• Vadgörvinu

Han vill göra en abort - inte jag

Hej alla!

Rörigt med ska försöka förklara så tydligt som möjligt.

Jag&min sambo har varit tillsammans i drygt tre år och bott tillsammans i ca två av dessa.

Vi älskar varandra och känner båda att den andra är den vi vill spendera resten av livet med. Vi har diskuterat barn tidigare och väl kommit fram till gemensamt att när vi närmar oss 35 års gränsen så är de dags att aktivt försöka
    (idag är vi 33). Vi har båda fasta jobb och bostad.

Nu har jag, trots p-piller, blivit gravid. Väldigt tidigt än så länge, ca 5 veckor. Jag berättade för min sambo som först reagerade väldigt lugnt. Sen när vi pratade mer så visade de sig att han reagerade lugnt för han räknade iskallt med att vi skulle göra abort.

Han känner sig inte redo att få barn nu, eller ja om nio månader, och vill vänta ytterligare två år som vi pratat om tidigare.

Jag kan känna att om vi ändå vill leva med varandra så spelar inte två år så stor roll iden stora bilden. Jag menar att jag inte vill utsätta min kropp för ett ingrepp som potentiellt kan påverka min förmåga att få barn i framtiden samt kommer vara psykiskt påfrestande bara för att detta kom fel tidsmässigt.

Jag har frågat honom vad som ska vara annorlunda om två år mot vad de är idag, då kommer han med en massa prat om att vi kan resa jorden runt osv

Killen ville inte ens flyga till Kreta då han är flygrädd så jag menade på att de mest var en ursäkt.

Han har sagt rakt ut att han inte vill ha barn nu och vill göra abort. Jag har sagt att jag inte vill göra abort. Han känner sig "sviken" då han anser att vi var överens om att vänta till vi var 35 och känner att jag nu inte håller detta.

Jag vill ju inte att han ska få ett barn som han inte vill ha men samtidigt så vill inte jag gå igenom en abort bara för att starta bebisverkstad igen om ett år. . .

Vad gör vi nu. . ..

• Svar på tråden Han vill göra en abort - inte jag
  • anonymäz

Gå med på att han inte vill ha barn just nu. (Kan dock förstå att detta känns oerhört jobbigt för dig och det är viktigt att han stöttar dig och tar hand om dig.) Jag gillar inte aborter men båda ska vara överens om att ha barn, annars blir det aldrig bra. Vet så många som skaffat barn utan att killen fått vara med och bestämma och tycker det är oerhört dålig stil. Det spelar ingen roll att killen ska skydda sig man ska inte vara falsk och skaffa barn bara för att man själv vill, det är mycket egoistiskt tänkt. 

• anonymäz

Kan dock förstå att det känns jobbigt för dig eftersom han sagt att han vill ha barn, det kan inte vara ett "kul" ingrepp att göra, om man inte är helt känslokall... 

Då var inte mitt förra svar helt korrekt.  (Har läst så mkt konstigt om detta idag så brinner liksom av på vissa.) 

Självklart tycker jag du ska acceptera hans nej, det kan vara så att han inte känner sig redo att bli pappa fast han verkligen älskar dig och vill ha barn i framtiden med dig... 

Eller så är han osäker på om han vill ha barn eller leva med dig? 

Menar inte att låga negativ men så hade jag tänkt och det hade tagit på mitt psyke. Tror inte det har med jorden runt att göra. 

Att man däremot vill vara beredd på det och känna nu skaffar vi barn, är nåt jag förstår att man vill känna såklart. 

Litar du på honom? Vad mer har han sagt om detta? Har han utvecklat? 

• Anonym (Rätt val)

Hej Anonymaz!

Det hade varit en annan femma om det var v5. Även om kag tycker den gravida har vetorätt.

Men nu handlar det om v 17-18. Att föda ut ett dött barn som börjar utveckla ett medvetande. Tänkte att du kanske inte läst alla inläggen...

