• strösocker

Försöker bli gravid med första barnet, fler?

Jag 27 år och min sambo 28 år har precis gjort vårt första försök för att bli gravid med första barnet. Jag har massor av funderingar och känslor kring detta jag gärna skulle vilja prata med andra om, som också försöker med första barnet. 

Jag tänker att vi ska försöka utan ägglossningstest och annat då jag har ganska bra koll på min ägglossning ändå. Känner som en svag mensvärk, och jag får en geleaktig flytning när det är dags. Detta hade jag igår och idag, och vi har haft oskyddat flera gånger denna veckan. 

Min mens beräknas komma 15 juli så nu är det bara att vänta... SÅ jobbigt!! Trodde inte jag skulle känna såhär men nu när man väl börjat längtar man så otroligt mycket efter det där plusset. 

Ni som försöker med första barnet, hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Vilka metoder använder ni? Hur står ni ut i väntan? Haha. Glad

• Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet, fler?
  • Miickan

Jag är 26 & min man är 30 år ! Vi är på försök 10 nu ! Började testa med äl tester nu i söndags & inget positivt ännu där , ska ha äl enligt min kalender idag men testerna visar det inte , bara svaga streck igår & idag ! Känner mig så , ja jag vet inte , riktigt men olycklig ! När det aldrig tar sig :( Kan Äl komma senare än vad kalendern säger ? Fast det "alltid brukar bara 14 dagar "?

• Kåtisroinen
    Miickan skrev 2016-10-21 17:35:20 följande:

Jag är 26 & min man är 30 år ! Vi är på försök 10 nu ! Började testa med äl tester nu i söndags & inget positivt ännu där , ska ha äl enligt min kalender idag men testerna visar det inte , bara svaga streck igår & idag ! Känner mig så , ja jag vet inte , riktigt men olycklig ! När det aldrig tar sig :( Kan Äl komma senare än vad kalendern säger ? Fast det "alltid brukar bara 14 dagar "?

Vad har du för kalender? Om du har en kalender där du tempar så kan du nog lita på den, i alla fall om du har en bra termometer. Då ser du exakt på tempen när du har ÄL. Mer exakt än ÄL-test om jag förstått det rätt. Men har du bara en allmän kalender så kan det lätt bli fel. Du kanske har en längre eller kortare cykel än vad du tror?

Jag förstår helt o håller känslan av att vara lite liksom olycklig, nedstämd liksom. Kram!
  • Miickan
    Kåtisroinen skrev 2016-10-22 00:43:39 följande:
    Vad har du för kalender? Om du har en kalender där du tempar så kan du nog lita på den, i alla fall om du har en bra termometer. Då ser du exakt på tempen när du har ÄL. Mer exakt än ÄL-test om jag förstått det rätt. Men har du bara en allmän kalender så kan det lätt bli fel. Du kanske har en längre eller kortare cykel än vad du tror?

Jag förstår helt o håller känslan av att vara lite liksom olycklig, nedstämd liksom. Kram!
    Nej jag har en app på telefon som man skriver i hur lång menscykeln
    Man har och så visar den när mensen ska komma & det slår aldrig fel utan jag har 28 dagar ! Kan som sagt komma på dag 27 ibland ! Ja man blir jätte ledsen & nedstämd varje månad när mensen kommer :/ kram
  • Miickan

Regelbunden cykel på 27-28 dagar. Fick mens den 7e okt , igår 21a skulle ja ha ägglossning ,(enligt kalender) men testerna visar inte så ! I förrgår fick jag bara ett svagt streck på testerna & nu inte ens ett svagt så jag fattar inte :/

• larssonc

Hej! Har läst här ett tag och tänkte att det var dags att skriva något.

Både min sambo och jag är 26 år och nästa äl kommer bli vårt första riktiga försök! Känns riktigt spännande.

Jag fick en stroke i mars (på grund av p-piller) och vi har sen dess inte använt något skydd. Vi har sa då att blir jag gravid så blir jag det men inget som vi har jobbat aktivt mot. Och tydligen har vi aldrig träffat in äl dagarna.

Den senaste tiden har vi dock pratat mer och mer om det och efter att ha fått klartecken att min inhyrning går över i en fast anställning den 1 nov och att jag äntligen orkar jobba 100% igen så vågar vi försöka på riktigt!

Jag har börjat använda Natural Cycles och har köpt ett gäng äl tester som jag ska ta sen. Jag har bim 26/10 men har fått en rejäl temeratursänkning de två senaste dagarna vilket indikerar att jag borde ha fått eller kommer få mensen när som. Har även sen ett några månader tillbaka börjat få små blödningar strax efter äl som håller i sig till mens. Inte mycket blod utan mörkt brunt blod och ibland klumpar (ursäkta för äckliga detaljer) så det räcker med ett trosskydd. Detta oroar mig dock så jag har bokat tid hos gyn för att kolla upp detta. Någon som har liknande?

Stämmer allt är äl den 9/11, hoppas givetvis att det tar sig direkt men inställd på att det nog kommer ta längre tid.

• Hotchner

Idag kom min mens, på cykeldag 40...
    bara att vänta nu då och försöka igen. :,(

• P2M

Jag och min sambo försöker. Dock inget som hänt på 6 månader. Inte ens mens. Förbannade p-piller säger jag bara! Vi är båda 25 :)

• Hes92

Hej, hoppar också in här efter mycket "smyg" läsande.

