Är de båda könen lika smärttåliga?
Eller är det ena könet mer smärttåligt än det andra? Vad tror ni?
Eller är det ena könet mer smärttåligt än det andra? Vad tror ni?
Jag är man. Jag tror inte det handlar bara om förlossningar. Köper dock teorin ovan om att män klarar ytlig smärta bättre medan kvinnor klarar inte smärta bättre.
Hallå, klart att kvinnor är mer smärttåliga! Vi är gjorda för att kunna föda barn, mäns kroppar hade gått sönder av det! Däremot så är det okej för tjejer att visa smärta, visa sig svaga och rädda. Tyvärr.
Ska man döma av mina barn så är flickor definitivt mer smärttåliga än pojkar.
När dottern (andra barnet) var bebis så tog jag henne till doktorn för jag trodde att hon inte kände smärta. Det visade sig dock att hon bara har en extremt hög smärttröskel
Nu har hon lärt sig vad som ska göra ont och skriker precis lika högt som storebrorsan, men ser hon inte att det händer så märker hon det inte heller.
Själv är jag hyfsat smärttålig när det gäller huden, men inte när det gäller inre smärta (utom mensvärk, men det är mer en vanesak).
Jag har väl inga vetenskapliga belägg men tycker det e väldigt uppenbart smärttålighet skiljer väldigt från individ till individ. Fast helt lätt och veta e det inte då kultur & uppfostran påverkar h u r vi uttrycker smärta.
Sen e det förstås bra kunna stå ut med viss smärta. Att kunna bita ihop. Men att inte alls kunna känna smärta e ingen vettig egenskap utan ett fruktansvärt handikapp då smärta ju funkar som varnings signal.
Jag tror att det är mer individuellt än könsbundet. Möjligtvis att kvinnor kanske hanterar långvarig eller kronisk smärta bättre än män, medan män kanske är bättre på att hantera plötslig och akut smärta än kvinnor, om vi snackar i generella termer nu.
Men suck. Det är allmänt känt att det KVINNLIGA könshormonet styr smärttålighet. Mäns hjärtan skulle dessutom paja vid en förlossning.
Smärtsamma förlossningar i all ära, men män utsätts också för en hel del smärta under livets gång. Bland annat utsätts män för betydligt mer våld - visserligen oftast av andra män, men inte mindre smärtsamt för det.
Män verkar ha bättre förmåga att utstå smärta och dessutom kunna fungera rationellt. Delvis skulle det kanske kunna förklaras av att män i snitt är större, kraftigare byggda och fysiskt starkare och därför klarar vissa situationer bättre och inte får lika ont.
Män tål generellt mer smärta, det är vetenskapligt bevisat.
Länkar tack.
Är vi kvinnor som ska föda barn som är bevisat att de är mycket smärtsammare än en pung spark.
Så nej. Män kan knappast vara mer snärt tåliga.
Men suck. Det är allmänt känt att det KVINNLIGA könshormonet styr smärttålighet. Mäns hjärtan skulle dessutom paja vid en förlossning.