• Anonym (Lika)

Är de båda könen lika smärttåliga?

Eller är det ena könet mer smärttåligt än det andra? Vad tror ni?

• Svar på tråden Är de båda könen lika smärttåliga?
  • Asirna

Det är olika från individ till individ.
    Men frågan, är det mer smärtsamt att föda barn eller gör det mer ont med en pung spark?

Forskningen har bevisat att det är mer smärtsamt att föda barn.

Vi har ett klipp här där de har trådar (eller va fan det heter) som de sätter på männens mage som ska framkalla samma smärta som kvinnor har vid förlossning :)

• Anonym (Lika)

Tror inte riktigt på det där, varför skulle tjejer bli rädd för spindlar och getingar då?

• Anonym (Fia)
    Anonym (Lika) skrev 2016-06-30 02:20:23 följande:
    Tror inte riktigt på det där, varför skulle tjejer bli rädd för spindlar och getingar då?
    Det där låter ju antingen som en ruskigt lågbegåvad slutsats eller att du hade lite otur när du tänkte. 

Hint: Det är normalt inte den möjliga smärtan som gör folk rädda för spindlar (när det gäller getingar är det en delfaktor men oftast inte mer än så)
  • Asirna
    Anonym (Lika) skrev 2016-06-30 02:20:23 följande:

Du verkar då inte vara så speciellt begåvad när du inte kan skillnaden mellan smärta och rädsla :)

Föresten, även killar är rädda för getingar o spindlar.
  • Anonym (Lika)

Jag tror faktiskt inte att det är könsbundet alls, utan snarare individuellt. Tills forskningen bevisar motsatsen håller jag mig till det.

• Lottalottas2

Jag tror det är högst individuellt.
    Vi har olika smärttröskel oavsett kön.

• Anonym (Lika)
    Lottalottas2 skrev 2016-06-30 05:03:56 följande:

Jag tror det är högst individuellt.

Vi har olika smärttröskel oavsett kön.

Precis så är det nog.
  • Meriall

Har för mig att jag läst att hur smärta förmedlas i kroppen skiljer sig mellan män och kvinnor vilket tyder på att det skulle kunna finnas en skillnad. Det finns också gener (inte könsbundna) som gör en mer smärttålig så det är definitivt individuellt också.

Rent logiskt känns det ju rimligt att kvinnor är mer tåliga för inre smärta för att kunna föda barn, ha mensvärk etc medan män är mer tåliga för yttre smärta, tex i huden, för att kunna slåss bättre. Mer muskler än underhudsfett har jag för mig gör att man tål smärta i huden (tex snärtar) bättre.

• Asirna
    Meriall skrev 2016-06-30 09:52:27 följande:

Har för mig att jag läst att hur smärta förmedlas i kroppen skiljer sig mellan män och kvinnor vilket tyder på att det skulle kunna finnas en skillnad. Det finns också gener (inte könsbundna) som gör en mer smärttålig så det är definitivt individuellt också.

Rent logiskt känns det ju rimligt att kvinnor är mer tåliga för inre smärta för att kunna föda barn, ha mensvärk etc medan män är mer tåliga för yttre smärta, tex i huden, för att kunna slåss bättre. Mer muskler än underhudsfett har jag för mig gör att man tål smärta i huden (tex snärtar) bättre.

Det har jag också hört!
    Man ska nog inte jämföra mellan könen, utan i så fall jämföra med personer i ens egna kön.

Vi kvinnor måste ju kunna stå ut ed smärtan av att föda barn, annars skulle våra kroppar inte klara det.
  • Archandra

För några år sedan gjorde Mythbusters en test av smärttålighet, där de jämförde män och kvinnor. De kom fram till att det inte var någon skillnad i smärttålighet mellan män och kvinnor som inte fött barn, medan kvinnor som har fött barn är betydligt smärttåligare än båda de andra grupperna.

Det var ett ganska enkelt test som inte innehöll alltför många testpersoner (100-200 har jag för mig), men jag tycker att resultatet är intressant. Givetvis finns det stora individuella variabler att ta hänsyn till, såsom exempelvis hur utsatt för smärta man varit tidigare i livet.

Svar på tråden Är de båda könen lika smärttåliga?