Jag är så redo för barn och har varit ett tag så jag nästan kryper ur skinnet. Vi försöker inte aktivt ännu, men denna månaden hade vi oskyddat sex mitt på ägglossningsdagen ( använder NC)  Förra månaden var min mens nästan en vecka sen, efter att alltid ha kommit punktligt och denna månaden kom den 3 dagar sent, men jag blödde otroligt lite dag 1. knappt en halv tampong. inget på natten, och lite dag två igen, inget natten mellan dag två och tre heller och dag tre kom inget alls. idag (4)  har det kommit lite brunaktig flytning typ. Jag har känt mig mer trött än vanligt, hungrig konstant/ eller sugen på mat, och ett lätt illamående som kommer och går lite ( är i vanliga fall aldrig illamående och det är inte inbillning är jag säker på! ) . magen känns uppblåst. Men det gör den iof ibland ändå. men ibland så går det liksom ner och molvärker lite längre ner och enstaka gång har det liksom huggit till i ryggen.
    Jag vill egentligen inte ta ett test eftersom jag inte orkar bli besviken, eftersom jag inte vågar hoppas att jag skulle kunna vara gravid.
    Men ändå, kan det vara något? Någon annan som varit med om något liknande?

• Jerreblomstra
    Hes92 skrev 2016-10-26 11:19:29 följande:

Hej, hoppar också in här efter mycket "smyg" läsande.

Jag är så redo för barn och har varit ett tag så jag nästan kryper ur skinnet. Vi försöker inte aktivt ännu, men denna månaden hade vi oskyddat sex mitt på ägglossningsdagen ( använder NC)  Förra månaden var min mens nästan en vecka sen, efter att alltid ha kommit punktligt och denna månaden kom den 3 dagar sent, men jag blödde otroligt lite dag 1. knappt en halv tampong. inget på natten, och lite dag två igen, inget natten mellan dag två och tre heller och dag tre kom inget alls. idag (4)  har det kommit lite brunaktig flytning typ. Jag har känt mig mer trött än vanligt, hungrig konstant/ eller sugen på mat, och ett lätt illamående som kommer och går lite ( är i vanliga fall aldrig illamående och det är inte inbillning är jag säker på! ) . magen känns uppblåst. Men det gör den iof ibland ändå. men ibland så går det liksom ner och molvärker lite längre ner och enstaka gång har det liksom huggit till i ryggen.

Jag vill egentligen inte ta ett test eftersom jag inte orkar bli besviken, eftersom jag inte vågar hoppas att jag skulle kunna vara gravid.

Men ändå, kan det vara något? Någon annan som varit med om något liknande?

Vi har kämpat med att bli gravida i nästan 8 månader nu utan resultat. Tro mig, du kan vara skengravid utan att "det inte är inbillning". Jag har varit skengravid 2 gånger på dessa månader och det är psykiskt jobbigt. Ändå försöker jag säga till mig själv att det inte är något. Att jag ska sluta tänka så mycket på det. Men när jag va fejkgravid så va magen svullen,ömma bröst,illamående (aldrig illamående annars så detta va helt sjukt), trötthet osv! Tog test men såklart negativt. Du har ju i tankarna att du kan vara gravid med tanke på tidpunkt för sex på ägglossningsdagen osv. Då går din hjärna in i mode för att eventuellt vara gravid. Då börjar kroppen tro det, men inte du själv. Din kropp lurar sinnet. Men sen så kan du ju såklart också vara gravid! :) Vilken tur om det skulle ta sig på första försöket. Lyx :) oavsett så är det bara att ta ett gravtest runt BIM för att få svaret!
  • Hes92
    Jerreblomstra skrev 2016-10-26 12:29:45 följande:
    Vi har kämpat med att bli gravida i nästan 8 månader nu utan resultat. Tro mig, du kan vara skengravid utan att "det inte är inbillning". Jag har varit skengravid 2 gånger på dessa månader och det är psykiskt jobbigt. Ändå försöker jag säga till mig själv att det inte är något. Att jag ska sluta tänka så mycket på det. Men när jag va fejkgravid så va magen svullen,ömma bröst,illamående (aldrig illamående annars så detta va helt sjukt), trötthet osv! Tog test men såklart negativt. Du har ju i tankarna att du kan vara gravid med tanke på tidpunkt för sex på ägglossningsdagen osv. Då går din hjärna in i mode för att eventuellt vara gravid. Då börjar kroppen tro det, men inte du själv. Din kropp lurar sinnet. Men sen så kan du ju såklart också vara gravid! :) Vilken tur om det skulle ta sig på första försöket. Lyx :) oavsett så är det bara att ta ett gravtest runt BIM för att få svaret!

Tack snälla för ditt svar, ja jag ser det verkligen inte som någon omöjlighet att det är något huvudet kokat ihop. Tänker på det ungefär 26 timmar om dygnet.. Lika bra å bita i äpplet å testa sig. Hjärna vet att det inte är något men hjärtat hoppas ju så. Åh mitt deltagande till er, kan inte föreställa mig hur det känns.

Jag känner att mitt huvud är paj pga detta. jag vill så gärna men sambon är inte redo säger han. Men han är inte speciellt uppstressad över det faktum att vi nu lyckades pricka in rätt dag ( utan att försöka) även fast han har inbillat sig att det kommer gå på första försöket....

Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet, fler?