• Anonym (Selina)
    anonymäz skrev 2016-09-27 05:54:40 följande:

Gå med på att han inte vill ha barn just nu. (Kan dock förstå att detta känns oerhört jobbigt för dig och det är viktigt att han stöttar dig och tar hand om dig.) Jag gillar inte aborter men båda ska vara överens om att ha barn, annars blir det aldrig bra. Vet så många som skaffat barn utan att killen fått vara med och bestämma och tycker det är oerhört dålig stil. Det spelar ingen roll att killen ska skydda sig man ska inte vara falsk och skaffa barn bara för att man själv vill, det är mycket egoistiskt tänkt. 

Och om ts här aldrig kan bli gravid på egen väg igen då? Pga av ålder..

Har en kompis som är 25 när hon gjorde abort. Nu har dom försökt utan resultat i 4 år. Visst kan man ta hjälp men hon vill inte hålla på med IVF osv.
  • anonymäz

Nej såg det nu. Hur kan det ha gått så lång tid? När fick du reda på det? När berättade du för honom?  Nej det förstår jag absolut... :/ Nej det känns väldigt omänskligt att tvingas föda ett dött barn, alltså att man valt det själv, el "killen" då i detta fall. Det hade inte jag heller velat. Skulle också vara nere om jag blev gravid och behövde göra abort med min kille som jag verkligen älskar... dock ska båda vara överens och båda ska förstå varandra. Man är två i förhållandet och inte en. Båda ska acceptera varandra. Beror sig på hur denna tragiska händelse gick till... :S Däremot förespråkar jag verkligen inte aborter, tycker många som gör aborter är oansvariga... Samma sak om man skaffar barn då inte båda är redo eller verkligen försöker vara redo. 

• anonymäz

Sen är det dessutom ännu värre att göra abort ju längre tiden går.. Både för mamman och barnet. Tycker inte man ska få göra abort efter så lång tid som man faktiskt får i sverige. Det är bättre som vissa andra länder i europa har. -.- 

• Anonym (Rätt val)

Ts blev dessutom gravid trots p-piller så det stämmer inte att ts 'skaffat' sin graviditet med vett och vilja. Ts pv hade sagt att han ville ha barn men först vid 35 men nu råkade det trots preventivmedel ske 2 år före det. Borde alltså inte spela roll. Det är ts pv som borde ha spö för att han låtit sin flickvän tro att han vill ha barn och sen ställa ultimatum för att ts blir gravid vid 33 i stället för 34 (vilket ts skulle vara om hon födde barn vid 35).

Råkar det bli ett barn och kvinnan vill behålla det mot mannens vilja kan ingen tvinga henne till abort och hon ska inte heller kallas egoistisk bara för det (särskilt inte om pappan sagt att han snart vill ha barn). Vi är många som inte hade existerat om fadern fått bestämma abort, och som klarat oss utmärkt genom livet med ensamstående mamma.

• Anonym (Rätt val)

Hej igen! Den här tråden har pågått sen början av juli och vi är ett gäng som sitter vid sidan av och undrar hur det går. Det är därför jag känner till hur långt gånget det är. Det är en fruktansvärt jobbig sits och ts har som sagt (som jag uppfattat det) blivit lurad av sin pv som hela tiden sagt att han vill ha barn men det råkade bli lite lite innan.

• anonymäz

Klart det är så att en hel del inte skulle funnits om dessa pappor fick bestämma. Men det handlar också om rätt och fel. Man kan inte blanda in känslor och tänka tex om pappa fick som han vill hade inte jag varit född..tex. För barnet är inte född när denna åsikten bestämts. Däremot håller jag med om och hade reagerat som jag nämnde tidigare i denna tråd hårt på killen eftersom han sagt att han vill ha barn om 2 år och dessutom är äldre. Jag hade blivit väldigt osäker och undrat varför han sa så och inte går med på detta? Det hade därför också känts som han inte brydde sig om mina känslor i överhuvudtaget. Kanske har missat lite för e lite trött nu men när fick mamman och pappan reda på detta? För om pappan sagt nej precis i början tycker jag ändå hans val väger tyngre dock hade jag blivit skogstokig ändå pga det då känts som han ljugit när han sagt som i detta fall att kvinnan är den rätta och att han vill ha barn om två år.. hans åsikter verkar inte helt ärliga. Vilket är väldigt elakt isf. 

Svar på tråden Han vill göra en abort - inte jag