• strösocker

Försöker bli gravid med första barnet, fler?

Jag 27 år och min sambo 28 år har precis gjort vårt första försök för att bli gravid med första barnet. Jag har massor av funderingar och känslor kring detta jag gärna skulle vilja prata med andra om, som också försöker med första barnet. 

Jag tänker att vi ska försöka utan ägglossningstest och annat då jag har ganska bra koll på min ägglossning ändå. Känner som en svag mensvärk, och jag får en geleaktig flytning när det är dags. Detta hade jag igår och idag, och vi har haft oskyddat flera gånger denna veckan. 

Min mens beräknas komma 15 juli så nu är det bara att vänta... SÅ jobbigt!! Trodde inte jag skulle känna såhär men nu när man väl börjat längtar man så otroligt mycket efter det där plusset. 

Ni som försöker med första barnet, hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Vilka metoder använder ni? Hur står ni ut i väntan? Haha. Glad

• Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet, fler?
  • Anonym (koko)

Jag är 21 och min sambo är 23, jag har inte någon som helst koll på när ägglossningen sker då det aldrig har varit något jag har känt av och har inte heller testat på ägglossningstest men brukar räkna 14 dagar innan mens. Vi bestämde i februari att vi skulle börja ha oskyddat sex och sen låta allt komma som det kommer, vi ville inte stressa fram något men jag måste medge att jag börjar bli riktigt sugen på en liten och snäppet till otålig. Låter kanske konstigt men jag trodde det skulle vara lättare att bli gravid när "man är så ung".. Obestämd

Har alltid fått mens den 27-28e varje månad och har alltid haft väldigt regelbunden så därför känns det lite konstigt att det är den 31 och fortfarande ingen mens. Har känt mig konstig den senaste veckan med otroligt ont i brösten och bröstvårtorna, det känns som att bara tyngden av att de sitter där gör att det känns som att de ska ramla av och kan inte ta på mig bh och knappt sportbh heller då det gör så ont. Är även ett känslomässigt vrak, gråter till ALLT och känner mig så otroligt ostabil trots att vardagen är lika normal som vanligt.. inga konstigheter egentligen men börjar undra om jag har grov pms eller bör ta ett gravtest? Vilket rekommenderar ni isf? Tänkte köpa ett i morse men min sambo tycker jag varit så koko de senaste dagarna så han bara skrattade och tyckte att jag bör vänta och se så inte mensen kommer under veckan men känns som att jag vill bekräfta vad som händer haha! Kanske är för tidigt än att ta gravtest? Tyst

• SaraFreja

Jag är 28 och sambon 31. Planerar för första och håller verkligen med strösocker. Så otroligt jobbigt. Hoppades på ett plus från första försöket och blev så oväntat otroligt besviken och ledsen och även stressad. Varför stressad nu egentligen. Fler som känner så, även fast ni inte försökt så länge? Kanske för att man velat detta så länge och fantiserar om hur allt ska bli.

Fick mensen i fredags så dröjer länge innan vi kan prova igen. :(

• Kåtisroinen

Vi avslutade just vårt första försök (nu i helgen). För tillfället pluggar jag på annan ort så vi träffas således bara på helgerna. ÄL idag enligt NC. Jag har aldrig lagt märke till att jag har haft ägglossning tidigare, mer än möjligtvis att jag får annorlunda flytningar. Det är inget som jag har tänkt på tidigare utan som jag kommit på nu när man börjar gräva lite i saken. Nu går man ju dock o känner efter HELA tiden och funderar på vad det var man kände, oftast är det ju absolut ingenting :P Men så för en liten stund sen så stack det till i vänster sida, ungefär där jag tänker att äggstockarna finns. Har googlat lite, men hittar bara info om kvinnor som känner ett stick när ägget fäster. Och det är ju garanterat inte det jag känner än! :P Men jag undrar, finns det någon här som kan känna ett litet stick just vid själva ägglossningen? Eller är det också bara inbillning, haha :P

• kvinna29årskåne

Eftersom kroppen har bråkat och mensen kom två veckor senare än vad den skulle så får jag vänta ett tag till innan försök nummer 11 inleds. Hoppas verkligen det tar sig nu.

