• pyssel

Brott mot tystnadsplikt?

Anonym (Frågande) skrev 2016-07-02 14:38:50 följande:

Är det ett brott mot tystnadsplikten om en lärare eller rektor i skolan säger till en annan elev

- Bry dig inte om henne, hon har ADHD.

Alltså har både rektor och lärare outat en diagnos

Ja de har lämnat ut en sekretessbelagd uppgift. Finns fall hos JO om man vill få det ytterligare bekräftat.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Lärare) skrev 2016-07-02 21:35:11 följande:

Fast lärare har inte sekretess.

Lärare har tystnadsplikt på sekretessbelagd uppgift
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    pyssel skrev 2016-07-02 21:37:48 följande:

Lärare har tystnadsplikt på sekretessbelagd uppgift

Förtydligande: gentemot de som diskuteras i ts.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Lärare) skrev 2016-07-02 21:35:11 följande:

Fast lärare har inte sekretess.

Jag upphör aldrig att förvånas över vad som inte lärs ut under flera års studier
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-02 20:44:00 följande:

Vad finns för skäl att inte vilja att klassen får veta om diagnosen? Vad vill man uppnå med det?

Folk har alla möjliga skäl, goda som dåliga. Som exemplet Trio skriver. Eller en övertro på "nystart". Ibland vill man inte ens tillåta överlämning av info från gamla till nya skolan. Där har lagen ändrats lite så att uppgift får lämnas utan medgivande om det är till större men för eleven att undanhålla det (kommer inte ihåg formuleringen). I exemplet i ts får lärare och rektor inte lämna ut en sådan uppgift till elever eller andra föräldrar. Däremot kan det vara tillåtet att diskutera uppgiften med en kollega/EHT om det är för att kunna fullfölja skolans uppdrag med elevens studier. Men som sagt, skolpersonal måste alla följa Offentlighets- och sekretesslagen men olika funktioner har olika tystnadsplikt och uppgiften i sig kan ha svag eller sträng sekretess, och då gäller det att även lärare får hitta andra sätt att hantera förståelsen för en psykiatrisk diagnos eller sjukdom som har sträng sekretess.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Lärare) skrev 2016-07-03 02:40:22 följande:

Fast lärare har inte sekretess! Tystnadsplikt och sekretess är två olika saker. Personer inom skolan har olika former av tystnadsplikt/sekretess. Lärare har inte lika som skolsköterska/kurator osv (men det visste du säkert redan). Jag tror att du har fel när du skriver att detta är ett brott mot tystnadsplikten. Nu har vi ingen aning om det i TS stämmer och under vilka omständigheter läraren sagt det. Jag skulle personligen aldrig sagt så eller "outat" en diagnos om föräldrarna ville hålla diagnosen hemlig. Dock har jag under årens lopp stött på situationer där det underlättar för barnet med diagnos om de andra barnen får veta hur det ligger till. Barn är väldigt toleranta och förstående och faktiskt inte så bitska och dömande som vi vuxna!

Jag har svarat på ts angående tystnadsplikten och ditt tidigare svar. Skilj på det och om du vill diskutera vad som är bäst för barnet med utropstecken hit och dit. Jag har barn med npf och skola har fått full insyn av mig. Innan du dömer...
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Brott mot tystnadsplikt?