• idis78

Jag har Dolcontin morgon och kväll, Lyrica morgon och kväll samt Alvedon 665mg i maxdos.
    Har reumatism, fibromyalgi samt är överrörlig.
    Blir inte påverkad av mina mediciner. Hade Tradolan innan. De kunde jag bli lite disig på.

• Anonym (anonym)

Jag äter 5 mg Oxycontin morgon och kväll för svåra smärtor pga. skador i nacke och rygg har så gjort i ca 1 år innan dess åt jag Tramadol i många år. Nu vill nya läkaren på Vc att jag ska sluta med narkotikan som hen säger och prova exempelvis Saroten istället.
    Tycker att det är lite konstigt att vilja ta bort en medicin som fungerat på ett bra sätt när man som jag medicinerat för svåra smärtor i massor av år och när man dessutom provat allt som sjukvården kan erbjuda i form av diverse sjukgymnastik, träning, akupunktur, värmebehandling och TENS. 

Svar på tråden Varför tar du Citodon eller ännu starkare tabl?