• Florpan10

Hoppar in här också! Vi har ett änglabarn sen innan men försöker nu igen. Ägglossning i helgen nu på lördag enligt beräkning så hoppas det tar sig! :)

• larssonc
    Anonym (koko) skrev 2016-10-31 12:41:16 följande:

Jag är 21 och min sambo är 23, jag har inte någon som helst koll på när ägglossningen sker då det aldrig har varit något jag har känt av och har inte heller testat på ägglossningstest men brukar räkna 14 dagar innan mens. Vi bestämde i februari att vi skulle börja ha oskyddat sex och sen låta allt komma som det kommer, vi ville inte stressa fram något men jag måste medge att jag börjar bli riktigt sugen på en liten och snäppet till otålig. Låter kanske konstigt men jag trodde det skulle vara lättare att bli gravid när "man är så ung".. Obestämd

Har alltid fått mens den 27-28e varje månad och har alltid haft väldigt regelbunden så därför känns det lite konstigt att det är den 31 och fortfarande ingen mens. Har känt mig konstig den senaste veckan med otroligt ont i brösten och bröstvårtorna, det känns som att bara tyngden av att de sitter där gör att det känns som att de ska ramla av och kan inte ta på mig bh och knappt sportbh heller då det gör så ont. Är även ett känslomässigt vrak, gråter till ALLT och känner mig så otroligt ostabil trots att vardagen är lika normal som vanligt.. inga konstigheter egentligen men börjar undra om jag har grov pms eller bör ta ett gravtest? Vilket rekommenderar ni isf? Tänkte köpa ett i morse men min sambo tycker jag varit så koko de senaste dagarna så han bara skrattade och tyckte att jag bör vänta och se så inte mensen kommer under veckan men känns som att jag vill bekräfta vad som händer haha! Kanske är för tidigt än att ta gravtest? Tyst

Har mensen dykt upp ännu? Annars borde du definitivt ta ett gravtest:)
  • polly82
    SaraFreja skrev 2016-10-31 13:00:57 följande:

Jag är 28 och sambon 31. Planerar för första och håller verkligen med strösocker. Så otroligt jobbigt. Hoppades på ett plus från första försöket och blev så oväntat otroligt besviken och ledsen och även stressad. Varför stressad nu egentligen. Fler som känner så, även fast ni inte försökt så länge? Kanske för att man velat detta så länge och fantiserar om hur allt ska bli.

Fick mensen i fredags så dröjer länge innan vi kan prova igen. :(

Jag känner så. Det är ingen rolig känsla och även om man VET att det kan ta tid stressar man och vill NU. Jag har väntat på killen några år så för min egen del spelar nog det in, och att jag är 34. Och alla kompisar som får, och alla nyfikna frågor "om inte vi har tänkt på barn....?" Jag försöker intala mig att det kommer ta tid, men kan ju inte sluta hoppas! :) Lycka till!!
  • andem8491

Jag plussade idag! BIM + 1. Så otroligt lycklig och chockad. Tog ut spiralen 26 augusti så det gick fort.. Min sambo är minst lika chockad med otroligt glad han också. Nu ska vi ta in den här stunden och bara njuta. :)

• larssonc
    andem8491 skrev 2016-11-04 20:47:40 följande:

Jag plussade idag! BIM + 1. Så otroligt lycklig och chockad. Tog ut spiralen 26 augusti så det gick fort.. Min sambo är minst lika chockad med otroligt glad han också. Nu ska vi ta in den här stunden och bara njuta. :)

Grattis, så himla roligt!!:)
  • kvinna29årskåne

Har ringt angående utredning idag. Får se hur lång tid det tar innan vi får en tid. Någon mer som väntar på utredning?

Svar på tråden Försöker bli gravid med första barnet, fler?